600 milionů uživatelů, ale jen 15 milionů dolarů příjmů. WhatsApp

Facebook koupil WhatsApp za 22 miliard dolarů, ale jak plyne ze zveřejněných finančních výsledků, je tu (stále) velký problém.

Burza na výsledky Facebooku zareagovala poklesem ceny akcií. Hlavním důvodem bylo samozřejmě to, že se Facebooku zpomalil růst. Zajímavější ale je mírné odkrytí karet akvizice chatovací služby WhatsApp. Tu Facebook koupil za 22 miliard dolarů.

Jenže WhatsApp měl za první pololetí tohoto roku tržby pouze 15 milionů dolarů, což je při teoretických 600 milionech uživatelů poměrně dost tristní výsledek. Pro burzovní analytiky Facebook žádné vysvětlení neměl, odmítl odkrýt informace o složení uživatelů, stejně tak jako odmítl komentovat to, jestli mládež skutečně Facebook opouští (čistě teoreticky míří právě do aplikací jako je WhatsApp).

WhatsApp je/není zadarmo

WhatsApp je klasická novodobá chatovací aplikace, která může snadno nahradit SMS v telefonu. Postavená je na telefonním čísle, takže má i jedno zásadní omezení, nelze ji používat na tabletech. Jakkoliv ji na iPad či iPod můžete různými triky dostat (zejména přenosem aplikačního souboru v iTunes), není to něco, co by udělal každý.

Uživatelsky je na jednu stranu extrémně jednoduchá, ale také poměrně dost nepřehledná a zmatená. Paradoxně je taková už hodně dlouho a neuškodilo by, kdyby někdo tuto zmatečnost a nepřehlednost řešil. Ale když už si začnete chatovat, tak žádné uživatelské problémy neřešíte, je to nakonec jenom tok zpráv.

Zásadní problém WhatsApp? Je zadarmo, nic neplatíte, nedíváte se ani na žádné reklamy, chybí monetizace. A příjmy ve výši 15 milionů dolarů za první pololetí při 600 milionech uživatelů jsou opravdu katastrofální. Čistě teoreticky by WhatsApp mohlo mít z každého uživatele alespoň ten jeden dolar za rok, protože takový  byl původní předpoklad – chvíli zadarmo, pak musíte zaplatit dolar. Čistě teoreticky, protože uzamčení za hradbu dolarové platby by vedlo k masivnímu poklesu uživatelů.

Těch 15 milionů dolarů nejspíš pochází právě z dolarových plateb, protože jiné příjmy u WhatsApp těžko najdete. Za celý minulý rok, mimochodem, byly tržby 10,2 milionů dolarů, takže když už nic jiného, tento rok to vypadá alespoň třikrát tak lépe.

Internetová  bublina v počtech uživatelů

Facebook si WhatsApp se stovkami milionů uživatelů nakonec koupil nejspíš hlavně proto, že pro něj byl reálnou hrozbou, podobně jako tomu bylo u Instagramu. Otázkou zůstává, zda 22 miliard za WhatsApp (versus 1 miliarda za Instagram) jsou něco jiného, než ukázka velikosti oné (internetové) bubliny.

V loňském roce WhatsApp vykázal ztrátu 138 milionů dolarů, většina utracených peněz šla na výzkum a vývoj (55 milionů), o rok předtím šlo o ztrátu 55 milionů dolarů. Což není až tak katastrofální, ale pouze pokud si proti tomu opět nepostavíte fakt, že Facebook za službu zaplatit 4 miliardy v hotovosti a 12 miliard v akciích (plus 3 další miliardy v omezených akciích) – díky zvyšování ceny akcií se nakonec hodnota obchodu vyšplhala až na těch 22 miliard.

EBF6

Na druhou stranu, v době akvizice šlo o 450 milionů uživatelů, dnes jich je teoreticky 600 milionů. Slovo teoreticky je zde opět důležité, protože kolik jich opravdu je, vlastně nikdo neví. Nevíme ani to, jak vlastně WhatsApp uživatele měří a jak aktivní uživatelé to jsou. Protože pokud jsou například stejně aktivní jako autor článku, tak sice mají WhatsApp na mobilu, ale nepoužívají ho.

Jedno je ale jisté, Facebook zaplatil zhruba 2000násobek toho, co WhatsApp vykazuje jako roční obrat. A to je hodně zajímavé. 

4 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 3. 11. 2014 0:36

Školení online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  • Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o Školení online marketingu »