Hlavní navigace

10 důvodů, proč nenavštívit www.budvar.cz

Michal Chleboun 10. 3. 2004

Jeden z posledních národních podniků Budějovický Budvar vydal před několika dny tiskovou zprávu, v níž informoval o spuštění nové verze internetové prezentace. Inovace spočívají zejména v soustředění všech internetových aktivit pod jednu doménu a ve vícejazyčném provedení stránek. Přestože původní účel byl patrně jiný, letmý pohled na stránky napovídá, že by měl Budvar po své agentuře požadovat lepší výkony.

Respektive hned po několika agenturách. Na tvorbě webu se totiž podílely hned tři – reklamní Kaspen (Budvar získala teprve loni), PR ExMise a internetová Český Web. Přestože největší díl práce na internetové prezentaci spočinul patrně na Českém Webu, na skutečnosti, že takové dílo spatřilo spatřilo světlo světa, mají zjevně podíl všechny tři.

Jedním výsledků prezentace bylo sloučit všechny internetové projekty pod jednu adresu. Na rozdíl od dalších dvou pivovarnických skupin z velké české trojky – Plzeňského Prazdroje a Pivovarů Staropramen – má Budvar ve svém portfoliu jedinou značku, a je tedy logické, že nebude zbytečně tříštit síly na komunikaci na více místech. Možná se ale podobné konsolidace směřující spíše k soustředění konkrétních cílových skupin než příznivců konkrétní značky v dohledné době dočkají i stránky budvarských konkurentů.

Na úvodní stránce Budějovického Budvaru má uživatel možnost volby mezi korporátní a produktovou prezentací a návštěvou speciální sekce jdemenapivo.cz. Ta sice není nová, ale nově nabízí některé služby – chat, v němž si může uživatel vybrat z několika virtuálních prostředí, kde se bude komunikace odehrávat, a hokejovou sekci, kde je možné stáhnout si tapety, šetřiče obrazovky a ikony pro PC i Mac. Ta reaguje na nadcházející mistrovství světa v ledním hokeji – Budvar je oficiálním partnerem české hokejové reprezentace a jistě si nenechá ujít příležitost, aby o sobě dal v souvislosti se sledovanou událostí vědět. (Malou ironií osudu je, že konkurent ze Smíchova je exkluzivním dodavatelem piva do Sazka Arény, takže na ledu bude vidět Budvar, ale pít se bude Staropramen.) Na webu tak však činí chabě.

Součástí stránek Jdemenapivo, které si půjčily titul z někdejšího sloganu Budvaru, jsou další služby. Jejich cílem rozhodně není informovat, ale pobavit – Budvar ve zmíněné tiskové zprávě přiznává, že marketingová strategie se zaměřuje na mladé lidi. Ty chtějí tvůrci webu oslovit pomocí komunitních prvků, kterých je na internetu spousta – tady jsou však připraveny netradičně ve flashi. Takové zpracování je téměř vždy na škodu účelu, pro který byl chat zřízen – totiž rychlé komunikaci mezi členy skupiny. Však také uživatelé Internetu chatují rozhodně na jiných adresách než tady – a pravděpodobně jsou tam schopni se mnohem lépe dohodnout, že půjdou na pivo.

Budvar stránky umožňují také založit si fotoalbum nebo auditorium a vůbec sdílet část prostoru, který je přihlášeným uživatelům na webu k dispozici, s ostatními. Tyto možnosti mají ale také na jiných místech a zjevně je využívají všude, jen ne na Budvaru. Protože dnes už není možné ze stránek posílat sponzorované (rozumějte odkaz na www.jdemenapivo.cz obsahující) SMS, což bylo pro spoustu lidí největším lákadlem k návštěvě, zůstává nejzajímavější součástí Jdemenapivo.cz adresář alespoň vybraných restaurací Budějovického Budvaru a Budvar barů.

Také produktovým stránkám dominuje flash. Kdo už předtím navštívil stránky Jdemenapivo, bude nejspíše zklamán, protože i tady je k vidění něco z toho, co obsahují zábavní stránky. Nový je zde minishop s nabídkou propagačních předmětů pivovaru, ale opakují se například některé soubory ke stažení nebo adresáře Budvar barů.

A do třetice Budvar – tentokrát v korporátní sekci. Ten, kdo celou prezentaci složenou ze třech samostatných oddílů sleduje pozorně, i zde narazí na některé informace, které už získal na ostatních stránkách, například v produktové části. Sekce věnovaná samotnému pivovaru a jeho historii není bohužel obsahově natolik zajímavá, jak by si Budvar se svým renomé zasloužil. Tentýž Budějovický Budvar, který o pivu vydává výpravné publikace a spoustu dalších tiskovin, informuje sám o sobě na vlastním webu velmi nedostatečně. Některé kategorie prezentace jsou přístupné až po zaregistrování (a potvrzení administrátorem), takže kdo by chtěl vidět nějaké fotografie, měl by hledat jinde.

Stránky však mají vedle toho, že nepřinášejí nic podstatného, také další, mnohem zásadnější nedostatky:

1. Navigace je zmatečná a ani v rámci jedné sekce není snadno pochopitelná.

Na některých stránkách například chybí tlačítko Zpět, na různých místech se vyskytuje několik způsobů navigace a orientace ve struktuře webu.

2. Stránky skáčou.

Všechny stránky jsou centrovány pomocí javascriptu, bohužel ale každá samostatně a vždy každá znovu, takže divně poskakují z levého horního rohu do středu, což se určitě dalo řešit jinak.

3. Pravopisné chyby.

Stránky by potřebovaly jazykovou korekturu. Budvar, který se pyšní českým původem a při soudních známkoprávních sporech jím argumentuje, neumí na svých českých stránkách česky.

4. Chybné potvrzení odeslání melodie.

Poté, co mi zapípal mobil, který obdržel vybranou melodii, upozornil mě systém pomocí prohlížeče, že se odeslání nepodařilo.

5. Nedostatečná aktualizace.

Tvůrce, který vydá tiskovou zprávu o svém webu koncem února a neohlídá si datum poslední „aktuální“ zprávy, je špatný tvůrce. Budvar má jako poslední novinku informaci ze 14. října 2003, přitom v uplynulých několika týdnech vydal vícero tiskových zpráv. Návštěvníci jeho webu se o nich ale nedozvědí.

6. Chyby v downloadu.

Některé odkazy v download sekci směřují na neexistující URL. Nehledě na to, že si nejrůznější soubory ke stažení nemohu prohlédnout ve větším náhledu dřív, než si je stáhnu.

7. Dvojí autentizace?

Poté, co jsem se odpojil z chatu, ale zůstal jsem zalogovaný na www.jdemenapivo.cz, musím se znovu zalogovat do chatu. On je chat vůbec zvláštní sekcí. Zjevně ho vytvořila jiná firma než Český Web, protože po kliknutí na informace o chatu se otevře hláška „Víte že XWX může udělat obdobný chat i pro vaše stránky?“

8. Podivná registrace

Do vyhrazených sekcí korporátního oddílu je možné registrovat se několikrát pod stejným jménem. Přístup do nich je pak možný až po potvrzení administrátorem. Systém mě navíc upozornil, že mě administrátoři zařadí do některé z privilegovaných skupin. Na základě čeho ale určí, do jaké skupiny mě mají zařadit, to neřekl.

9. Další chyby

Před několika dny se mi po kliknutí na tlačítko Zpět v prohlížeči zobrazoval zdrojový kód stránky. Tento problém je dnes už ošetřen, rozhodně se tak ale stalo až poté, co Budvar informoval o novém webu v tiskové zprávě.

Příznivci slavného chmelového moku z jihočeské metropole dostávají novým webem Budvaru do ruky zajímavou směs nesourodých webových prezentací, které nemají výraznou linku, jež by je spojovala s jednotnou corporate identity firmy a zvučně představila vše, co chce Budějovický Budvar internetovému světu říct. Namísto toho se jednotlivé sekce vzájemně požírají a ve své podstatě nejsou schopny uživateli nabídnout něco, co by stálo za návštěvu. A to je ten desátý důvod, proč si návštěvu www.budvar.cz můžete klidně odpustit.

Anketa

Pijete Budvar?

Našli jste v článku chybu?

16. 3. 2004 14:04

Criss (neregistrovaný)
Imho k tomu autora vedla skutecnost, ze umi par skriptu a postupu, ktery uz dela 5 nebo vice let, a nic jinyho neni schopen vymyslet. Tim by se taky vysvetlovala optimalizace na vysku, proste to takhle delal vzdycky, tak to tam prsknul zase.
Nevidel jsem dosud ani jeden z tech webu a kdyz se na to podivam spis jako uzivatel, ktery tam dobrowzdal, tak muj osobni nazor je, že budvar.cz je celkem zajimavej web, kterej se mi libi, zatimco jdemenapivo.cz je humus a hnus. ;)

16. 3. 2004 13:30

Radegasta (neregistrovaný)
To bylo moto naších předků než to chytli do ruky nadnárodní
společnosti a udělali ze zlatého moku drahé patoky.
Dobré pivo se pozna tak,že nožem sebereš pěnu dáš ji na podtácek a měla by vydržet po celou dobu co piješ pivo.
Budvar není to nejhorší pivo,ale STAROBRNO to je sračka a
po vypití více piv nastává zmatení jazyků a debilita,viz Reklama. AHOJ.



Podnikatel.cz: Dva doklady netřeba, dejte to na účtenku k EET

Dva doklady netřeba, dejte to na účtenku k EET

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?