Hlavní navigace

09-0f-11-02

7. 5. 2007
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Řetězec v titulku této glosy je kouskem delšího, který hýbe světem, a jsme velmi odvážní, že jej zveřejňujeme. Že tu odvahu musíme mít a tohle podstoupit, je způsobeno tím, že hlupáci bohužel ještě nevymřeli.
Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Zábavní svět žije vysokým rozlišením. Televize, která by neměla někde v názvu malinkým, větším, obrovským (podle toho, jak moc to opravdu umí) napsáno HD, je dnes neprodejná. Kupujete Play Station 3? Víte, kolik jeho ceny dělá Blu Ray mechanika? To vše ve jménu HD. Uvažujete o novém domácím kině? Bez HD ani ránu. Kupujete neznačkový čínský MP3 (obchodním označením MP4) přehrávač? Jistěže HD!

HD je HD. I když je trh vysokorozlišné zábavy stále ještě rozpolcen bojem dvou formátů médií a i když ještě chvilku bude, průmysl v něm našel způsob, jak ze zákazníků vymlátit další prachy a taky jak opravit některé hříchy dřívějších dob. Jednou takovou opravou je zbrusu nová superdokonalá ochrana proti kopírování dat nesoucí název AACS, náhražka zastaralého a beznadějně překonaného CSS, které vzniklo pro účely DVD. Bohužel superdokonalá AACS dostala velmi záhy ránu. Možná že smrtelnou.

Obdobně jako je přehrávání chráněných filmů na DVD možné díky kombinaci klíčů uložených na disku a v přehrávači, jsou chráněny i filmy na HD médiích. AACS je ale chytřejší, při jejím návrhu se počítalo s možností prolomení některého klíče. To se právě stalo a veledůležitá sekvence, kterou zde z právních důvodů celou neukážeme, má dokonce svou vlastní doménu.

Kouzelné číslo otevírající dveře HD filmů pro… zálohu… je na Internetu v počtu kopií již převyšujících milion a půl. O to legračnější je ovšem snaha licenční autority AACSLA o jeho stažení. Právníci této organizace společně s právníky dalších ochránců intelektuálního vlastnictví posílají vyhrůžky bloggerům i časopisům. Jejich snaha zarazit šíření klíče je sice pochopitelná, ale také zarážející, protože jeho profláknutost naopak stoupá. Zveřejnit byť i jen kousek onoho řetězce je odvaha, ale odvaha, kterou podstupuje stále více webů. Je zřejmé, že veškerá snaha je marná a že právníci si můžou trhnout nohou. Proč to ale dělají?

Uteklý klíč ve skutečnosti není smrtelnou ranou pro AACS. Dá se zneplatnit a nahradit jiným. To ale znamená aktualizovat všechny přehrávače. To znamená vystavit se riziku, že naštvaný zákazník, kterému se update nepovedl nebo nemohl povést, přijde prodejci předraženého Playstation 3 jeho novou krabičku omlátit o hlavu. A že jich bude celá fronta.

BRAND24

Je to ještě horší. I když výrobci HD přehrávačů kompromitovaný klíč zneplatní, úspěšně aktualizují všechny své zákazníky a „ekosystém“, jak AACS hrdě říkají, uvedou zase do rovnovážného stavu, je nový útěk dalšího klíče patrně jen otázkou času. A dalšího a dalšího.

Jinými slovy: AACS nemá budoucnost, stejně jako ji neměl CSS ani jeho předchůdci. To je fakt a nejde s tím nic pořádného udělat. Licenční autorita by měla své blogery buzerující právníky zase uvázat na řetěz a raději přemýšlet o jiných možnostech než zamykání HD filmů vysoce sofistikovaným systémem, který je zároveň slepou uličkou.

Získá AACSLA něco snahou o stažení uniklého klíče?

  • Ano, získá - spoustu ostudy a pověst hnidopicha.
    85 %
  • Ano, když budou právníci důslední, může na tom společnost vydělat aspoň něco.
    2 %
  • Bohužel to je předem prohraný boj.
    10 %
  • Ano, jejich boj je minimálně z morálního hlediska nutný.
    3 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).