Hlavní navigace

K použití cookies na měření návštěvnosti už nebude potřeba souhlas, navrhuje EK

David Slížek

Provozovatelé komunikačních služeb či sociálních sítí, jako je WhatsApp nebo Facebook, se mohou těšit na přísnější pravidla pro zacházení s údaji uživatelů. Telekomunikační operátoři budou moct používat vybraná metadata. A provozovatelům webů se mají zjednodušit pravidla pro používání cookies.

Evropská komise představila návrh nového nařízení nahrazujícího ePrivacy směrnici o soukromí a elektronických komunikacích, který má tyto změny přinést.

Komise v nařízení navrhuje to, po čem už dlouho volají operátoři: aby online komunikační (tzv. over-the-top, OTT) služby podléhaly podobným regulacím jako oni. Pravidla na ochranu soukromí uživatelů se tak mají nově vztahovat i na služby, jako jsou WhatsApp, Facebook Messenger, Skype, Gmail, iMessage nebo Viber.

Návrh výslovně stanoví, že jakákoli elektronická komunikace je soukromá, a pokud ji poskytovatel chce nějakým způsobem zpracovávat, musí k tomu mít souhlas uživatele. Týkat se to má i metadat. Komise jako příklad uvádí údaje o času a místu hovoru.

Pokud uživatel souhlas dá, může pak poskytovatel s daty pracovat a využívat je například k cílení reklamy a dalším komerčním účelům. Tato oblast se má podle návrhu otevřít i tradičním telco operátorům, kteří to – na rozdíl třeba od Facebooku – dosud dělat nemohli. 

Komise navrhuje také zjednodušit pravidla pro používání cookies, která podle očekávání vedla jen k tomu, že se na webech objevily nesmyslné lišty, které stejně všichni ignorují (česká transpozice těchto pravidel je mírnější, ale v roce 2015 začal po webech, které využívají jeho služby, lišty se souhlasem vyžadovat Google). 

Souhlas nemá být potřeba pro cookies, která do soukromí nezasahují a zlepšují služby internetu – třeba cookies sloužící k zapamatování historie nákupního košíku. A nově nemá být souhlas potřeba ani pro cookies, která počítají návštěvnost webů:

Tzv. „ustanovení o cookies“, které vedlo k zahlcení uživatelů internetu žádostmi o souhlas, bude zjednodušeno. Nová pravidla umožní uživatelům lépe kontrolovat své nastavení a v případě rizika pro soukromí snadno přijmout nebo zamítnout sledování cookies a další identifikátory. Návrh vyjasňuje, že souhlas není potřeba pro cookies, která do soukromí nezasahují a zlepšují služby internetu (např. zapamatování historie nákupního koše). Souhlas již nebude vyžadován ani pro cookies na navštívených stránkách, které počítají celkový počet návštěvníků stránek.

Evropská asociace Interactive Advertising Bureau (IAB), která sdružuje firmy v digitálním reklamním průmyslu, ale už ve své reakci stihla namítnout, že návrh nic podstatného nezmění a naopak zatíží uživatele novými žádostmi o povolení „neškodných“ cookies.

Než začne platit, musí návrh projít Evropským parlamentem a musí také získat souhlas členských států. Komise jej chce prosadit do 25. května 2018, kdy vstoupí v platnost obecné nařízení o ochraně údajů (GDPR).

Našli jste v článku chybu?