Hlavní navigace

10 důvodů, proč nenavštívit www.budvar.cz

10. 3. 2004
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Jeden z posledních národních podniků Budějovický Budvar vydal před několika dny tiskovou zprávu, v níž informoval o spuštění nové verze internetové prezentace. Inovace spočívají zejména v soustředění všech internetových aktivit pod jednu doménu a ve vícejazyčném provedení stránek. Přestože původní účel byl patrně jiný, letmý pohled na stránky napovídá, že by měl Budvar po své agentuře požadovat lepší výkony.

Respektive hned po několika agenturách. Na tvorbě webu se totiž podílely hned tři – reklamní Kaspen (Budvar získala teprve loni), PR ExMise a internetová Český Web. Přestože největší díl práce na internetové prezentaci spočinul patrně na Českém Webu, na skutečnosti, že takové dílo spatřilo spatřilo světlo světa, mají zjevně podíl všechny tři.

Jedním výsledků prezentace bylo sloučit všechny internetové projekty pod jednu adresu. Na rozdíl od dalších dvou pivovarnických skupin z velké české trojky – Plzeňského Prazdroje a Pivovarů Staropramen – má Budvar ve svém portfoliu jedinou značku, a je tedy logické, že nebude zbytečně tříštit síly na komunikaci na více místech. Možná se ale podobné konsolidace směřující spíše k soustředění konkrétních cílových skupin než příznivců konkrétní značky v dohledné době dočkají i stránky budvarských konkurentů.

Na úvodní stránce Budějovického Budvaru má uživatel možnost volby mezi korporátní a produktovou prezentací a návštěvou speciální sekce jdemenapivo.cz. Ta sice není nová, ale nově nabízí některé služby – chat, v němž si může uživatel vybrat z několika virtuálních prostředí, kde se bude komunikace odehrávat, a hokejovou sekci, kde je možné stáhnout si tapety, šetřiče obrazovky a ikony pro PC i Mac. Ta reaguje na nadcházející mistrovství světa v ledním hokeji – Budvar je oficiálním partnerem české hokejové reprezentace a jistě si nenechá ujít příležitost, aby o sobě dal v souvislosti se sledovanou událostí vědět. (Malou ironií osudu je, že konkurent ze Smíchova je exkluzivním dodavatelem piva do Sazka Arény, takže na ledu bude vidět Budvar, ale pít se bude Staropramen.) Na webu tak však činí chabě.

Součástí stránek Jdemenapivo, které si půjčily titul z někdejšího sloganu Budvaru, jsou další služby. Jejich cílem rozhodně není informovat, ale pobavit – Budvar ve zmíněné tiskové zprávě přiznává, že marketingová strategie se zaměřuje na mladé lidi. Ty chtějí tvůrci webu oslovit pomocí komunitních prvků, kterých je na internetu spousta – tady jsou však připraveny netradičně ve flashi. Takové zpracování je téměř vždy na škodu účelu, pro který byl chat zřízen – totiž rychlé komunikaci mezi členy skupiny. Však také uživatelé Internetu chatují rozhodně na jiných adresách než tady – a pravděpodobně jsou tam schopni se mnohem lépe dohodnout, že půjdou na pivo.

Budvar stránky umožňují také založit si fotoalbum nebo auditorium a vůbec sdílet část prostoru, který je přihlášeným uživatelům na webu k dispozici, s ostatními. Tyto možnosti mají ale také na jiných místech a zjevně je využívají všude, jen ne na Budvaru. Protože dnes už není možné ze stránek posílat sponzorované (rozumějte odkaz na www.jdemenapivo.cz obsahující) SMS, což bylo pro spoustu lidí největším lákadlem k návštěvě, zůstává nejzajímavější součástí Jdemenapivo.cz adresář alespoň vybraných restaurací Budějovického Budvaru a Budvar barů.

Také produktovým stránkám dominuje flash. Kdo už předtím navštívil stránky Jdemenapivo, bude nejspíše zklamán, protože i tady je k vidění něco z toho, co obsahují zábavní stránky. Nový je zde minishop s nabídkou propagačních předmětů pivovaru, ale opakují se například některé soubory ke stažení nebo adresáře Budvar barů.

A do třetice Budvar – tentokrát v korporátní sekci. Ten, kdo celou prezentaci složenou ze třech samostatných oddílů sleduje pozorně, i zde narazí na některé informace, které už získal na ostatních stránkách, například v produktové části. Sekce věnovaná samotnému pivovaru a jeho historii není bohužel obsahově natolik zajímavá, jak by si Budvar se svým renomé zasloužil. Tentýž Budějovický Budvar, který o pivu vydává výpravné publikace a spoustu dalších tiskovin, informuje sám o sobě na vlastním webu velmi nedostatečně. Některé kategorie prezentace jsou přístupné až po zaregistrování (a potvrzení administrátorem), takže kdo by chtěl vidět nějaké fotografie, měl by hledat jinde.

Stránky však mají vedle toho, že nepřinášejí nic podstatného, také další, mnohem zásadnější nedostatky:

1. Navigace je zmatečná a ani v rámci jedné sekce není snadno pochopitelná.

Na některých stránkách například chybí tlačítko Zpět, na různých místech se vyskytuje několik způsobů navigace a orientace ve struktuře webu.

2. Stránky skáčou.

Všechny stránky jsou centrovány pomocí javascriptu, bohužel ale každá samostatně a vždy každá znovu, takže divně poskakují z levého horního rohu do středu, což se určitě dalo řešit jinak.

3. Pravopisné chyby.

Stránky by potřebovaly jazykovou korekturu. Budvar, který se pyšní českým původem a při soudních známkoprávních sporech jím argumentuje, neumí na svých českých stránkách česky.

4. Chybné potvrzení odeslání melodie.

Poté, co mi zapípal mobil, který obdržel vybranou melodii, upozornil mě systém pomocí prohlížeče, že se odeslání nepodařilo.

5. Nedostatečná aktualizace.

Tvůrce, který vydá tiskovou zprávu o svém webu koncem února a neohlídá si datum poslední „aktuální“ zprávy, je špatný tvůrce. Budvar má jako poslední novinku informaci ze 14. října 2003, přitom v uplynulých několika týdnech vydal vícero tiskových zpráv. Návštěvníci jeho webu se o nich ale nedozvědí.

6. Chyby v downloadu.

Některé odkazy v download sekci směřují na neexistující URL. Nehledě na to, že si nejrůznější soubory ke stažení nemohu prohlédnout ve větším náhledu dřív, než si je stáhnu.

7. Dvojí autentizace?

Poté, co jsem se odpojil z chatu, ale zůstal jsem zalogovaný na www.jdemenapivo.cz, musím se znovu zalogovat do chatu. On je chat vůbec zvláštní sekcí. Zjevně ho vytvořila jiná firma než Český Web, protože po kliknutí na informace o chatu se otevře hláška „Víte že XWX může udělat obdobný chat i pro vaše stránky?“

8. Podivná registrace

Do vyhrazených sekcí korporátního oddílu je možné registrovat se několikrát pod stejným jménem. Přístup do nich je pak možný až po potvrzení administrátorem. Systém mě navíc upozornil, že mě administrátoři zařadí do některé z privilegovaných skupin. Na základě čeho ale určí, do jaké skupiny mě mají zařadit, to neřekl.

9. Další chyby

BRAND24

Před několika dny se mi po kliknutí na tlačítko Zpět v prohlížeči zobrazoval zdrojový kód stránky. Tento problém je dnes už ošetřen, rozhodně se tak ale stalo až poté, co Budvar informoval o novém webu v tiskové zprávě.

Příznivci slavného chmelového moku z jihočeské metropole dostávají novým webem Budvaru do ruky zajímavou směs nesourodých webových prezentací, které nemají výraznou linku, jež by je spojovala s jednotnou corporate identity firmy a zvučně představila vše, co chce Budějovický Budvar internetovému světu říct. Namísto toho se jednotlivé sekce vzájemně požírají a ve své podstatě nejsou schopny uživateli nabídnout něco, co by stálo za návštěvu. A to je ten desátý důvod, proč si návštěvu www.budvar.cz můžete klidně odpustit.

Pijete Budvar?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je absolventem oboru masová komunikace na Fakultě sociálních věd UK v Praze. Do srpna 2003 působil jako produktový ředitel portálu Centrum.cz.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).