Hlavní navigace

Fincentrum mění stáj

28. 6. 2001
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Finanční portál Fincentrum byl prakticky od svého vzniku úzce spojen se skupinou Economia OnLine. O to převratnější je zpráva, která dnes bude oficiálně zveřejněna: Fincentrum přechází pod křídla iDnesu. MAFRA tak pokračuje ve svém cílevědomé snaze o vybudování internetového impéria. Za rohem už přitom čeká další do party - Seznam.
Stránky Fincentra se poprvé otevřely na podzim loňského roku a už počátku byla zřejmá úzka vazba na Economii OnLine. Fincentrum jí především poskytovalo (a poskytuje) kompletní obsah serveru finance.ihned.cz, který je v podstatě jakýmsi Fincentrem přebarveným do červeno-modré kombinace iHNedu. Že jde o nadstandardní vztah, potvrzovaly také společné kanceláře obou společností: Fincentrum sídlilo přímo v prostorách EOL v Ovenecké ulici. Internetoví vrabci na střeše si štěbetali o tom, zda je Fincentrum přímo vlastněné Economií, anebo zda má Economia jen předkupní právo: nic menšího se vzhledem k síle svazku nezdálo být možné.

Události posledních týdnů však ukazují, že to možná bylo trochu jinak. MAFRA s Economií jsou dva nějvětší vydavatelské domy u nás, které si pochopitelně intenzivně konkurují: přesun Fincentra z jedné stáje do druhé je tak o to pikantnější. Navenek se ovšem všechny strany tváří, že je všechno v pořádku: Fincentrum se sice už o víkendu přestěhovalo – pro změnu – do kanceláří multimediální divize Mafry a bude se starat o naplňování ekonomické rubriky iDnesu (který sídlí tamtéž), ale současně trvá i smlouva mezi ním a EOL, takže bude dál plnit i finanční sekci iHNedu. Podle Petra Stuchlíka, který je jedním ze dvou zakladatelů Fincentra, je tento model schůdný i do budoucna, o čemž však lze s úspěchem pochybovat. Dříve či později bude muset dojít k tomu, že se iHNed o svojí finanční sekci začne starat sám, popř. si najde jiného partnera, což je však méně pravděpodobné.

Nejzajímavější otázkou samozřejmě zůstává, co je v pozadí celé této transakce. Podle neoficiálních informací je důvodem této „změny trička“ především snaha představitelů Fincentra o určité vyvázání se ze závislosti na EOL. Je jistě skutečností, že jim tato vazba výrazně pomohla v době vzniku Fincentra, s přibývající dobou se však stala spíše koulí na noze – obraz Fincentra jako „přívěsku“ EOL samozřejmě blokoval možnosti jiných dohod. Strategií zakladatelů Fincentra je navíc od počátku kapitálový vstup strategického partnera – při zachování dosavadního svazku by však těžko mohl vstoupit někdo jiný než právě EOL, což by na druhou stranu oslabovalo vyjednávací pozici Fincentra i vůči ní. Úhybný manévr Fincentra je tak velmi šikovným řešením patové situace – samozřejmě za předpokladu, že se u Mafry nedostane do stejné.

Z hlediska Mafry jde o další krok k internetové hegemonii: portál Klikni.cz se zatím sice příliš neprosadil, jinak však velmi systematicky dobývá pozice a nepochybně patří mezi tři nějvětší firmy na poli internetového obsahu. Po akvizici Mobil Media nyní získá do portfolia další sektor, který je velmi zajímavý z hlediska inzertních příjmů. Poněkud sporné je pouze obsahové zatřídění: Fincentrum je zaměřené především na finanční experty, pro neodborníky je příliš složité a nepřehledné – z tohoto pohledu dávala integrace do „manažerského“ iHNedu větší smysl. iDnes je naproti tomu zaměřen na masového čtenáře, který potřebuje jednoduché a „předžvýkané“ informace: je otázkou, zda pro něj budou analýzy ekonomů z Fincentra tím pravým. Totéž si však bezesporu uvědomují i lidé z Mafry a dá se předpokládat, že mají v rukávu nějaké řešení.

Tipy C

Do budoucna se navíc chystá ještě jedna zajímavost: obsahové spojení Mafra-Fincentrum-Seznam v rámci nové finanční sekce tohoto serveru. Ta by se podle předběžných informací měla objevit někdy na konci léta a všechny zúčastněné strany jsou velmi optimistické, pokud jde o její inzertní výkonnost. Jakous takous finanční část dnes mají prakticky všechny portály, ani jedna z nich však upřímně řečeno nestojí za moc: zpravidla se omezují na ekonomické zpravodajství, přehled kurzů a případně odkazy na specializované servery. Příklad Seznamu bude nepochybně inspirativní i pro ostatní portály, které budou muset velmi rychle přijít s něčím podobným.

Nejhůře z toho v tomto okamžiku vychází EOL: přestože se navenek tváří nevzrušeně, vyklouzl jí – obrazně i doslova – důležitý partner. Jak dlouho bude její spolupráce s konkurencí trvat, je ovšem ve hvězdách.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).