Hlavní navigace

ADSL: nic než sliby?

18. 7. 2003
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Sliby Českého Telecomu zrychlit ADSL a otevřít trh s koncovými zařízeními, a to ještě v průběhu léta, postupně berou za své. Nyní již je zřejmé, že eventuelních změn se nedočkáme dříve jak v září. A to stále není jasné, jaké změny to přesně budou. Na stejnou dobu chystají protiofenzívu kabelovky, UPC zřejmě zvýší rychlost poskytovaného připojení.

Změny ve stávající podobě ADSL služeb, které Český Telecom již dříve signalizoval k polovině letošního roku, se nedostavily. Jasné a rozhodnuté se zdálo být uvolnění trhu s koncovými zařízení (ADSL modemy) k 1. červenci, ale ani to se zatím nekonalo. Dosud nenaplněn je i slib zrychlení ADSL přípojek „v průběhu léta“, učiněný koncem dubna:

Na dnešní tiskové konferenci uvedl výkonný ředitel pro řízení produktů Českého Telecomu Miloš Mastník, že v průběhu letošního léta představí ČTc nové služby založené na technologii ADSL s rychlostí připojení již od 512/128 kbit/s.

Vše ale nasvědčuje tomu, že ani v průběhu letních prázdnin se žádných změn nedočkáme – a že šance na slíbené změny je až v září. Svědčí o tom i zpráva ČTK ze středečního setkání generálního ředitele Českého Telecomu s novináři:

"Berdár: Telecom představí rychlejší ADSL zřejmě v září

Český Telecom chce představit rychlejší připojení na Internet přes telefon prostřednictvím ADSL v září. Součástí nové nabídky by mělo být zvýšení rychlosti za nezměněnou cenu a srovnání kvalitativních parametrů služby pro všechny uživatele, uvedl na setkání s novináři generální ředitel Telecomu Gabriel Berdár. Připustil, že firma uvažuje i o variantách s omezeným objemem přenášených dat v rámci měsíčního paušálu.

Nevyslyšeno tak zřejmě zůstane i ultimátum ministra informatiky Vladimíra Mlynáře, vyřčené taktéž koncem dubna, v reakci na výsledky porovnání cen ADSL od ČTÚ. Vladimír Mlynář tehdy vyzval Český Telecom, aby s ADSL v dohledné době něco udělal, konkrétně aby se

do léta situace změnila v tom smyslu, že se změní buďto cenové podmínky, nebo se změní kvalita nabízené služby, a to zásadním způsobem.

Pravda, alespoň na půdě Fóra pro dial-up Český Telecom přišel s určitou konkrétní představou změn ADSL (viz např. článek ADSL: zrychlení ze 192 na 64?), ISDN a také dial-upu. Když mu ostatní strany Fóra předaly své připomínky, slíbil na ně zareagovat a přijít s novými návrhy. Ani to se ale dosud nestalo, a to i přesto, že nové vedení Českého Telecomu slíbilo konkrétní datum, do kterého hodlalo návrh předložit (podrobněji viz článek Jaké jsou nové návrhy Telecomu? Žádné!).

Jaké jsou mantinely?

Vše nasvědčuje tomu, že Český Telecom stále nemá sám úplně jasno v tom, jak dál s ADSL (ale také s dial-upem). V rámci Českého Telecomu tedy zřejmě stále probíhají interní boje (či: ujasňování názorů, hledání nebo jak to kdo chce nazvat) a firma raději podstupuje pořádnou veřejnou blamáž s nenaplňováním svých slibů, než aby přišla s něčím, co ještě sama nemá dostatečně promyšlené.

V mezidobí, než se Český Telecom ráčí rozmyslet, lze z různých neoficiálních signálů i z původních návrhů předložených Fóru vydedukovat alespoň základní představu o tom, v jakých mantinelech se uvažování Českého Telecomu může pohybovat. Tedy jakýsi „nejlepší“ a „nejhorší možný“ případ, mezi kterými by se výsledek měl někde ustálit. Jaké tedy jsou tyto mantinely?

Z pohledu koncových uživatelů by (kromě zlevnění) bylo nejlepším případem

  • Zvýšení rychlosti beze změny ceny a bez omezení objemu přenesených dat, provedené bezplatně a na všech stávajících ADSL přípojkách.
  • Odstranění NAT a dashboadu u všech přípojek Basic (192/64 kbit/s a 320/128 kbit/s), provedené zdarma.

Zvýšení rychlosti, zrušení NAT a dashboardu již Český Telecom ohlásil. S postupem času však sám avizoval také různá „ale“, resp. různé omezující podmínky – jako například zavedení objemových limitů. Jak by tedy mohl z pohledu koncových uživatelů vypadat „nejhorší případ“, v rámci kterého by Český Telecom sice dostál svým slibům zvýšit rychlost, odstranit dashboard a NAT, ale podařilo se mu s tím svázat co nejvíce omezujících podmínek?

  • Zvýšení rychlosti jen u nových verzí přípojek, se současným zavedením objemového limitu, a to již na úrovni velkoobchodní nabídky – s tím, že za „data navíc“, nad příslušný objemový limit, by Český Telecom coby velkoobchodní dodavatel inkasoval platby přímo od jednotlivých ISP. Bylo by pak na těchto ISP, zda a jak by objemové limity přenesli na své zákazníky.
  • Odstranění dahsboardu a NAT jen u nových verzí přípojek.
  • Ukončení dostupnosti stávajících verzí přípojek Basic (s neomezených objemem přenesených dat) k určitému konkrétnímu termínu.

Tato „nejčernější vize“ je samozřejmě jen mou spekulací, a velmi doufám, že se z ní nic nenaplní.

UPC chce kontrovat ADSL

Ve středu jsem zde na Lupě psal o tom, jak společnost UPC zavádí ve své kabelové síti registraci MAC adres. Včera se k tomuto tématu konala tisková konference, kde zazněla jedna další zajímavá informace: příslušnou registraci MAC adresy bude možné provést nejen on-line způsobem, z jakéhokoli připojení k Internetu (po zadání příslušných přihlašovacích údajů), či telefonicky přes hot-line UPC – ale také pomocí mobilního telefonu, skrze SMS zprávy. Zatím je však tato možnost teprve testována, zavedena by měla být v dalších týdnech.

UPC se včera pochlubila i počtem svých zákazníků, kteří využívají kabelového přístupu k Internetu. V první polovině roku přesáhlo toto číslo 20 tisíc a nadále rychle roste, takže ještě letos je očekáváno dosažení 25.000 aktivních uživatelů internetového připojení. Z celkového počtu cca 680.000 dostupných přípojek jich asi 37 procent nabízí také připojení k Internetu (ostatní jen kabelovou TV), což odpovídá cca 250.000 přípojkám. Jestliže se tedy počet zákazníků UPC, kteří skutečně využívají připojení k Internetu, blíží k číslu 25.000, pak to znamená, že aktivní (skutečně využívaná) je každá desátá kabelová přípojka k Internetu. Jinými slovy: ze všech domácností, které jsou již nyní v dosahu kabelového Internetu od UPC, jich tuto možnost skutečně využívá 10 procent.

BRAND24

Zajímavým údajem byla také informace o struktuře internetových zákazníků UPC: cca 75 procent má být soukromých osob a cca 25 procent firemních zákazníků (tj. zákazníků využívajících výrazně dražší cenové programy pro firmy).

Snad nejzajímavější ale byla informace o tom, že na podzim bude UPC pořádat další tiskovku, na které hodlá oznámit další změny. Podle dostupných signálů by mělo jít o výrazné zvýšení rychlosti u stávajících přípojek – za stejnou cenu, v reakci na konkurenční působení ADSL.

Jaká bude nová podoba ADSL?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl dlouho nezávislým konzultantem a publicistou, od 8.6.2015 je členem Rady ČTÚ. 35 let působil také jako pedagog na MFF UK v Praze.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).