Hlavní navigace

Evropská komise tlačí na sociální sítě. Tentokrát kvůli právům uživatelů

Jan Beránek

Do Bruselu chodí čím dál tím víc stížností od uživatelů sociálních sítí, kteří byli podvedeni nebo oklamáni podvodnými nabídkami nebo se setkali s podmínkami, které porušují předpisy EU. 

Úřady pro ochranu spotřebitelů tak už loni v listopadu poslaly do Facebooku, Twitteru a Googlu dopis, v němž požádaly, aby se tím jejich právníci začali zabývat.

Po první schůzce, která proběhla minulý týden, dostali zástupci amerických firem měsíc času na to, aby připravili konečnou podobu podrobných opatření, která by zajišťovala soulad s regulačním rámcem EU. 

Sociální média se stala každodenní součástí našeho života. Není přípustné, aby se spotřebitelé v EU mohli v případě řešení sporu obracet pouze na soud v Kalifornii. Nesmíme akceptovat ani to, aby byli uživatelé zbaveni svého práva odstoupit od online nákupu. Společnosti provozující sociální média také musí převzít větší odpovědnost za řešení podvodů nebo klamavého jednání, k nimž dochází na jejich internetových platformách, tvrdí eurokomisařka Věra Jourová.

Zástupci sociálních sítí se zaměří na smluvní podmínky a řešení podvodů. Zároveň ale sociální sítě nesmí spotřebitele připravit o následující práva:

  • obrátit se na soud ve členském státě, v němž spotřebitelé trvale pobývají,
  • sociální sítě nesmí od spotřebitelů vyžadovat, aby se zřekli svých zaručených práv, jako je právo odstoupit od online nákupu,
  • smluvní podmínky nesmí omezovat či zcela vylučovat odpovědnost sociálních sítí související s poskytováním služeb,
  • sponzorovaný obsah nesmí být skrytý, ale musí být možné ho jako takový rozpoznat,
  • sociální sítě nesmí jednostranně změnit smluvní podmínky, aniž by spotřebitele jasně informovaly o příslušných důvodech a aniž by jim daly možnost od smlouvy odstoupit, a to při poskytnutí přiměřené lhůty,
  • smluvní podmínky nesmí provozovatelům sociálních médií propůjčovat neomezené rozhodovací pravomoci, pokud jde o odstraňování obsahu,
  • ukončení smlouvy ze strany provozovatelů sociálních médií by se mělo řídit jasnými pravidly a nemělo by o něm být rozhodnuto jednostranně a bezdůvodně.
Našli jste v článku chybu?