tak tak, mate pravdu. Kto nezacal podnikat nevie na co je biznis plan. Tak isto aj u mna, zalozil s.r.o a potom, ze ehm co teraz....
biznis plan je dobry na to, aby ste vedeli co mate robit. Nieje nad to si precitat, ze po zalozeni SRO je treba spravit web, vytlacit letaky, prenajat billboard, kupit telefon s nekonecnym pausalom a pripravit si predajny scenar oslovenia zakaznika /pre rypalov zvelicene/.
Taktiez nieje nad to si naplanovat, kam vrazim tych 5000EUR co mam na ucte a kolko mi to asi vydrzi, ked kazdy mesiac investujem do reklamy 1000EUR. T.j za 5 mesiacov som bud ziskovy alebo som v prdeli a koncim . Chcete hned zamestnanca. Mate 5000EUR, jemu platite aj s odvodmi 1000EUR mesacne, za 5mesiacov ste skoncili a to este bez reklamy a vydavkov na reziu /mobil, benzin, vase odvody do socialky a zdravotnej/....
Dalsia vec ktora je sakra podstatna: odhad zakaznikov! Toto si kazdy spravte aj keby co bolo. Ak si naplanujem, ze kazdy mesiac ziskam 5tich zakaznikov, tak ked uz budete podnikat BUDETE vediet ZE MUSITE KAZDY MESIAC ZISKAT 5zakaznikov. Taky samomotivator resp rozkaz. Ak si to nespravite, skonci to tak, ze prvy mesiac ziadny zakaznik, dalsi mesiac dvaja, dalsi mesiac opat dvaja a vase podnikanie ide dole, sebadovera dole a idete v spirale ku dnu ...
Na toto je dobry biznis plan. Biznis plan je ako GPS. Zapnete, kuknete kadial mate ist a idete.
O biznis plane v clanku, to je pre male startupy. Z realneho sveta iba nejaka prezentacia, ze co to vlastne idete robit. Preto tam piste iba realne a velmi strucne prehlady. Nechodte do hlbky.
Hlavne nepiste chujoviny, sladke reci a dlhe nic nehovoriace omacky, na prachy si dava kazdy bacha, co i len znucha, ze v niecom si nieste isty, tak ste u neho padli o 50%, ak vam vobec na zaciatku veril na 100%
Máte pravdu, BP se stávají stručnější a věcnější, ale čas potřebný na analýzu se nemění. Churchill se jednou omlouval svým kolegům, že neměl čas na zkrácení nějakého dokumentu...
Na JICu používáme jednostránkové summary BP (ke stažení na http://slidesha.re/u1FMtx), z kterého se rychle pozná, jak majitel o firmě přemýšlí.
Ještě pár zkušeností. Z ca 15 BPs, které jsem v posledním kvartále hodnotil, stály za to jen tři. Ty mluvily v číslech a ne reklamních frázích, demonstrovaly znalost trhu, konkurence a díry v ní a představily reálný plán na další půlrok (dál má smysl plánovat jen rámcově). Jako nutnost chápu ale především schopného a zodpovědného majitele, což vyplyne až z osobního setkání.
Budu prvni nesouhlasici:
Business plan je dokument sepsany zakladateli pro sebe, kde si vyresite i interni vztahy (proc ma Pepa 51 % a chce investora, zatimco ja ne).
Zde popisovane je investicni memorandum nebo prezentace pro investora, coz je odlisne od BP - strucnost, vystiznost a marketing nade vse.
Na zaver jedina rada: pokud tvorite prvni business plan, vetsina investoru u nas funguje i jako radci, tzn. kdyz se k nim dostanete a pozadate l feedback, nevyhodi vas.