A9: ne tak docela "další Google"

Před necelým měsícem byla za nemalé pozornosti odborných médií spuštěna nová verze vyhledávače od Amazonu pod názvem A9.com. Lupa samozřejmě nemůže zůstat pozadu, takže v tomto článku se o něm dozvíte několik zajímavých podrobností. Podrobnost první: O žádný vyhledávač nejde.

Nejdříve mi dovolte vysvětlit ono překvapivé sdělení z perexu. Ano, jistě, na A9.com se dá vyhledávat. Přesto si dovoluji tvrdit, že se o žádný vyhledávač nejedná. A9 bych nazval spíše vyhledávacím portálem.

Nemá totiž vlastní vyhledávací stroj, používá několik jiných, a snaží se k vyhledávání dodat přidanou hodnotu v podobě různých nadstaveb. Na vyhledávání samotné používá tyto zdroje:

  • Google na fulltext a obrázky.
  • Vyhledávání v knihách na Amazon.com.
  • Internet Movie Database pro hledání v informacích o filmech a hercích.
  • GuruNet pro hledání v encyklopediích.

1386
Screenshot úvodní strany

Výsledky hledání v jednotlivých zdrojích zobrazuje do sloupců vedle sebe. Sloupce jsou zapínatelné a vypínatelné tlačítkem na stránce. Stejně tak je možno jejich šířku měnit prostým tažením (click & drag). Celé je to realizováno pomocí Javascriptu. Ten je přitom slušně kompatibilní, všechny funkce (včetně přetahávání odkazů – viz níže) chodily i v mé Mozille na výbornou.

1387
Screenshot výsledků vyhledávání

Ačkoli jsou výsledky přebírány z jiných zdrojů, mám k hledání několik poznámek. Například výsledek fulltextu A9 není přesnou kopií výsledku Google. Některé odkazy jsou totiž ve výsledku vynechány – nevím, jestli je to chyba, nebo úmysl (zkuste porovnat třeba výsledky dotazu „alcatel montaz handsfree“).

Co se mi ale na vyhledávání nelíbí, je fakt, že A9 umí zobrazovat pouze deset odkazů na stránku, a toto není možno změnit ani v osobním nastavení. To je docela nepříjemné.

Unikátní vlastností je možnost zobrazit u každého výsledku informaci o serveru – tzv. site info. V Internet exploreru pod Windows se informace zobrazí v pop-up „bublině“, v ostatních browserech je ikonka odkazem na stránku na Amazonu s informacemi o serveru: Návštěvnost, zaměření, podobné servery atd. (Mimochodem, toto site info se zjevně nedokáže vyrovnat s tím, že má některé informace v UTF-8, respektive (asi) neposílá správně encoding.)

Pro používání dalších přidaných funkcí je nutno se zaregistrovat a přihlásit. Přihlášení se uloží do cookie, která v prohlížeči zůstane i po jeho restartu. Není tedy nutné se přihlašovat pokaždé znovu, což by použitelnost celého webu silně snižovalo.

Nejviditelnější vlastností po přihlášení je historie hledání – zde jsou uložena všechna vaše hledání a můžete je kdykoli zopakovat. Přitom vám A9 označí nové výsledky. Rovněž když kliknete na odkaz, A9 si to zapamatuje, a při dalších hledáních vám vypisuje, že jste daný odkaz již navštívili.

Pokud si nainstalujete do prohlížeče (zatím jen Internet Explorer pod Windows) A9 toolbar, bude se zaznamenávat historie vašeho brouzdání po Internetu a u výsledku vyhledávání se bude ukazovat, že jste danou stránku v minulosti navštívili (i jinak než odklikem z A9).

Toto jsou pěkné funkce, jen by podle mého názoru ono označení (nový/navštívený) mohlo být výraznější. Například by mohlo být realizováno (i) barevnou ikonkou, takhle dost splývá se zbytkem údajů.

Dalšími dvěma funkcemi A9 jsou diář a záložky (bookmarks). Záložky fungují tak, jak by se od nich čekalo – výsledek hledání přetáhnete přímo na webové stránce na sloupec záložek a odkaz se přidá jako nová záložka. Je rovněž možno záložky organizovat do hierarchické struktury.

Pro použití Diáře je nutné mít nainstalovaný A9 toolbar. Pak si můžete k právě zobrazované www stránce psát poznámky. V těchto poznámkách je následně možno vyhledávat, stejně jako v záložkách a ve vaší historii.

Třešničkou na dortu je pak funkce filtru obsahu – v nastavení je možno si určit míru filtrování obsahu „pro dospělé“ ve výsledcích vyhledávání – zobrazovat vše, nezobrazovat obrázky nebo „závadný obsah“ nezobrazovat vůbec.

UX16

Celkově na mně A9 zapůsobil pozitivním dojmem. Rychlost vyhledávání je použitelná, možná o maličko pomalejší než Google. Změny sloupců jsou pomalé, ale za to může nejspíš Mozilla v kombinaci s mým počítačem. Rozhodně A9 zkusím používat, a uvidím, jak moc mi jeho vylepšení budou přínosná.

Osobně považuji směr, kterým se A9.com vydal, za hodný pozornosti. Bude jistě zajímavé sledovat, jak se na již tak dosti konkurenčním trhu uchytí. Rozhodně to ale není „zas další“ Google.

Anketa

Používáte vyhledávač A9.com?

13 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 12. 10. 2004 23:38
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení »