Hlavní navigace

AdMonitoring řekne, kolik peněz jde do internetové reklamy

16. 11. 2007
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 29
Nejvýdělečnějším médiem na českém Internetu je Seznam.cz. Během deseti měsíců získal v příjmech za reklamu asi 602 milionů korun. Celkový objem inzerce na českém Internetu byl téměř 1,5 miliard. Zjistil to nový projekt AdMonitoring. Má šanci zprůhlednit tok peněz na českém Internetu?

Že Internet a jeho příjmy rostou, o tom není pochyb. Některé odhady přisuzují v příštím roce českému Internetu třetí místo v lize mediatypů za televizí a tiskem, s reklamními výdaji v hodnotě zhruba tří miliard korun.

Už letošek by ale měly odhady podpořit relevantní čísla, sesbíraná věrohodným průzkumem s respektovanou metodikou. Alespoň to je představa Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR), které ve středu představilo projekt AdMonitoring.

Cílem AdMonitoringu je sledovat výši peněz, která směřuje od inzerentů do reklamních kampaní v českých internetových médiích. SPIR, jehož členy jsou jak poskytovatelé, tak zadavatelé online reklamy, už od roku 2005 provozuje trhem uznávaný NetMonitor, který měří návštěvnost a zjišťuje sociodemografii českého Internetu. AdMonitoring je tak přirozeným kamínkem do mozaiky aktivit tohoto profesního sdružení.

Testování AdMonitoringu probíhalo již od jara, v červnu se zapojila média a teď, ve středu, SPIR projekt oficiálně představil společně s novým webem. Dnešek je možná nenápadný, ale významný den pro český Internet, prohlásil na tiskové konferenci místopředseda sdružení Tomáš Řehák. AdMonitoring byl prý postaven na zelené louce: Když jsme prováděli průzkumy ohledně situace v zahraničí, narazili jsme na velké nic, maximálně na monitoring soukromých sítí, řekla Kateřina Hrubešová, výkonná ředitelka SPIRu.

Jak se měří?

Realizátorem systému je Primetime, dceřiná firma vlastněná společnostmi Mediaresearch a společnosti Gemius, které stojí i za NetMonitorem.

Měření reklamních toků probíhá ve třech rovinách. Tou první je deklarativní databáze, kdy sama média odkryjí karty – zveřejní ceny, plány kampaní, reklamní výkon. Zároveň s tím běhá po českém Internetu nový robot Nettrack, který hledá reklamní objekty. A konečně audit výsledných dat zahrnuje „čištění“ čísel a kontrolu na straně agentur.

Zapojená internetová média mají povinnost zveřejnit a aktualizovat ceník reklamy, zaslat popis kampaní a seznam jejich pozic navázaných na ceník, zveřejnit výkon kampaní na ceníkových pozicích a emitovat reklamní objekty označené metatagem (unikátní značkou). Kampaň kromě názvu a volitelného detailního popisu (mutace, slogan) nese informaci o zadavateli, značce, produktové kategorii, mediální a kreativní agentuře.

Jednotlivé deklarace se týkají kombinace kampaně a ceníkové pozice. Obsahují také informaci o období platnosti, počtu impresí či jiném ukazateli (např. kliknutí v případě PPC) kvantifikujícím výkon reklamy v závislosti na zvoleném nákupním modelu.

Nettrack je automatizovaný program navštěvující do průzkumu zahrnuté i nezahrnuté servery. Za den zpracuje 50 - 70 000 stránek.Nettrack umí zachytit HTML segmenty včetně vložených obrázků a flash animací.

Na zapojených (deklarujících) médiích Nettrack považuje za reklamu každý HTML segment, který je označen specifickou značkou, tzv. metatagem (ne každý takový se nutně dostane do dat, může být při kontrole odfiltrován). Na nezapojených médiích se reklamní objekty identifikují primárně podle URL, ze kterého jsou emitovány. Na základě požadavku SPIR nyní do výstupních dat pouštíme pouze objekty, které se velikostí blíží standardním velikostem reklamy zavedeným SPIRem, řekl pro Lupu za realizátora Jan Walter.

Mediální agentury – jako auditoři sesbíraných dat – mají podle striktně definovaného mechanismu poskytovat zpětnou vazbu k výkonu proběhlých kampaní zaznamenaných systémem.

Realizátor slibuje, že systém neovlivní statistiky impresí či kliků na webové reklamy. Podrobnější metodická pravidla přináší publikovaný dokument.

První výsledky

SPIR už zveřejnil první orientační ceny internetové reklamy v ČR za prvních deset měsíců. Celkem se za tzv. display reklamu utratilo 1,448 mld. korun. Podle grafu jsou nejhubenější letní měsíce. V závěru roku objem reklamy poroste a v lednu chce sdružení první výsledky za celý rok 2007 poprvé konfrontovat s konkurenčními mediatypy.

Výdaje

V žebříčku nejúspěšnějších serverů vede podle očekávání Seznam.cz s inzertním výkonem 602 milionů korun. Po velké mezeře jej následuje Centrum.cz (336 mil. korun) a iDnes.cz (231 mil. korun).

Tio 10 objem inzerce

Čtvrté místo (45 mil.) patří balíku nezapojených serverů (patří mezi ně Auto.cz, Elle.cz, Libimseti.cz, Marianne.cz, Mobilmania.cz, Nova.cz, Patria.cz, Stahuj.cz, Vareni.cz, Volny.cz).

Tio 10 objem inzerce

Přes čtyřicet milionů se dostalo ještě vydavatelství Ringier a Internet Info. Mezi velkými hráči chybí především Atlas.cz a weby zastupované sítí Impression media, které by se ale údajně měly v dohledné době oficiálně připojit.

SPIR nyní čeká období, kdy se bude snažit získat do AdMonitoringu další servery. Nyní jich je kolem osmi desítek. Zároveň bude zkvalitňovat proces získávání dat a od nynějška také prodávat. Ano, ti, kteří by o ně měli zájem, si musí zaplatit: členové SPIRu uhradí 8500 korun za měsíc, pro nečleny SPIRu je částka stanovená na 10 000 korun měsíčně.

Nevýhody

Z toho vyplývá, že na rozdíl od NetMonitoru nebude online aplikace AdMonitoringu veřejně přístupná. Data za předchozí měsíc budou aktualizována vždy desátý den následujícího měsíce. SPIR hodlá pouze několikrát za rok zveřejňovat obecné výsledky ohledně vývoje internetového trhu. Miliardová čísla ale asi nebudou to nejzajímavější, co může AdMonitoring nabídnout. Konkrétní údaje o kampaních, výkonech a populárních reklamních formátech či způsoby placení zůstanou veřejnosti skryty. Pokud některé SPIR nepustí ven.

První prezentace budou samozřejmě věnovány obecným informacím na téma celkových investic, top spendrů, top inzertního výkonu médií, poté máme v plánu publikovat odhady výkonu celého trhu nejen display reklamy, v dalších prezentacích se zaměříme i na takové věci, jako jsou reklamní formáty, co bude pro veřejnost zajímavé, slibuje Kateřina Hrubešová. Součástí projektu je i veřejné tzv. ceníkové centrum, ve kterém každý najde u konkrétních médií ceníky inzerce.

AdMonitoring sice určitě pomůže lépe definovat inzertní výkon českého Internetu, jedním dechem bychom ale měli doplnit, že ani tento systém přirozeně nespočítá vše do haléře. V první řadě operuje s cenami v cenících, které se často kvůli různým agenturním slevám a individuálně dojednaným podmínkám liší od těch reálných cen.

Jedna překážka vyplývá z rozmanitosti internetového prostředí: SPIR pracuje se svými nedávno standardizovanými formáty, které ovšem nepostihují všechny používané reklamy, které se mění a v čase vyvíjejí. Kupříkladu robot Nettracker, který brousí po webech a (asi jako jediný z nás…) hledá reklamu, nerozezná videoreklamu. A ani kontroverzní TakeIT, který se usadil třeba na iDnes, není zahrnut. Technologie Nettrack v principu umí odchytávat reklamu ze systémů typu TakeIT. Ačkoli tyto formy reklamy nejsou nyní prioritou projektu, nelze tento stav považovat v dohledné době za neměnný, vysvětluje Jan Walter.

UX DAy - tip 2

S tím souvisí i další problém: tvůrci AdMonitoringu na svých stránkách píší, že úkolem projektu je sledovat množství peněz investovaných zadavateli do marketingových kampaní na Internetu. Marketing na Internetu ale ne vždy znamená investici do plošné reklamy, naopak si pod ním lze představit velký balík jiných možností: social media marketing, virální marketig, e-mailový marketing a další. Nemalé investice proudí do firemních webů a tzv. microsites, které jsou zaměřeny na jeden produkt v rámci jedné kampaně. Stranou měření českého Internetu také zůstává a zůstane Google.

Používaných marketingových variant a proudících peněz je tedy více, ovšem tyto finance zřejmě zůstanou AdMonitoringu skryty. Představitelé SPIRu věřili, že odhalí zhruba 90 procent reklamních příjmů na Internetu. První rok projektu se soustředíme především na zapojování dalších médií a zkvalitňování datových výstupů. V dalších fázích nevylučujeme monitoring dalších marketingových forem, ovšem podotýkám, že to není v tuto chvíli na pořadu dne, uzavírá Kateřina Hrubešová.

Překoná letos internetová reklama v objemu inzerce reklamu v rádiu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor vede MEDOBOS s.r.o., je Copywriter.cz a dělá weby pro Benešov i Říčany.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).