Hlavní navigace

Monetka naostro

28. 2. 2002
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Už čtrnáct dní můžete na Internetu hradit nákupy prostřednictvím platebního systému Monetka. Jak moc se ostrá verze liší od testovacího provozu, o němž jsme psali v polovině prosince? Kde všude s ní lze platit a co nabízí zákazníkům? Má vůbec smysl pořizovat si ji? Na mnoho otázek si musíte odpovědět sami.

Monetku jsme zkoušeli ještě v době testovacího provozu (viz Monetka – elektronická peněženka), proto ji dnes nemusíme představovat zvlášť zevrubně: Monetka je virtuální peněženka, jejíž pomocí lze uhradit nákup v internetových obchodech. Na rozdíl od konkurenčních produktů jako je I Like Q nebo DirectPay není určena k mikroplatbám nebo k marketingovým účelům. Provozovatelem je vydavatelství Computer Press (CPress).

Značka R.H., která psala o Monetce před několika dny na Svět namodro (Monetka – řešení placení na Internetu?!), projektu vytýká tatáž problematická místa, na něž jsem poukazoval v době testovacího provozu: peněženku provozuje na základě mandátní smlouvy nebankovní subjekt, který k něčemu podobnému podle aktuálního internetového (!) výpisu z obchodního rejstříku pravděpodobně nemá oprávnění. Je tedy otázkou, jaký dohled nad pohyby peněz bude mít třeba státní exekutiva. Na druhou stranu, pokud bychom Monetku přirovnali například ke stravenkám (kupříkladu Ticket Restaurant), pak se o finanční službu nejedná.

Aby CPress rozptýlil obavy, zaštiťuje se bankovním partnerem, avšak hned u dotyčné věty je hvězdička a poznámka pod čarou upozorňuje, že partnerství je teprve v přípravě. To je poněkud nezvyklý způsob podání informace – zvláště když na webu se dají texty ad hoc obměnit velmi snadno. Bankovní partner tedy v Monetce není a situace se oproti době testování nezměnila.

Přestože Monetka nemá bankovního partnera (účet je veden u eBanky), slibuje CPress čtyřprocentní „odměnu“ (rozuměj: zúročení), pokud složená částka přesáhne 200 korun. Vzhledem k tomu, že nejde o bankovní službu, nelze složené částky označovat za vklad a odměny za úroky. Krom toho jsou veškeré operace se složenou částkou bezplatné, a pouze za výběr (vyzvednutí složené částky) si CPress účtuje 50 korun manipulačního poplatku, čemuž se dá dobře rozumnět, protože eBanka dnes vydělává především na bankovních poplatcích (což je jasné každému, kdo u ní má účet).

Vymožeností, kterou sliboval Jiří Hlavenka již v testovacím provozu, je stokoruna k útratě za každých 500 korun, jimiž z Monetky něco zaplatíte. Jinými slovy: pokud necháte v Monetce 500 korun ležet rok, dostanete od CPressu „dvacku“, když si za ně něco hned koupíte, dostanete „stovku“. Je tedy lepší peníze točit.

Nová peněženka má smysl jen pokud se z ní dá platit za zboží a služby. U Monetky by to neměl být problém, přesto dnes v ostrém provozu nenabízí více než v testovacím období: k mání je zboží z obchodů firmy InternetShops, která je s CPressem velmi úzce provázaná. Přestože CPress neomezuje placení Monetkou pouze pro vlastní obchody, zatím je fakt, že pokud si chcete něco pořídit a platit Monetkou, jinde než v „jeho“ obchodech nemáte šanci. Možná i proto si mohl CPress dovolit nabídnout až 20procentní bonus ke každému obchodnímu případu, který dosáhne pěti set korun. Uvidíme, jak dlouho bude CPress přidávat stokoruny v případě, že se do systému zapojí i další obchody.

Právě na zapojení dalších obchodů do platebního systému je závislý osud Monetky. Vzhledem k tomu, že se tu operuje s reálnými penězi, které jsou uloženy na skutečném účtu a nejde tedy o nugety, kredity nebo jiné vábničky a díky tomu, že platební systém je otevřený pro kteréhokoli obchodníka, má Monetka velkou šanci stát se v České republice standardním platebním nástrojem pro internetové platby. Uživatelé navíc nemusí zřizovat žádné konto v bance, nemají s vedením Monetky žádné zvláštní výdaje a k ničemu se nezavazují. O něco podobného se před nemnoha měsíci pokoušel i platební systém Juice garantovaný Citibankou, ale nezdařilo se. Ani jiné platební systémy dosud nedosáhly takové popularity jako dobírka České pošty. A jediným skutečně rozšířeným platebním nástrojem je platební brána eBanky, která ovšem vyžaduje, aby zákazník i obchodník vedli u téže banky účet.

BRAND24

Uvidíme, jak si povede Monetka – kdyby se CPressu podařilo rozšířit ji v obchodech na platformě Vltava2000 a třeba i u konkurenčního Zoner InShopu, určitě už by to pro mnoho zákazníků znamenalo podstatnou nabídku služeb. Pokud navíc zákazník už má u nějaké banky konto, které lze ovládat přes Internet nebo GSM, neměl by být velký problém převést před nákupem peníze na Monetku, a odtud potom platit za zboží.

Možnost na bankovním domu nezávislých online plateb českému internetovému obchodu chybí jako sůl. Monetka má v rukávu mnoho trumfů a vzhledem k tomu, že nastupuje jako poslední, mohla se u konkurence poučit z jejích chyb. Přesto není jisté, zda se Monetce podaří rozšířit i mimo InternetShops. Konkurenční I Like Q už má docela širokou podporu u prodejců, a pokud by se mu podařilo více prosadit u zákazníků, měla by Monetka opravdu silného soupeře. Taková situace by všem (včetně Villusionu a CPressu) prospěla. Jako zákazníci se můžeme jen těšit.

Monetka...

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).