Hlavní navigace

A hudba bude zadarmo!

18. 10. 2007
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Zvolání v titulku není jen utopickým výkřikem. Obrovský počet lidí za muziku přestal platit už před mnoha lety. Odhaduje se, že každý měsíc výměnnými sítěmi s technologií P2P nelegálně proteče na miliardu písní. Zatímco lidé poslouchají více hudby než kdykoli dříve, trh s nahrávkami se rychlým tempem hroutí.
David Antoš - karikatura. Autor: Nenad Vitas

Ilustrace: Nenad Vitas

Cédečka se s nástupem nových přehrávačů stávají podobným přežitkem jako kdysi LP a MC nosiče. Budoucností nahrávek jsou digitální formáty. Jejich online obchody sice značně rostou, ale propad příjmů z CD vyvažují jen zčásti. Ceny jsou navíc zvolna tlačeny dolů. Celkové příjmy nahrávacích společností se tak rok od roku snižují o dvouciferné procento.

Za svůj neúspěch si hudební vydavatelství minimálně zčásti mohou sama. Špatně pochopila změny v chování i možnostech zákazníků. První legální obchody s MP3 hudbou se objevily až dlouho poté, co výměnné sítě přilákaly miliony uživatelů. Až dnes začíná být opouštěn systém DRM ochrany proti kopírování, který nesmyslně a zcela neefektivně šikanuje poctivé zákazníky proti těm ostatním. Lidé si však také jednoduše zvykli za hudbu neplatit. Moderní přehrávače mají kapacitu mnoha tisíc písní. V takovém množství už cena hudby není zanedbatelnou otázkou. Mezní výrobní náklady nahrávek jsou přitom nulové. Spoléhat se na to, že zákazníky lze jen tak donutit platit více, než musejí, je naivní. Dlouhé pokusy o zastrašení posluchačů pomocí reklamních kampaní a velkých procesů s vybranými sdíleči nezabírají.

Pozoruhodný experiment se rozhodla vyzkoušet kapela Radiohead. Své nové album nabízí bez pomoci jakéhokoli vydavatelství prostřednictvím svého webu. Cenu je přitom ponechána na zákaznících. Ti mohou vybrat jakoukoli částku, třeba jen jedno britské penny. Bude zajímavé sledovat, zda s tímhle modelem uspějí. Velká pozornost médií a loajalita příznivců by skupině mohly zajistit vyšší příjmy než při klasické cestě prodeje. Do jaké míry by se tenhle tah vyplatil i dalším, méně známým tvůrcům? To je velká hádanka, ale je třeba si uvědomit, že kdo za digitální hudbu platí již dnes, dělá to dobrovolně a jen pro dobrý pocit. Radiohead svým posluchačům pouze dává širší výběr než nula, nebo jeden dolar (kolik běžně stojí MP3).

BRAND24

Dlouhodobá tržní cena hudebních nahrávek je nula. Prostě proto, že je pro zákazníky možné a snadné je za tuto cenu získat. Z tohoto úhlu pohledu cokoli navíc pro hudebníky představuje výhru. Těžiště jejich výdělků se však musí přesunout jinam, například do živých vystoupení, přestože někdejších příjmů dosáhnou jen těžko. Co přesně to bude znamenat pro nahrávací společnosti a hvězdné i okrajové tvůrce, ukáže čas. Právě nyní se však dostáváme k bodu zlomu.


Glosa původně vyšla 15. října 2007 v týdeníku Respekt.

Jste ochotni za hudbu dobrovolně platit?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je bývalým redaktorem Lupa.cz, nyní pracuje jako konzultant v BCG. Vystudoval ekonomii a právo. Občas bloguje: jilm.cz a často tweetuje: @jilm.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).