Hlavní navigace

A TY SI CO ZA P**U? Aneb Prima COOL nabrala fanoušky zajímavým způsobem

Daniel Dočekal

Pokud se budete v příštích dnech divit růstu fanoušků Primy COOL na Facebooku, nedivte se. Jejich kampaň těží (mimo jiné) z podivuhodných způsobů k jejich získávání.

Co třeba využít takové „TY SI CO ZA PIČU?“ se 112 tisíci fanoušky? Stačí použít vhodně návodnou fotografii (slibující něco zcela jiného, než o co jde) a jejím prostřednictvím přivést návštěvníky na aplikaci (zkrácený odkaz bit.ly/VJ9KKD skryje, o co se skutečně jedná). Nechybí samozřejmě ani šipka patřičně ukazující na odkaz a slibující „Chceš vědět kdo tě řeší? Stačí 1 click“.

Přes tuto adresu už se dostanete na aplikaci apps.facebook.com/coolmetr/ – COOL METER samozřejmě pokračuje klasickým způsobem. „CHCEŠ VIDĚT KDO TĚ NEJVÍC LAJKUJE?“ je prastarý klasický podfuk. Vychází z toho, že uživatelé Facebooku  strašně moc chtějí vědět, kdo je „lajkuje“, či kdo „navštěvuje jejich profil“ nebo „kdo si prohlíží jejich fotky“. Nic na tom, že podobné informace prakticky není možné zjistit.

Aby ale BFU (Běžný Facebook Uživatel) mohl zjistit „kdo ho lajkuje“, musí splnit podmínku „LAJKNI A UVIDÍŠ“. Samozřejmě neuvidí nic. A hlavně mu nedojde, že se právě stal fanouškem stránky Prima COOL. „Like“ knoflík ve stránce umístěný je prostě Like/Líbí od www.facebook.com/primacool.

Jak je možné vidět z růstu Líbí (ale hlavně statistik oné zkrácené adresy), tahle „marketingově sociální“ taktika funguje. Co na tom, že Prima COOL nabrala tisíce nových fanoušků, aniž by o tom tito fanoušci věděli. Zřejmé je i to, že jde o fanoušky rekrutující se hlavně z řad dětí (a odpovídá tomu také 13–17 let coby největší skupina fanoušků stránky Primy COOL).

Na Facebooku je samozřejmě každá firma strůjcem svého případného štěstí, úspěchu či neúspěchu. Prima COOL se právě vydala cestou nabírání fanoušků způsobem, který jí sice přinese i desítky tisíc nových fanoušků, ale žádný z nich nebude vědět, že se fanouškem stal. A je otázka, jestli má Prima COOL něco takového zapotřebí. A jak dlouho takto získaní „fanoušci“ opravdu fanoušky zůstanou. Většina z nich nakonec klikne na „Skrýt“, takže Prima COOL sice bude mít skvělá čísla, ale nulové výsledky.

Co na to říká FTV Prima?

FTV Prima jsme se na tuto poněkud podivuhodnou aktivitu zeptali:

Můžete mi prosím říci, zda vaši aktuální kampaň nabírající fanoušky na Facebooku podvodným způsobem (viz například TY SI CO ZA PIČU? a apps.facebook.com/co­olmetr/, kde se stávají fanoušky vaší stránky aniž by to věděli) považujete za profesionální přístup. A také by mě zajímalo, kdo pro vás tuto podivuhodnou aktivitu realizuje a co si od toho vlastně slibujete. 

A dostali jsme skvělou a velmi dlouhou odpověď, ze které ve zkrácené podobě plyne, že aplikace se ven dostala „omylem“. O uvedené stránce nic neví, nemají s ní nic společného a je běžné, že jim někdo nabízí své služby, aniž by s tím Prima nakonec měla něco společného. Nechtějí s ní mít samozřejmě nic společného, protože je vulgární. A také to, že – pravděpodobně jako jediní na světě – si „nechávají veškeré aplikace kontrolovat pracovníky Facebooku“.

Ale teď už ona odpověď od Václava Mazánka, vedoucího oddělení PR.

Aktuální kampaň spojená se skupinou Prima COOL je cílená na podporu nového pořadu Pekelná výzva. V příloze vám pro ilustraci posíláme neveřejný náhled statistik reklamní kampaně, je realizována formou PPC reklam, které odkazují na skupinu Prima COOL a budují mimo jiné nové fanoušky. Náhled posíláme pouze pro ilustraci, protože je z něho jasně patrné, že nové fanoušky nám vybudovala běžná placená inzerce.

V rámci této kampaně využíváme reklamní formáty v souladu s pravidly Facebooku, pokud bychom použili tzv. click jacking a uživatelé se stávali fanoušky bez svého vědomí, Facebook by nám je po krátké době mohl deaktivovat nebo dokonce celou skupinu zrušit, proto toto není náš zájem.

Aplikaci, kterou odkazujete ve svém emailu, v současnosti nepromujeme a jedná se pouze o vývojovou verzi. Jestli se během testování rozšířila a někdo ji sdílel, nemůžeme ovlivnit, ale na vaše upozornění jsme ji nechali vložit do sandboxu, aby se to neopakovalo. Rozhodně nevyvíjíme aplikace, které by byly v rozporu s pravidly Facebooku. Naopak veškeré aplikace necháváme před nasazení kontrolovat pracovníky Facebooku a do produkce se tedy dostanou pouze aplikace, které dostanou whitelisting.

Stránka „ty si čo za piču“ s námi nemá nic společného, proto se k ní nemůžeme vyjadřovat, nicméně se stává, že některé cizí stránky odkáží na naše soutěže či projekty a poté nás žádají o vzájemnou spolupráci, to bohužel také nemůžeme ovlivnit, jak je z názvu stránky patrné, nechceme se ní nijak spojovat, neboť je vulgární.

K vaší poslední otázce, kampaň pro Primu realizuje agentura Business Factory, které se případně můžete zeptat na bližší technické podrobnosti, jelikož je licencovaný partner Facebooku pro Českou republiku s Facebook business supportem.

Laskavý čtenář si samozřejmě může udělat svůj názor, zejména na základě toho, jak dlouho ona „omylem viditelná“ aplikace fungovala. A také toho, že se téhle jediné aplikaci podařilo získat přes 13 tisíc prokliků. Jinými slovy, Prima COOL za nic nemůže. Ale za ty fanoušky vlastně děkuje.

Našli jste v článku chybu?

22. 2. 2013 14:46

Ale kdeže, to platilo ještě před pár lety. Pak to byl Běžný Franta Uživatel. Bohužel s nástupem Facebooku se to muselo změnit.

22. 2. 2013 18:40

Nějak nerozumím slovu o senzaci. Pro mě je to prostě jenom ukázka toho jak někdo zkouší (dělá) marketing na Facebooku. Je mi vcelku jedno jestli je to špatně nebo dobře, jestli je to proti nějakým pravidlům nebo není. Hodnota tohodle je prostě v ukázání toho jak to udělali. Že se k tomu nachomýtl tiskový mluvčí co to zatlouká a vymlouvá se? No,to je prostě život tiskových mluvčí. To už je jenom třešnička na dortu.

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Lupa.cz: Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Insolvenční řízení kvůli cookies? Vítejte v ČR

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Vitalia.cz: Jsou čajové sáčky toxické?

Jsou čajové sáčky toxické?

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka