i Google Native Client. Je to také komponenta která běží spoušťí program na vašem počítači a výsledek vidíte v prohlížeči. Přesně jako Flash.
Narozdíl od Flashe, je Google Native Client spouštět hry jako Quake :) viz. http://code.google.com/p/nativeclient/
Nicméně Adobe se musí o osud Flashe hodně obávat. Pokud by došlo k zařazení tagu video do html5 a fungoval by v prohlížečích, tak jak moc by klesla používanost? Jak rychle by došlo k zastarání verze, kterou by uživatelé neměli důvod upgradovat? Zatím to jde a je hudba budoucnosti nativní video přehrávač v prohlížeči. Adobe by tak měla z Flashe vytřískat maximálně peněz a začít přemýšlet co dál.
Vlákno názorů k článku
Adobe dostane v roce 2010 Flash všude
Petr (neregistrovaný)
---.eurotel.cz
9. 10. 2009 10:19
Re: přidal bych do party
Musím Vám dát za pravdu. Na Macu v Safari existuje plugin ClickToFlash (http://rentzsch.github.com/clicktoflash/). Na YouTube nahrazuje flash přehrávač tagy HTML 5, takže je pak přehráno nativní komponentou QuickTime v prohlížeči. Video je akcelerované GPU, preferované v HD. Ostatní Flashe blokuje. Úžasná věc, dnes už bych nechtěl jinak. Flash je peklo, především na Macu.
Robert (neregistrovaný)
---.i4g.tmcz.cz
9. 10. 2009 10:27
Adobe Flash Player & Updater
Máte, podle mne, naprostou pravdu.
Jen bych ještě dodal, že vzhledem k rizikům pro bezpečnost počítačů, měl už dávno mít Adobe Flash Player nějaké fungující rozhraní pro update přehrávače. To jak tento update a sledování zastaralých verzí funguje dnes, to je naprosto nevyhovující.
Jinak já osobně bych dal přednost technologii Silverlight od Microsoftu, ale není zdaleka tak rozšířená jako Adobe Flash Player.
Jen bych ještě dodal, že vzhledem k rizikům pro bezpečnost počítačů, měl už dávno mít Adobe Flash Player nějaké fungující rozhraní pro update přehrávače. To jak tento update a sledování zastaralých verzí funguje dnes, to je naprosto nevyhovující.
Jinak já osobně bych dal přednost technologii Silverlight od Microsoftu, ale není zdaleka tak rozšířená jako Adobe Flash Player.
uv (neregistrovaný)
---.static.masterinter.net
9. 10. 2009 10:50
Re: přidal bych do party
GNC: takze zkombinujem nevyhody obou reseni - jak poeticke :)
video & html5: to neni zalezitost pristich minimalne 2 let - kdo vi, co se objevi do te doby a jak to bude vypadat. Treba takovy out-of-browser klienti pro Facebook/Twitter bez ohledu na platformu (pc, mobile) se nakonec muzou ukazat jako neco, co bude brano jako stejna samozrejmost jak to video.
video & html5: to neni zalezitost pristich minimalne 2 let - kdo vi, co se objevi do te doby a jak to bude vypadat. Treba takovy out-of-browser klienti pro Facebook/Twitter bez ohledu na platformu (pc, mobile) se nakonec muzou ukazat jako neco, co bude brano jako stejna samozrejmost jak to video.
David Jaša (neregistrovaný)
83.240.125.---
9. 10. 2009 13:07
Re: přidal bych do party
> Nicméně Adobe se musí o osud Flashe hodně obávat. Pokud by došlo k zařazení tagu video do html5 a fungoval by v prohlížečích, tak jak moc by klesla používanost?
Přesně tak. Flashi začne zvonit hrana přesně ve chvíli, kdy budou IE a FF běžně podporovat video tag.
Přesně tak. Flashi začne zvonit hrana přesně ve chvíli, kdy budou IE a FF běžně podporovat video tag.
Pavel Šimek (neregistrovaný)
77.78.83.---
9. 10. 2009 14:17
Re: přidal bych do party
No to si vůbec nemyslím. Kdy bude možné v HTML tvořit hry kombinující vektorovou grafiku s bitmapovými efekty, zvuky a videem, komunikovat peer-to-peer přes UDP atd.? Každá technologie je vhodná na něco jiného. Navíc toto není situace jako "válka browserů", kdy uživatel si vybere jednu z alternativ. Uživatel bude mít běžně v browseru jak Flash, tak Silverlight a jiné a ani nebude vnímat, v čem je co napsané.
qp (neregistrovaný)
---.213.broadband2.iol.cz
9. 10. 2009 14:42
Re: přidal bych do party
Když pominu všechno ostatní co Flash umí krom videa (a je toho opravdu hodně), tak nezapomínejte, že Flash Platform řeší i streamování, distribuci, zpracování videa (viz třeba augmented reality) - nejen samotné zobrazení videa někde na konci.
Pavel Šimek (neregistrovaný)
77.78.83.---
9. 10. 2009 14:59
Re: přidal bych do party
Nemluvě o kombinování videa s vektorovou grafikou, přidávání interaktivity do videa, aplikování bitmapových efektů na běžící video nebo dokonce 3D transformace běžícího videa... ono se řekne "tag video v HTML", ale té spousty API okolo, které by musely spolehlivě podporovat všechny browsery, aby se to funkčně vyrovnalo Flashi.
Petr (neregistrovaný)
---.eurotel.cz
9. 10. 2009 17:26
Re: přidal bych do party
Bez nějakých sarkasmů: kdo o to stojí? Kolik webů/projektů to využívá? Já mám flash jen kvůli videu, na to celý ten (pardon) "bordel" nepotřebuji.
Nezpochybňuji tím, že Flash umí hodně a snad to i někdo využije.
Nezpochybňuji tím, že Flash umí hodně a snad to i někdo využije.
Pavel Šimek (neregistrovaný)
77.78.83.---
9. 10. 2009 17:37
Re: přidal bych do party
Je to reakce na výše uvedenou myšlenku, že tag video bude znamenat konec Flashe. To je zcestná představa inspirovaná válkou browserů, válkou operačních systémů a jinými válkami. Pluginové technologie spolu můžou koexistovat a kooperovat. Projektů, které využijí to, co jsem popisoval, bude samozřejmě méně.
Petr (neregistrovaný)
217.77.171.---
9. 10. 2009 21:24
Re: přidal bych do party
Aha, souhlas. Konec flashe video tag nebude, ale rozhodně by to bylo příjemné. Ale už dnes by podle standardu mělo být možné vložit objekty jakéhokoli MIME-Type do HTML/XHTML, žel, jaksi to není možné, proto ten Flash na přehrávání videa, kde je možná zbytečný.
9. 10. 2009 15:32
Re: přidal bych do party
Zrovna o streamovani a distribuci bych mluvil jen velice potichu. Skutecne velice, velice, velice potichu. Pokud bych byl vubec tak odvazny, ze bych o tom, jak Adobe implementoval proudovani (streaming), nemlcel.
Pavel Šimek (neregistrovaný)
77.78.83.---
9. 10. 2009 16:39
Re: přidal bych do party
Co takhle místo rádobysarkasmu prostě napsat, jak podle vás špatně Adobe implementoval streaming videa?
9. 10. 2009 17:05
Re: přidal bych do party
Nainstalujte si FMIS a zkuste na nej pustit vetsi mnozstvi klientu.
Pavel Šimek (neregistrovaný)
77.78.83.---
9. 10. 2009 17:39
Re: přidal bych do party
Děkuju, tady už je poměr sarkasmu vůči informační hodnotě zhruba 50:50. Pořád si říkám, proč v zahraničních diskusích to bývá 0:100, jen tady to nejde.
Pavel Šimek (neregistrovaný)
---.252.broadband6.iol.cz
9. 10. 2009 18:49
Re: přidal bych do party
Můžu se ještě zeptat, zda kritizujete Flash Platformu jako takovou (protokol RTMP a související formáty) nebo produkt Adobe FMS? Pokud vím, tak RTMP, AMF, FLV, SWF, atd. jsou otevřené formáty, takže je-li FMS tak špatný server, je tu velký prostor pro konkurenci. Nebo se pletu?
9. 10. 2009 23:02
Re: přidal bych do party
Nerozumim pojmu "souvisejici formaty". Pokud mate na mysli treba FLV kontejner a kodeky, ktere jsou do nej obvykle baleny, tak ty skutecne nejsou na urovni doby. Ano, ve flashi je podpora H.264 AVC, zaplatpanbuh za to, lec to je trochu malo.
Protokol RMTP je otevreny par mesicu a doufam, ze nova verze WowzaMedia serveru, ktery prave testujeme, se ukaze byt stabilnejsi nez verze pred rokem. Pokud mate nejakou dalsi platformu, ktera zvladne H.264 nebo VC-1 s bitratem 1-1.5 Mb/s a rekneme 2.000 soucasne koukajicich divaku na komoditnim zeleze rekneme do 150.000 Kc, rad si ho vyzkousim.
Protokol RMTP je otevreny par mesicu a doufam, ze nova verze WowzaMedia serveru, ktery prave testujeme, se ukaze byt stabilnejsi nez verze pred rokem. Pokud mate nejakou dalsi platformu, ktera zvladne H.264 nebo VC-1 s bitratem 1-1.5 Mb/s a rekneme 2.000 soucasne koukajicich divaku na komoditnim zeleze rekneme do 150.000 Kc, rad si ho vyzkousim.
Pavel Šimek (neregistrovaný)
---.252.broadband6.iol.cz
10. 10. 2009 10:26
Re: přidal bych do party
Nemám. Jsem flashař, ale do streamování nedělám. Zajímalo mě, co je podle vás špatně na platformě jako takové (aniž bych se chtěl hádat :)), takže díky.
Starej (neregistrovaný)
---.net.upc.cz
10. 10. 2009 11:50
Re: přidal bych do party
Naprosto tragicka bezpecnost. Jako u vseho ostatniho od Adobe. Ta spolecnost umi jen bombasticke efekty. Zbytek je jak od cvicenych opic. Jakmile bude bezne video bez flashe, doufam, ze flash zmizi z podnikovych pocitacu.
Pavel Šimek (neregistrovaný)
---.252.broadband6.iol.cz
10. 10. 2009 15:46
Re: přidal bych do party
Můžu se zeptat, zda jsou na tom konkurenční platformy lépe? (Java aplety, Java FX, Silverlight)? Opět - nechci se hádat, jen se ptám, nejsem expert na bezpečnost, jsem běžný flashový vývojář, mám nastudován security white paper Flash Playeru a koncepčně se mi to zdá ok (zjevně odtud opisoval i Silverlight)...
10. 10. 2009 12:00
Re: přidal bych do party
Nerozumim slovnimu spojeni "platforma jako takova". Pokud za platformu budeme povazovat rodinu Flash produktu, tak jsem Vam myslim par veci napsal.
Pavel Šimek (neregistrovaný)
---.252.broadband6.iol.cz
10. 10. 2009 15:43
Re: přidal bych do party
Ne, mezi "platforma" a "rodina produktů" bych rovnítko nedával. Platforma je podle mě souhrn formátů (SWF, AMF, RTMP, RTMFP, FLV, ...), případně ještě běhová prostředí (Flash Player, AIR), ale už ne vývojářské nástroje a servery. Stejně jako do platformy "web" bych nedával Apache nebo Visual Studio. Ale to už je slovíčkaření, já myslím, že už si rozumíme.
10. 10. 2009 20:20
Re: přidal bych do party
Pokud neni FMIS soucast platformy Adobe Flash, tak to uz opravdu nevim :-)
Ten server prakticky neni pouzitelny pro nic jineho nez pro pouziti s Flash klientem.
Ten server prakticky neni pouzitelny pro nic jineho nez pro pouziti s Flash klientem.
Pavel Šimek (neregistrovaný)
---.252.broadband6.iol.cz
11. 10. 2009 1:19
Re: přidal bych do party
Nevadí, že nevíte. Hlavně že jste nakonec pochopil podstatu mé otázky - zda kritizujete produkt FMIS nebo formáty RTMP a související. To je vše, oč mi šlo, když jsem si přečetl vaši reakci na "... nezapomínejte, že Flash Platform řeší i streamování...". Jak říkám, cílem nebylo se hádat, ale zeptat se.
11. 10. 2009 13:22
Re: přidal bych do party
Pokud mate za to, ze Flash platform je jenom nejaky interpreter, tak mate pravdu. Jenze v takovem pripade je "Flash platform" odsouzena sdilet osud Lotus 1-2-3, AmiPro nebo Novell Netware - a jako predmet diskuse je nezajimava.
Pavel Šimek (neregistrovaný)
---.252.broadband6.iol.cz
11. 10. 2009 14:15
Re: přidal bych do party
Teď vůbec nerozumím. Ale to je asi jedno, stejně to tu už určitě nikdo nečte. :)
Já myslím, že když si spíchnu nějaký prográmek, který generuje např. SWF, nebudu ho považovat za součást "Flash Platform". Ale to je debata opravdu bez užitku. Fakt mi šlo o to zjistit od někoho kompetentního, jestli Adobe dělá blbě pouze konkrétní produkt (FMS) nebo blbě koncipovala celou platformu.
Já myslím, že když si spíchnu nějaký prográmek, který generuje např. SWF, nebudu ho považovat za součást "Flash Platform". Ale to je debata opravdu bez užitku. Fakt mi šlo o to zjistit od někoho kompetentního, jestli Adobe dělá blbě pouze konkrétní produkt (FMS) nebo blbě koncipovala celou platformu.
11. 10. 2009 23:18
Re: přidal bych do party
Jde o to, co myslite tou platformou :-) Ale to uz jsme v tom kruhu.
No doufam, ze diky znovu objevivsimu se planu na finalni HTML5 (a dalsi) brzo Flash, Silverlight a podobne "skvele veci" zemrou u plotu.
No doufam, ze diky znovu objevivsimu se planu na finalni HTML5 (a dalsi) brzo Flash, Silverlight a podobne "skvele veci" zemrou u plotu.
Pavel Šimek (neregistrovaný)
---.252.broadband6.iol.cz
12. 10. 2009 8:27
Re: přidal bych do party
Také fandím HTML5 a souvisejícím standardům. Svého času jsem byl až fanatickým obhájcem standardů W3C, než jsem si všimnul, že mi biologické hodiny tikají a ty standardy jsou pořád jaksi jen na papíře :). Když si vezmu, co vše musí ty standardy specifikovat a co se musí bezchybně implementovat, aby se to funkčně vyrovnalo dnešnímu Flashi... A když si to porovnám s tím, jak se uvádí do života třeba jen blbé CSS3... Tak myslím, že dřív chcípnu já než Flash. :) Jinak Adobe je to myslím úplně fuk - právě ukázali, že jejich nástroje umí přehozením výhybky kompilovat pro iPhone místo do SWF, takže přidají další výhybku a profese "flash vývojář" ani nebude muset měnit svůj název.
9. 10. 2009 13:31
Re: přidal bych do party
Tohle je velmi zvláštní komentář.
1) GNC je jen další plugin. Možná trochu jiný, ale stále plugin.
2) Quake ve Flash Playeru běží :)
3) Flash je daleko, daleko víc než jen online video. Viz článek.
4) Adobe z Flashe teprve začně pořádné peníze třískat (hinty: akvizice Omniture, otevření App Store...)
5) Oni přemýšlejí, co dál - a v těch představách je Flash víc, než cokoliv jiného :)
1) GNC je jen další plugin. Možná trochu jiný, ale stále plugin.
2) Quake ve Flash Playeru běží :)
3) Flash je daleko, daleko víc než jen online video. Viz článek.
4) Adobe z Flashe teprve začně pořádné peníze třískat (hinty: akvizice Omniture, otevření App Store...)
5) Oni přemýšlejí, co dál - a v těch představách je Flash víc, než cokoliv jiného :)