Hlavní navigace

Nové domény vybrány, otázky zůstávají...

20. 11. 2000
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ve čtvrtek bylo v kalifornském Marina Del Rey vybráno organizací ICANN sedm nových generických domén. Přestože tento akt neznamená jejich definitivní zavedení, dá se očekávat, že se s nimi opravdu v průběhu příštího roku setkáme. Přestože celý proces probíhá již dva roky, emoce kolem něj stále neutichají.

Jednání o vzniku nových generických TL domén (gTLD) je od svého počátku velice ostře sledováno a především pak po celou dobu provázeno velice rozdílnými reakcemi. Zatímco jedna strana vznik nových domén mohutně prosazuje, druhá je považuje za zcela zbytečné. Nejvíce je však pravděpodobně těch, kteří mají k celé akci menší či větší výhrady.

Dlouhodobé výběrové řízení vyvrcholilo zasedáním v kalifornském Marina Del Rey, které probíhalo od 13. do 16. listopadu. Nejvíce sledovanou otázkou měla být samozřejmě jména nových gTLD. Od počátku se očekávalo, že z původních 47 navrhovaných gTLD bude vybráno pouze několik. Odhady se různily, ale obecně se předpokládalo, že přes deset by se tento počet přehoupnout rozhodně neměl, což se nakonec také potvrdilo.

Dříve než byla zveřejněna jména vybraných domén však bylo jisté, že dvě pravděpodobně nejkontroverznější, tedy .kids a .xxx, mezi nimi nebudou. Po šestihodinovém jednání pak byla zveřejněna jména sedmi vybraných domén a jejich provozovatelů:

  • .aero – Societe Internationale de Telecommunications Aeronautiques SC, (SITA)
  • .biz – JVTeam, LLC
  • .coop – National Cooperative Business Association, (NCBA)
  • .info – Afilias, LLC
  • .museum – Museum Domain Management Association, (MDMA)
  • .name – Global Name Registry, LTD
  • .pro – RegistryPro, LTD

Výsledek je možno považovat za poněkud překvapivý. Největší favorit (.biz) sice ve vybrané sedmičce nechybí, řada jiných kandidátů však ano, naopak některé vybrané domény rozhodně očekával málokdo. Právě tato skutečnost pravděpodobně vyvolala rozporuplné přijetí výsledků, které ještě více prohloubily již tak dost dusnou atmosféru, která celou akci provází.

Kromě vážně míněných výhrad se však objevila také cela řada humoristických reakcí, jako například zde. Na Slashdotu se pak objevilo vtipné hodnocení jednotlivých vybraných návrhu tradičním systémem jeho moderovaných konferencí, tedy známkami od –1 do 5 (nejlepší). Většina návrhů obdržela známky mezi –1 až 2, doména .pro pak dokonce známku 4 a příspěvek samotný od moderátorů Slashdotu známku 5.

Pro koho jsou nové domény určeny:

TLD .aero je jednou z těch domén, které rozhodně patří k překvapením. Registrace je určena výhradně pro subjekty podnikající v letecké dopravě, což již samo o sobě počet potenciálních žadatelů podstatně omezuje.

TLD .biz byla naopak favoritem číslo jedna. Od počátku patří k nejvíce prosazovaným doménám a její přijetí se víceméně očekávalo, proto byla také přijata jako první. Problémy mohla způsobit podobnost s TLD Belize .bz, kdy se celý spor dostal až k soudu, který však protesty Belize zamítl. Biz je standardně užívanou náhradou delšího business, z čehož jasně vyplývá, komu je nová doména určena. Tomu, že by se pod touto doménou měly objevit opravdu větší společnosti a nemělo docházet k jejímu zneužívání, by měly napomoci také její cenové podmínky, tedy 2000 USD za zřízení a roční poplatek 150 USD. Zda však velké společnosti přesedlají z .com na .biz, je otázkou.

TLD .coop patří také k překvapením. Měla by sdružovat subjekty družstevního typu a brousí si zuby na 750.000 poten­cionálních klientů. Přestože rozhodně nejde o nezajímavý nápad, stal se poměrně vděčným terčem různých žertů, dočkáme se tedy toho, že každá drůbežárna bude mít svou doménu?

TLD .info je od počátku koncipována jako alternativa pro .com a díky tomu také patřila vždy k favoritům. Její registrace by měla být umožněna každému zájemci.

TLD .museum je další z velice specifických domén. Je určena pro subjekty provozující muzejní a výstavní činnost, což působí na první pohled na velice omezený počet potencionálních zájemců. Vezmeme-li však v potaz, kolik takových subjektů působí pouze u nás, není tento počet až zas tak malý.

TLD .name je hodně diskutovanou doménou. Určena by měla být výhradně pro osobní potřebu uživatelů a měla by být registrována přímo na jméno. To je však také její největší problém, protože je jasné, že doménový prostor je díky tomu omezen a výsledkem pak bude sporování domén.

TLD .pro je doménou, do které jsou vkládány asi největší naděje. Je určena výhradně pro profesionály, kteří jsou schopni se tak prokázat. Jednotlivé domény by měly být registrovány pod doménami druhé úrovně určujícími profesi (např. .med.pro, .law.pro, .arg.pro, .ins.pro …). Poměrně problematické prokazování profesionality žadatele by měla řešit potřebná profesní licence.

Podrobnější informace o jednotlivých návrzích domén je možné stále získat z jejich kompletní dokumentace, tak jak byla předložena ICANN.

Domény však ještě nejsou definitivně schváleny, takže poslední přijatou TLD zůstává stále .ps patřící Palestině, gTLD (.com, .net, .org…) jsou pak nezměněny od poloviny osmdesátých let. V současné době probíhají závěrečné práce na jednotlivých návrzích, které by měly být dokončeny do konce tohoto roku a pak předány U.S. Department of Commerce. K provedení změn v zone files (které obsahují informace o TLD) je totiž na základě Memorandum of Understanting mezi ICANN a americkou vládou nutný zásah National Telecommunications and Information Administration, který je součástí U.S. Department of Commerce. Všechno tedy leží na straně americké státní administrativy. Dá se však s největší pravděpodobností předpokládat, že se návrhy setkají s podporou. Nových domén bychom se tak v praxi mohli dočkat již během první půle příštího roku.

Celá řada otázek provázejících celý schvalovací proces však nekončí. Výběrové řízení a jeho výsledek především ukázal několik zajímavých skutečností. S výjimkou gTLD .info jde totiž o poměrně specifické domény, které mají konkrétní cíl určení. Ukazuje se tedy, že by nemělo jít o alternativu k .com pouze vy smyslu zvětšení registračního prostoru. Je zde vidět snahu o to, aby doména měla jistou vypovídající hodnotu. Zároveň však tato domněnka poněkud koliduje s tím, že několik jiných podobně zaměřených domén přijato nebylo.

Nejvíce otázek pak samozřejmě přitahuje doména .biz, snad také proto, že historicky nejdražší doménou je business.com, která byla prodána za 7,5 mil. USD. Vznik nových domén by se také měl projevit na ceně domény .com jako celku, což rozhodně není vzhledem k veletočům kolem ní nic nezajímavého. To, jak souboj nových domén s doménou .com dopadne, by nám mohla napovědět např. úspěšnost domény .tv, která patřila původně Tuvalu, ale byla prodána dotTV Corporation, která nedávno oznámila 140 000 registrovaných domén. Pro doménu .com však hovoří fakt, že uživatelé si již prostě zvykli na adresu typu něco.com…

Přestože se můžeme pouze dohadovat o tom, jaký výsledek nakonec přijetí sedmi nových domén přinese a zda vůbec budou přijaty, již teď můžeme konstatovat, že celá akce je jednou z těch přelomových. Především se to projevuje na jednáních v průběhu celého výběrového řízení. Je pravda, že je uvolňováno obrovské množství materiálů souvisejících s celým schvalovacím procesem a konečné slovo ve výběrovém řízení měli odborníci, přesto je možné ze všech stran cítit silné lobování a také politický nátlak. Vrcholem tohoto nátlaku je zatím návrh dvou amerických senátorů na pozastavení celého řízení. Vše znovu dává zapravdu těm, kteří od začátku říkají, že jde především o business. Smutně však působí, že propíranou organizací je ICANN…

BRAND24

Jednou z oblastí, na které byl od počátku kladen největší důraz, byla čistota nových domén vůči ochranným známkám. Na významu tento fakt získává především v návaznosti na některé nedávné výroky v této oblasti. Předsedkyně ICANN Esther Dyson přiznala, že se tuto otázku nepodařilo zcela uspokojivě vyřešit, ačkoli veškeré názvy, které jsou zároveň registrovanými ochrannými známkami, budou přednostně vyhrazeny jejich vlastníkům.

A jak se dotkne případný vznik nových domén České republiky? Pravděpodobně příliš ne, vzhledem k tomu, jaký je u nás zájem o doménu .com, se nedá příliš očekávat, že bychom se v budoucnu s novými doménami setkávali v našich luzích a hájích příliš často. Přesto je však jakékoliv hodnocení poněkud předčasné, je stále mnoho nezodpovězených otázek…

Myslíte, že se nové domény prosadí?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem serveru Lupa. Jeho specializací jsou poskytovatelé připojení a technické aspekty Internetu.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).