Hlavní navigace

Jaký bude TV banking?

1. 4. 2005
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Nový koncept TV bankingu nabídne výhody přímého bankovnictví i těm klientům, kteří se až doposud báli používat počítač nebo klasický Internet. Samy banky jej hodnotí jako krok správným směrem a dosud nejosobnější kontakt klienta s bankou na dálku. Do dvou let by se TV banking mohl stát nejrozšířenějším způsobem komunikace klientů s bankou.

Docela obdivuji firmy, které neváhají předstoupit před novináře s něčím opravdu novým přesně poslední den v měsíci březnu. Jak se nebojí toho, že zprávy o jejich novince budou lidé považovat za apríl, když vyjdou hned následující den, 1. dubna. Před dvěma lety něco takového udělal Eurotel, když na apríla vyrukoval se svou službou Data Nonstop – prvním mobilních paušálem široko daleko a prvním Internetem za paušál v ČR vůbec.

Letos se k podobnému kroku odhodlal i Český Telecom (ČTc), když na včerejší tiskové konferenci oznámil, že k 1. dubnu 2005 svým zákazníkům nabídne více bezplatného volání (podrobnosti). A když už měl svolané novináře, využil toho i k oznámení dalších novinek. Jednou z nich je změna na postu tiskového mluvčího ČTc. Dosavadní mluvčí Vladan Crha totiž k 1. dubnu odchází. Nás ale bude zajímat spíše jiná novinka, kterou ČTc včera také představil. Jde o koncept televizního bankovnictví alias TV bankingu.

Nejde ještě o „hotovou“ službu, kterou by si zákazníci mohli již dnes objednat, ale skutečně pouze o koncept, zapadající do vize digitální domácnosti (Digital Home), kterou ČTc spolu s Eurotelem představili ještě na loňském Invexu. Již tehdy avizovali, že svou vizi budou dále rozšiřovat a postupně naplňovat. Jedním z dalších kroků bylo na počátku února oznámení o strategickém partnerství s Microsoftem. Nyní tedy zapadl do příslovečné mozaiky další kamínek v podobě zcela nové služby pro domácnosti.

Co je podstatou TV bankingu?

Podle toho, co bylo na včerejší prezentaci k vidění, by se TV banking měl v mnohém podobat stávajícímu internetbankingu. Uživatel bude mít možnost provádět všechny běžné operace se svým bankovním účtem, a to v klidu a v pohodě svého domova. Také zabezpečení bude u TV bankingu řešeno stejně jako u některých variant Internetbankingu – s využitím elektronického podpisu. Banka vydá uživateli čipovou kartu s digitálním certifikátem, kterou uživatel zasune do příslušné čtečky, kdykoli se bude potřebovat autentizovat vůči bance (a ještě bude muset zadávat svůj PIN). Více podrobností o zabezpečení TV bankingu se můžete dočíst např. na serveru Root.cz.

Zásadním rozdílem oproti internetbankingu je ale to, že TV banking (už podle svého názvu) nepočítá s použitím počítače, nýbrž s použitím běžného televizoru. Nikoli ovšem samotného, ale doplněného o tzv. set-top box. Ten uživatel získá do pronájmu od poskytovatele celé služby.

Set-top box pro TV banking si lze představit jako jednoúčelový počítač, na kterém běží aplikace zajišťující potřebné funkce pro ovládání bankovního účtu (včetně čtečky čipových karet pro autentizaci uživatele). Kromě bezdrátové klávesnice je tento set-top box vybaven i GSM modulem s podporou GPRS komunikace, aby byl k dispozici fungující zpětný kanál pro komunikaci uživatele s bankou. Dopředný kanál pak bude zajišťovat terestrické digitální vysílání (dle standardu DVB-T), které bude set-top box přijímat.

Televizní moderátoři místo pana Sponky?

Aplikace, běžící v set-top boxu a zajišťující ovládání bankovního účtu, bude velmi uživatelsky přítulná a orientovaná spíše na laického uživatele. Alespoň podle toho, co bylo k vidění na včerejší prezentaci, bude klasické GUI ve stylu internetbankingu doplněno něčím, co bych přirovnal k průvodcům v MS Office. Ano, k tomu komickému „panu Sponkovi“ a dalším animovaným postavičkám, které uživateli v různých situacích radí, co a jak mají udělat. Určitou představu si můžete udělat z následujícího naskenovaného obrázku z tiskových materiálů.

1598

V případě TV bankingu to ale nebudou animované postavičky, nýbrž skuteční lidé. Nikoli ovšem naživo, půjde o předem připravené videosekvence se známými postavami z televizní obrazovky, které se budou promítat uživateli na popředí, zatímco na pozadí nadále poběží bankovní aplikace. Kromě všelijakých rad, jak má uživatel udělat to či ono, budou tito „univerzální bankéři“ uživatelům předkládat i různé návrhy, doporučení, všelijaké akční nabídky apod.

Při včerejší prezentaci pro novináře zazněla v souvislosti s univerzálními bankéři i další jména než jen Alexander Hemala, který byl již k vidění. Uživatelům by prý z televizní obrazovky měla radit také Marie Retková, Saskia Burešová, Martina Vrbová, Jiří Ptáčník a další.

Tato jména dobře korespondují se seznamem televizních hlasatelů České televize, a tak mne hned napadla neodbytná myšlenka: není to náhodou tak, že připravovaný TV banking zlanařil většinu televizních hlasatelů, ti se rozhodli jít za lepším, a svému dosavadnímu zaměstnavateli dali kopačky? A Česká televize pak, ve snaze vše zaretušovat, ohlásila záměr hlasatelství úplně zrušit?

Univerzální a osobní bankéři

Zpět ale k samotnému TV bankingu. Ze včerejší prezentace vyplynulo, že by měl nabídnout ještě jednu podstatnou věc, kterou u klasického internetbankingu nenajdeme. Jde o to, že když se některý uživatel nedokáže zorientovat v aplikaci TV bankingu ani s pomocí „přednahraného“ univerzálního bankéře nebo má nějaký specifický problém či individuální přání, může se obrátit na osobního bankéře (více o chystaných službách jednotlivých bank píše server Měšec.cz v článku Televizní bankovnictví – co nabídnou banky).

Osobní bankéře již nabízí řada bank, ale tady půjde o něco jiného. Nikoli o možnost dojít si za osobním bankéřem do banky, ale o možnost spojit se s ním pomocí jednosměrné videokonference. Uživatel bude moci hovořit se svým osobním bankéřem ze svého domova díky hlasovým funkcím zabudovaného GSM modulu. Bankéř jej tedy bude pouze slyšet, ale nikoli vidět. Naopak osobní bankéř bude sedět před kamerou a uživatel jej bude vidět na obrazovce svého televizního přístroje (a samozřejmě i slyšet). Společně se pak budou moci domlouvat obecně na čemkoli.

Když bude třeba provést nějakou bankovní operaci, třeba proto, že uživatel si vůbec nevěděl rady a požádal o pomoc osobního bankéře, bude tento moci převzít na dálku ovládání uživatelovy aplikace a názorně mu ukázat, co a jak má dělat. Samozřejmě až dojde na autentizaci požadavku, bude uživatel muset převzít iniciativu, použít svou čipovou kartu a transakci explicitně odsouhlasit.

Kdo a s kým…

Včerejší prezentace TV bankingu na tiskovce Českého Telecomu byla skutečně jen prezentací konceptu, a tedy teprve připravované služby (stejně jako na loňském Invexu). Proto zde ještě nezazněly žádné konkrétní informace o cenách budoucího TV bankingu a bohužel ani žádné konkrétní datum spuštění této služby. Alespoň mimo mikrofon zaznělo něco ve smyslu „ještě letos“.

Zajímavé bude také to, kdo a s kým bude služby TV bankingu vlastně poskytovat. Účast Českého Telecomu coby provozovatele sítě pozemních digitálních vysílačů DVB-T a sestavovatele jednoho ze tří multiplexů je zřejmě jasná, stejně jako účast Eurotelu coby mobilního operátora. Copak asi na tuto jejich synergii řeknou další operátoři, a co regulátor? Uvidíme. Hlavně ale: jak to bude s bankami?

Soudě podle článků na jiných serverech (např. zde a zde) se ještě před ČTc se svými záměry v oblasti TV bankingu pochlubily i samotné banky. A jak to vypadá, nepůjde zdaleka jen o Českou spořitelnu, jejíž logo včera ukazoval Český Telecom. Zájem očividně mají i další banky, prakticky všechny nejznámější. Bylo by to ostatně logické, protože nějakou formu internetbankingu dnes nabízí snad každá česká banka. Tak proč by dříve či později neměly všechny přijít také s TV bankingem? Zejména když ten dokáže oslovit i ty nejvíce laické uživatele, kteří si s počítačem zatím vůbec nerozumí.

Jejich nabídky nejspíše nebudou všechny stejné, ale budou se nějak lišit – třeba v rozsahu základních a doplňkových služeb, v ceně resp. poplatcích, a možná i ve způsobu zabezpečení komunikace s bankou. Dovedu si představit třeba autentizaci pomocí mobilního klíče (uživateli přijde zpráva s jednorázovým kódem do jeho mobilu a on ji musí přepsat do bankovní aplikace). Možná někoho napadne autentizovat uživatele při přístupu k účtu jen nějakým jménem a pevným heslem, ale to bych považoval za velmi nedostatečné zabezpečení.

Lišit se nejspíše budou i set-top boxy, dodávané k TV bankingu různých bank. Některé třeba budou i bez klávesnice (jen s dálkovým ovladačem). Dovedu si představit i verze těchto „bankovních“ set-top boxů, které místo přes GSM a GPRS komunikují s bankou přes ADSL a VoIP. V takovém případě by asi mohly být vybaveny i webkamerou, aby videokonference s osobním bankéřem mohla být obousměrná.

BRAND24

Co říkají banky?

Spíše na zkoušku jsem se pokusil ještě včera večer oslovit tiskové mluvčí některých předních bank, a kupodivu zareagovali. Například pro Komerční banku prý televizní bankovnictví představuje krok správným směrem a zatím nejosobnější kontakt klienta s bankou na dálku.

Také ČSOB se zdá být optimisticky naladěná, a zvláště oceňuje zařazení známých osobností z televizní obrazovky. Její mluvčí Pavel Hejzlar mi napsal:

Dá se předpokládat, že i díky respektovaným osobnostem typu Marie Retkové se televizní bankovnictví během dvou let stane nejrozšířenějším způsobem komunikace s bankou.

Pořídíte si TV banking?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl dlouho nezávislým konzultantem a publicistou, od 8.6.2015 je členem Rady ČTÚ. 35 let působil také jako pedagog na MFF UK v Praze.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).