Ušetřete

AdvertNet velkolepé plány nesplnil

Kauza AdvertNet vzbudila ve svém počátku velmi bouřlivé reakce a rozdělila veřejnost na dva tábory. Jedni projekt chválili jako levné připojení domácností k Internetu, druzí ho hned od počátku odsoudili jako podvod. Jak ale vypadá celá kauza po čtyřech měsících, kdy měla firma čas přesvědčit zákazníky, zda své sliby dodrží?

reklama

Když jsem v polovině května psal o projektu HomeInternet, který rozjela firma AdvertNet, reakce veřejnosti na sebe nedala čekat. Šťouchnutí do vosího hnízda však splnilo svůj účel a během týdne se ozvalo několik desítek lidí, kteří si u AdvertNetu připojení objednali. Početnější však byla ta skupina, která firmu zařadila mezi podvodné projekty, jež se pouze ukrývají za ušlechtilý zájem připojit levně všechny domácnosti k Internetu. Jak se celý případ nakonec vyvinul?

Shrňme si nyní, co o AdvertNetu víme. Firma o sobě dala vědět v březnu hromadně rozesílanými emaily, které zákazníky vábily na neuvěřitelně lákavé ceny mikrovlnného připojení k Internetu. Jediným důkazem svědčícím o existenci společnosti a jejího projektu však byl pouze amatérsky provedený web, na kterém prezentovala své služby. Na české poměry velmi lákavé ceny (od 349 korun za měsíc u rychlosti 33 kb/s až po měsíční poplatek 1.179 korun za rychlost 128 kb/s) autoři projektu odůvodňovali snahou o „rozšíření sítě Internet do každé domácnosti za standardní ceny států EU.“ Připojena byla online objednávka a kontakty na vedoucího projektu Tomáše Kotka, technickou podporu a dalších 41 lidí, kteří pro AdvertNet pracují. Na první pohled pěkná a prosperující firma. Chybí však jakýkoli údaj o tom, že by AdvertNet skutečně podnikal v oboru (není uvedeno žádné IČO a navíc se nahlédnutím do ARESu zjistí, že žádná firma AdvertNet ani fyzická osoba-živnostník Tomáš Kotek neexistují). Vznikl tedy prvotní článek, abychom zjistili, jak se věc skutečně má, a případně vypátrali nějaké spokojené zákazníky projektu HomeInternet.

Podle reakcí, které předchozí článek vyvolal, je zřejmé, že projekt vzbudil zaslouženou pozornost. Řada lidí firmě zaslala své údaje a připojení si objednala. Tomáš Kotek se jim také zpětně ozval s tím, aby si s techniky AdvertNetu domluvili instalaci připojení. Zákazníci tedy poslali email s přesným datem návštěvy a ti šťastnější obdrželi dokonce potvrzení. Tímto však všechna aktivita firmy skončila. Kontaktní telefon začal být nedostupný a na emaily nikdo neodpovídal.

Tento stav trvá dodnes. Poněvadž se za celou dobu existence projektu nepodařilo s Tomášem Kotkem či s někým jiným z jeho AdvertNetu zkontaktovat, nezbývá, než si aktivitu firmy vysvětlit vylučovací metodou. Nabízí se totiž několik možností, jak si její podnikání vyložit.

První variantou je, že by měl projekt HomeInternet skutečně za cíl připojit české domácnosti k Internetu za přijatelné ceny. Tento záměr vskutku samaritánský je však od soukromého subjektu jen těžko k pochopení (toto by se očekávalo od nějakého sdružení či nadace zastřešené státní institucí), ale navíc vzhledem k dosavadním výsledkům projektu i nepravděpodobný. Nepodařilo se ani vypátrat jediného zákazníka, kterého by AdvertNet k Internetu skutečně připojil. První podezřelý fakt. Tento dojem umocňuje i podivné chování firmy při jednání se zákazníky. Podle došlých reakcí je totiž zřejmé, že zpočátku dispečer na kontaktním čísle zákazníkům na dotaz po rozsahu pokrytí tvrdil, že připojení je možné do 30 kilometrů od libovolného většího sídla. Když se jeden ze zákazníků zeptal, zda by to bylo možné i v Havlíčkově Brodě, dostalo se mu překvapivě kladné odpovědi. Pokud bychom tedy počítali všechna města o velikosti Havlíčkova Brodu a třicetikilometrovou vzdálenost od nich, znamená to pokrytí téměř celorepublikové. Tento přístup je přinejmenším silně neseriózní.

Jako další varianta se nabízí, že se jedná o fiktivní studentskou firmu, založenou pouze pro účely výuky ekonomických předmětů. Její první možný způsob je ten, že jde skutečně jen o fikci pro studenty. Ti se tak učí pouze papírování, ale neprovádí žádné reálné procesy. Druhou možností je nezisková studentská firma, která funguje jen jako občanské sdružení. Všechny tyto firmy však musí být zaregistrované u organizace Junior Achievement, která tento způsob vzdělávacích kurzů pořádá. I tato firma však musí mít existující sídlo, které se většinou shoduje s adresou školy studentů. Jeden z plnoletých studentů také musí být zaregistrován u ministerstva vnitra jako zástupce vzniklého sdružení a má přidělené IČO. Podle pravidel Junior Achievement musí studenti všechny finanční přebytky (pokud nejsou ve ztrátě) vracet zpět do sdružení. Firma smí také existovat pouze jeden školní rok. Tato možnost je tedy pro AdvertNet nereálná, protože Tomáš Kotek neuvádí ani IČO ani své rodné číslo, na které by bylo případně zaregistrováno jeho občanské sdružení. Proti této variantě mluví také i jediný email, který Tomáš Kotek poslal koncem dubna zájemci o služby AdvertNetu. Kdyby totiž šlo skutečně o firmu sloužící pro výuku studentů, jistě by to v dopise uvedl.

Dobry den,

Na zaklade Vasi predchozi odpovedi, Vas obesilame s podrobnostmi ohledne pripojeni k siti Internet. Dne 1.5.2002 bude spusten projekt HomeInternet. V pripade, ze mate skutecny zajem o pripojeni, prosime ucinte tak vyplnenim on-line objednavky na nasich webovych strankach http://www.ad­vertnet.cz pro objednani nasich sluzeb.

Po uspesnem dokonceni Vasi objednavky Vam bude po zpracovani zaslan e-mail s detailnim rozpisem objednanych sluzeb. Pro vice informaci navstivte nase webove stranky na adrese http://www.ad­vertnet.cz nebo volejte nasi infolinku 0732 118041 v dobe od 10:00 do 16:00 hod.

Zaroven bychom se chteli omluvit za pomerne velkou prodlevu naseho druheho e-mailu. Bylo pomerne velice tezke vyresit ostatni technicke i financni podminky pro spusteni projektu.

S pozdravem

Tomas Kotek
Projekt HOMEINTERNET

Vše nasvědčuje spíše tomu, že jde skutečně o podvodnou firmu, která se snaží buď o průzkum trhu či o sběr dat. Tomáš Kotek jako uvedený jednatel AdvertNet na svých stránkách ani v průvodních dopisech neuvádí své IČO, což mu ukládá zákon. Navíc uvedené sídlo firmy (Akátová ulice číslo 12) v Plzni skutečně neexistuje a jak dokládá předchozí fotografie, je zde pouze zmiňovaný chlívek. Jedná se tedy spíše o neoprávněné podnikání, protože Tomáš Kotek na AdvertNet nemá ani živnostenský list. Kdyby se šlo o odnož jiné firmy za účelem získání osobních dat potenciálních zákazníků, není důvod neuvádět IČO právě této společnosti. Jako první logické spojení se nabízí firma Advert, která se zabývá reklamní činností a poradenskou službou ohledně programů na zpracování dat. V jejím sídle v Holečkově ulici v Praze 5 však nikdo o projektu AdvertNet či o Tomáši Kotkovi nic neví. Od aktivity na serveru se navíc distancují.

A jaké z těchto bodů plynou závěry? Zřejmé je zatím jen jedno. Firma prokazatelně porušila zákon tím, že neuvádí své IČO a její sídlo je na neexistující adrese. Navíc se Tomáš Kotek stává podezřelým z trestného činu podvodu a neoprávněného podnikání. Případem se nyní zabývá také policie, která v současnosti eviduje dvě trestní oznámení na AdvertNet a jedno na osobu Tomáše Kotka. V celé kauze však zatím nepadlo žádné obvinění a policisté na případu nadále pracují. Ač se tedy na první pohled zdálo, že projekt HomeInternet bude přínosem pro začátek cenové války mezi poskytovateli připojení domácností k Internetu, vše skončilo velkým nezdarem. Buď autoři skutečně zvolili pouze špatnou informační a ekonomickou strategii svého plánu, nebo již zpočátku měli zcela jiný záměr. Nyní záleží na práci policie, jak celý případ posoudí.

Anketa

Důvěřujete soukromým firmám, které chtějí "pouze" sloužit veřejnosti?

       

Ondřej Tolar

Autor je editorem zpravodajského serveru iDNES…

Školení: Jak na firemní Facebook prakticky

  •  
    Jak efektivně propojit Facebook s webem.
  • Jak vše měřit a vyhodnocovat.
  • Jak řešit krizové situace.

Detailní informace o školení Facebooku »

       
23 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 27. 7. 2002 9:48

Tento text je již více než dva měsíce starý. Chcete-li na něj reagovat v diskusi, pravděpodobně vám již nikdo neodpoví. Pro řešení aktuálních problémů doporučujeme využít naše diskusní fórum.

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem