Hlavní navigace

2008: rok odloženého nástupu videa na Internetu

12. 12. 2007
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: 74287
Přestože se optimistické prognózy v souvislosti s boomem videa na českém Internetu loni zmiňovaly už o letošním roku, svět pohyblivých obrázků se v online prostředí naplno rozběhne až napřesrok. Platí to i o českém Internetu, kde se naplno začínají probouzet k činům hlavní i menší hráči trhu. Jsou však na budoucnost připraveni i samotní uživatelé Internetu?

Celým dosud aktuálním rokem se jako pověstná stříbrná nit táhla českým Internetem chuť poskytovatelů obsahu dostát trendům a přijít s větší porcí videa na svých stránkách. V poslední čtvrtině roku se tento apetit začal výrazně projevovat v podobě několika zajímavých projektů. Všeobecně se má za to, že jde jen o slabý předkrm hlavního chodu očekávaného v příštím roce. Jak jsou na tom hlavní favorité a co říkají zkušenosti ze zahraničí?

Stream: od alternativy k masám

S velkými očekáváními započal ostrým startem v březnu pouť českým mediálním prostorem Stream.cz, který v listopadu obdržel v anketě Křišťálová Lupa cenu pro Projekt roku. Mezi těmito dvěma časovými body se ovšem odehrál příběh plný zvratů. Stream se od začátku definoval jako alternativa k většinové zábavě a programově sázel na kombinaci vlastní tvorby s uživatelským obsahem. Vytčenou cílovou skupinu sice prostřednictvím pestré směsice více či méně nekonvenční sorty produktů oslovil, větší část zadavatelů reklamy však zřejmě ne. I proto se na začátku podzimu projekt nacházel v červených číslech a nad jeho budoucností se vznášely velké otazníky doprovázené ojedinělými spekulacemi o možném kolapsu.

Novou éru odpálila zpráva o alianci s portálem Seznam. Ten za „pouhých“ 22 milionů získal poloviční podíl v provozovateli Stream.cz, firmě Global Inspiration (GI). Kolem finančního pozadí celé transakce obě strany úspěšně dlouho mlžily a nové majetkové poměry v GI nakonec odhalila až aktualizovaná podoba obchodního rejstříku.

Zhruba od poloviny listopadu dochází ke konkrétním efektům spolupráce – propojování nabídky Streamu se službami Seznamu, tentokrát ovšem pro široké masy uživatelů české portálové jedničky. Po exportu videa do zpravodajských projektů spjatých se Seznamem (Novinky.cz, Super.cz) se začíná šít na míru obsah pro komunitní služby Lidé.cz a Spolužáci.cz. Byť se šéf Streamu Miloš Petana brání silným slovům o přímé konfrontaci Internetu s televizí, projekt se podle deklarovaných opatření a novinek postupně dopracovává k nabídce obsahu, kterým se konkurencí stane. Protože Stream zároveň Nově pustil žilou také personálně (např. režisér Michael Čech nebo zpravodajec Marek Brodský), půjde o konkurenci se vším všudy. V nedávné minulosti horko těžko zakopávané válečné sekyry mezi Novou a Seznamem se tak mohou už brzy ocitnout opět nad hlavami.

Jak si vedl Stream.cz? Vývoj návštěvnosti v letošním roce
období počet tzv. reálných uživatelů
únor 2007 54 806
březen 2007 147 024
duben 2007 113 266
květen 2007 159 552
červen 2007 160 969
červenec 2007 150 832
srpen 2007 144 162
září 2007 158 227
říjen 2007 195 088

zdroj: NetMonitor – SPIR – MediaResearch & Gemius

Nova = také Internet

Už proto, že Nova nechce do budoucna vyhrávat jen na televizních obrazovkách, ale v rámci strategie vytváření synergií s jinými typy elektronických médií, velice výrazně promluví i do poměrů na internetovém bojišti. Přestože nejsledovanější česká televize předpovídala už před dlouhými lety ústy tehdejšího šéfa Vladimíra Železného Internetu světlou budoucnost a postupem času na existenci svých internetových stránek upozorňovala stále vehementněji, velkého pokroku směrem k růstu návštěvnosti webu nedocílila. Teprve během několika posledních měsíců se jí podařilo definitivně dostat na čísla, kterých dosahovala před velkým pádem návštěvnosti v první polovině roku 2006 (viz tabulka). I tak zůstávají Stream i Nova v ukazateli času, který uživatelé Internetu na jejich stránkách tráví, pod průměrem webů reportovaných ve výzkumu NetMonitor. Tahounem „dlouhé konzumace“ Internetu jsou totiž zatím spíše komunitní servery.

Časy se ale mají měnit i tady. Nově se podařilo s platností od ledna 2008 do vedení projektu internetového zpravodajství ulovit člověka opravdu povolaného – bývalého šéfa zpravodajství České televize Zdeňka Šámala. Že si na Barrandově dávali s výběrem hlavy Internetu skutečně velkou práci, svědčí i nepotvrzené spekulace o neúspěšných námluvách s šéfem projektu Aktuálně.cz Jakubem Ungerem. Přesto panují obavy, jak lidé úspěšní v televizním zpravodajství zvládnou přechod na Internet. Můj odhad, o jehož kvalifikovanosti si můžete myslet své je, že v Česku je dvacítka lidí, která je schopna (…) vést korporátní internetový projekt úspěšně. Padesátka, pokud připustím větší nepřesnosti, které by se ještě ve výsledku na projektu nemusely projevit. To je počet lidí, o kterých Nova může uvažovat, zaprorokoval si nedávno na svém blogu Marigold o personálních vyhlídkách konkurence člen týmu Stream.cz Patrick Zandl.

Velice kusé zvěsti z Barrandova zatím hovoří o Internetu jako „hlavním tématu“ roku 2008, Tým Zdeňka Šámala má spadat pod zpravodajství a publicistiku TV Nova. Podle generálního ředitele televize Petra Dvořáka by měl vzniknout kvalitní, interaktivní a dynamický internetový zpravodajský portál. Všeobecně se předpokládá, že Nova svá silná slova podpoří akvizicí na prodej čekajícího portálu Atlas.cz. Rozhodnout by se o tom mělo možná už do konce roku.

Nova.cz vers. Ceskatelevize.cz v toku času Vývoj návštěvnosti webu nejsledovanější české televize ve vybraných měsících
Období Nova.cz – počet tzv. reálných uživatelů Ceskatelevize.cz – počet tzv. reálných uživatelů
březen 2005 590 687 425 710
září 2005 449 529 380 376
listopad 2005 380 567 479 630
březen 2006 347 281 532 540
duben 2006 324 121 470 863
září 2006 506 459 518 201
říjen 2006 724 999 578 880
březen 2007 589 668 707 654
květen 2007 614 074 564 469
září 2007 533 273 626 671
říjen 2007 613 780 676 098

zdroj: NetMonitor – SPIR – MediaResearch & Gemius

Střípky v mozaice videa

Další velcí hráči českého Internetu se sklonem nepodceňovat video se zatím odhodlali k několika zajímavým průzkumným sondám.

Na iDnes, který je uznávaným lídrem v obecném online zpravodajství, se v mezičase přešlapování okolo dalšího osudu projektu iDnes.tv rozhodli vyzkoušet možnosti masového oslovení internetového publika přímým přenosem. Na vybraný zápas tuzemské nejvyšší fotbalové soutěže získala Mafra práva přímo od marketingového partnera Českomoravského fotbalového svazu, firmy STES. Podle údajů iDnes sledovalo přenos 30 tisíc uživatelů, průměrně jich bylo v jeden okamžik připojeno 12 tisíc. Po měsících provozu grafických 3D animací se tak iDnes postavil do cesty především České televizi, která vlastní práva na domácí fotbal a živé přenosy na kanálech ČT2 a ČT4 Sport synchronizuje s vysíláním na platformě fotbalzive.cz (v případě hokejové Extraligy na hokejzive.cz).

Konkurenční Centrum.cz, které v uplynulých dnech získalo nové sebevědomí vstupem amerického investora Warburg Pincus, odstartovalo jednu z vln videa před dvěma lety. Tehdy se nový zpravodajský projekt Aktuálně.cz prezentoval mj. jako průkopník v umisťování videa do obsahu. Letos se po nástupu nového šéfa Pavla Muchy video uplatnilo např. ve společném projektu s Nokií – Vyladěno.cz. Nový investor chce skupováním dalších internetových projektů v Česku a na Slovensku vybudovat silnou mediální společnost. Videoobsah by tak měl být zcela jistě jednou z priorit.

Ve výčtu potenciálních těžkých vah nesmí chybět asi ani Google, který koncem listopadu vpadl na mediální kolbiště. Dalším z řady jeho produktů lokalizovaných pro český trh se staly Google News. Zajímavou českou obdobou globálního giganta Youtube je projekt N-joy.cz společnosti FunPower, Myubo.cz zase sází na možnost přehrání klipů i v prohlížeči mobilního telefonu.

Zatím jen rychlé občerstvení

Že fenomén videa na Internetu má své zákonitosti a nelze na něj vždy beze zbytku aplikovat televizní postupy, ukazuje i pohled do zahraničí. Jedním z posledních postřehů je studie Videoportale in Deutschland. Im Spannungsfeld zwischen Fernsehen und Internet (Videoportály v Německu. Na hraně mezi televizí a Internetem). Výzkum byl uskutečněný na zakázku agentur Seven-One Media a Accenture na německém trhu, jehož sociodemografickým parametrům se ten český vzdáleně přibližuje. Výstupy studie ukazují, že za videem na „Youtube a spol.“ lidé chodí tzv. jako na jednohubky. Podle výše zmíněného výzkumu se 54 % dotázaných nezdrží na jednotlivých stránkách déle než 15 minut, pouze 12 procent naopak zůstává déle než půlhodinu. Hlavními motivačními faktory pro trávení času u online videa zůstávají zábava a napětí. Často diskutované atributy řešení souhrnně uváděných jako Web 2.0 zatím v praxi videoportálů hrají spíše vedlejší roli. I když 93 % uživatelů oceňuje na internetovém videu možnost vlastního sestavování programové skladby a 92 procent jich kvituje z toho vyplývající časovou nezávislost na reálném programu (na rozdíl od televize), jejich podíl na tvorbě obsahu je stále nízký. Vkládání vlastních videí potvrdilo pouze 8 % účastníků výzkumu.

Do budoucna se předpokládá přenesení obsahu z videoportálů i do dalších médií. Pro 97 % uživatelů je sice nejpreferovanějším kanálem PC, 53 % si ale dokáže představit online sekvence sledované prostřednictvím televizní obrazovky, pro 20 % surferů přichází v úvahu i konzumace prostřednictvím mobilního telefonu a 9 % vidí jako médium budoucnosti patřičně upravenou herní konzoli.

Youtube jako nejoblíbenější videoportál Němců
Podíly uživatelů, kteří jsou na Internetu na denní bázi či vícekrát do týdne (%)
Youtube 29
My Video 13
AOL Video 9
ZDF Mediathek 9
Clipfish 7
Yahoo Video 6

Zdroj: Accenture/Seven-One Media; vzorek: 850 německých uživatelů internetu ve věkové skupině 14–49 let; metoda: telefonické rozhovory na bázi strukturovaných dotazníků; info: plná verze studie bude k dispozici v lednu 2008.

BRAND24

A co komerce?

Spolu s obsahem pronikla na Internet i pohyblivá reklama. Průběžné zkušenosti ukazují, že ve srovnání s konvenční statickou internetovou reklamou je dynamika ve formě videa celkem logicky účinnější v zásahu. Zajímavým poznatkem navíc je zjištění, že uživatelé ji akceptují. Především ti mladší.

Domácích dat, která by tato tvrzení podpírala, příliš mnoho není. Podle výstupů výše zmíněného výzkumu je více než polovina uživatelů Internetu srozuměna s existencí videobannerů, reklamních filmů nebo linků vedoucích k obsahu na videoportálech. Plná třetina jich tyto formy dokonce cíleně sleduje. Současně uživatelé tolerují reklamu jako zdroj financování provozu internetových médií. Tuto formu respektuje plných 60 procent, zatímco 9 procent by upřednostnilo zpoplatňování obsahu. Proti komerci i placeným službám se staví 31 procent publika internetových videoplatforem.

Sledujete pravidelně video na Internetu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem magazínu Marketing&Media....
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).