Hlavní navigace

ADSL: kdo by měl být zlý?

Jiří Peterka 11. 8. 2003

Český Telecom minulý týden oznámil zavedení objemových limitů, jako základní podstatu své "Fair User/Usage Policy". Krátce nato se objevily první náznaky z řad ISP, jak dopad těchto opatření kompenzovat. V souvislosti s tím se ale nabízí zajímavá otázka: když už se mají zavádět nějaké restrikce, kdo by je měl uplatňovat?

Čtenáři Lupy, kteří nebyli minulý týden na dovolené bez přístupu k Internetu, nejspíše již dobře vědí, s čím Český Telecom přišel v oblasti ADSL: hodlá zavést „pravidla korektního využití“, skrze něž hodlá uživatelům říkat, do jaké míry smějí využívat své přípojky:

U nového portfolia Carrier Broadband Plus jsme uplatnili moderní princip tzv. ‚Fair User/Usage Policy‘. Tento princip je postaven na spravedlivém přístupu k zákazníkům a je aplikován s cílem optimalizovat provoz na síti a zajistit maximální stabilitu služby.

Praktickou podobou této „Fair User/Usage Policy“ pak je tolik kritizované zavedení objemových limitů – kdo přenese více (jak 10 GB, resp. 20 GB), musí si připlatit.

Český Telecom chce tímto způsobem omezit negativní vliv „stahovačů“ na propustnost přípojek pro „normální“ uživatele (viz jeho zmínka o „spravedlivém přístupu k zákazníkům“ a snaha „optimalizovat provoz na síti a zajistit maximální stabilitu služby“). V rozsáhlých diskusích zde na Lupě i na jiných internetových serverech se již objevily zajímavé předpovědi čtenářů ohledně toho, jak to dopadne v praxi: lidé budou pečlivě monitorovat, kolik dat jim ještě do limitu zbývá, a na konci zúčtovacího období budou naopak usilovat o to, aby svůj limit co nejdůsledněji vyčerpali. V důsledku toho dojde spíše k ještě větším „zácpám“ a problém se spíše ještě prohloubí, než aby se zmírnil…

Co navrhuje IPEX

Ještě minulý týden přispěchal se zajímavou tiskovou zprávou jeden z ISP poskytujících ADSL služby koncovým zákazníkům, IPEX. Avizuje v ní řešení, kterými se snaží zmírnit dopad kroků Českého Telecomu na koncové zákazníky:

Chceme, aby se naši zákazníci nemuseli třást, zda překročili nebo nepřekročili paušálně placený limit. Současně si nepřejeme, aby zákazníci platili za data, která si nestáhli. Proto jim nabídneme následující možnosti (…).

O jaké možnosti jde? První z nich se snaží „zmenšit granularitu“, se kterou by zákazník měl platit za nadlimitní data. Příklad: jestliže zákazník překročí limit 10 GB třeba o 2 GB, měl by zaplatit za celých započatých 10 GB. Alespoň tak praví nové velkoobchodní podmínky Českého Telecomu. IPEX uvažuje o tom, že by oněch 10 GB rozdělil na čtvrtiny, a zákazníka zpoplatňoval po těchto čtvrtinách. Takže při překročení o objem do 2,5 GB by koncový zákazník zaplatil 99 korun.

Když se nad tím člověk zamyslí, v úvahu připadají jen dvě možnosti, jak může ISP něco takového realizovat: buďto své zákazníky dotovat, nebo dosáhnout nějaké jiné dohody s Českým Telecomem, než jakou obsahuje jeho nově vydaná velkoobchodní nabídka (že Český Telecom inkasuje 300 korun bez DPH od ISP, za každých započatých 10 GB nad limit u každého jednotlivého zákazníka).

Druhá myšlenka, se kterou IPEX ve své tiskové zprávě přichází, je pomoc uživatelům, kteří vůbec nechtějí platit za data navíc, a chtějí si udělat cosi jako „zarážku“: sem až můžeme čerpat své připojení. Když jsem se vyptával na podrobnější představu, vyzněla tak, že buďto by se uživateli v okamžiku dosažení objemového limitu úplně zablokovala jeho přípojka, nebo by se ještě před dosažením tohoto limitu zpomalila tak, aby „čerpání“ bylo menší a limit ubýval pomaleji. Vše by samozřejmě bylo jen na vyžádání zákazníka, který by o takovéto opatření stál a řekl si o něj.

Není chyba někde jinde?

Nápady, se kterými přichází IPEX, jsou asi zajímavé a neméně zajímavá bude i reakce uživatelské veřejnosti (máte možnost se vyjádřit v reakcích na článek). V souvislosti s nimi mě ale napadá jedna zásadní otázka: je správné, aby poskytovatel přístupu (zde: Český Telecom) uplatňoval nějaké restrikce a ISP je naopak změkčoval? Nemělo by to být naopak? Neměl by celou „Fair Use Policy“ i s eventuelními restrikcemi vyhlašovat a uplatňovat vůči svým zákazníkům naopak ISP? On si přeci kupuje, na originačním principu, od poskytovatele přístupu určitou přenosovou cestu („trubku“), vedoucí od koncového zákazníka do jeho sítě, a jejím prostřednictvím poskytuje své služby. Když ji budou jeho zákazníci přetěžovat, kdo by je měl „umravnit“ a nadiktovat určité podmínky „únosného chování“, rozhodnout o větším „zkasírování“ či zvolit ještě jiné řešení? Poskytovatel „trubky“, tedy Český Telecom, nebo ten, kdo skrze „trubku“ poskytuje své služby? Jsem přesvědčen, že by to měl být internetový provider (ISP), a nikoli „poskytovatel trubky“.

„Poskytovateli trubky“ by mělo být v zásadě jedno, co a v jakém objemu protéká jím poskytnutou přenosovou cestou. Jednou je dimenzována na určité maximum, které nelze překročit – a za toto maximum (i se započítáním agregace) také platí ten, kdo si tuto „trubku“ od něj kupuje a platí mu za ni (internetový provider, ISP). Pokud ten skrze ni poskytuje služby svým vlastním zákazníkům a tito nejsou spokojeni s jejich kvalitou, měli by se obracet na toho, kdo jim služby poskytuje, a ne na jeho subdodavatele. Tedy na internetového providera (ISP), a nikoli na „dodavatele trubky“.

Za normální situace by pak internetový provider šel a pořídil si kvalitnější „trubku“ (s takovou rychlostí a takovým stupněm agregace, jaké považuje za optimální z hlediska své podnikatelské strategie). Současně s tím by svým zákazníkům mohl říci: chcete-li mít službu za takovou a takovou cenu a ne dražší, musíte se chovat určitým způsobem (zavedl by určité restrikce, formulované jako Fair Usage Policy, a vyžadoval její dodržování).

Ve světě skutečně vyhlašují různé „Fair Usage Policy“ právě internetoví provideři (ISP), kteří i skrze ně soutěží o zákazníky a jejich přízeň. Nejspíše si to mohou dovolit proto, že mohou kombinovat různou tvrdost svých pravidel s různou cenou a různou kvalitou „trubky“ (co do rychlosti, stupně agregace a dalších parametrů). V České republice je tomu ale naopak – ISP nemůže regulovat prakticky nic. Stupeň agregace ovlivnit nemůže, stejně jako rychlost přípojek. Může si jen „něco přirazit“ k velkoobchodní ceně, kterou mu nadiktoval Český Telecom. Ten mu nyní navíc začíná mluvit i do toho, jak se mají chovat jeho zákazníci – kolik toho smějí přenést, aby mu příliš neucpávali linku.

Šanci na změnu tohoto stavu snad přinese až propojení na ADSL. Do té doby, pokud se nic nezmění, budou mít naši internetoví provideři v oblasti ADSL jen velmi kuriózní prostor ke vzájemnému soutěžení – v tom, kdo nejvíce zmírní dopady omezení uvaleného na jejich zákazníky Českým Telecomem.

Anketa

Proč myslíte, že Český Telecom zavedl "Fair User/Usage Policy" a objemové limity?

Našli jste v článku chybu?

14. 8. 2004 19:51

Krakonoš (neregistrovaný)
Ani náhodou!
Platí zásada: Pevná linka Telecomu=nejhorší možné řešení jakéhokoliv telekomunikačního problému. Pan Mlynář dobře ví, proč má doma wi-fi a ne ADSL. Znám asi dvacet lidí, kteří ADSL měli, zrušili ho, přešli na wi-fi a jsou spokojeni. Platí o polovinu méně, zbavili se provozních potíží (výpadky, pokles rychlosti) a nějaké FUP je nezajímá, protože odchodem od žluté příšery přestalo existovat. Wifiny se u nás rozmáhají tempem, o kterém se Telecomu s šířením ADSL může jen zdát a s tím, …

18. 8. 2003 14:36

Petr Klimovic (neregistrovaný)
Ano, tak to je. A taky to tak funguje. Dokud neuzavru novou smlouvu, muzu na ADSL tahat naplno. Stavajici smlouva mi to umoznuje. Smlouvy maji vypovedni lhutu, takze je muze provider ukoncit bez nahrady, nebo navrhnout smlouvu novou, coz se ted deje.
Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Pečete cukroví a zbyl vám bílek?

Pečete cukroví a zbyl vám bílek?

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Podnikatel.cz: Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Měšec.cz: Přejete si číslo účtu na přání?

Přejete si číslo účtu na přání?

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií