Proč se zajímat o affiliate marketing: situace na českém trhu

Přestože affiliate marketing v zahraničí nabývá na významu, v České republice stojí pořád spíše na okraji zájmu. Čím je to způsobeno? A může se situace v brzké době změnit?

Poznámka: předchozí díl seriálu o affiliate marketingu vyšel na Lupě před týdnem.

Problémy českého trhu

Překážky pro větší rozvoj affiliate marketingu jsou už v legislativě a vyžadované administrativě. Ani finanční úřady samotné nemají jasno v tom, zda je účast v některém z affiliate programů podnikáním a zda je pro ni tedy nutný živnostenský list. Někteří čeští obchodníci (například Invia) proto umožňují spolupráci na základě smlouvy o zprostředkování, jiní živnostenský list vyžadují.

Zatímco v zahraničních affiliate programech se stačí zaregistrovat online, v českých programech se podepisuje písemná smlouva. Ani automatická fakturace provizí není obvyklá. I pokud mají společnosti systém, který tuto fakturaci umožňuje, vyžadují zaslání faktury za vydělané provize e-mailem, nebo dokonce poštou.

Český trh s affiliate marketingem je příliš rozdrobený a chybí na něm silný hráč, který by dokázal programy zkonsolidovat a zaštítit. Zatímco v zahraničí se velká většina programů nabízí přes affiliate sítě, v České republice si prodejci vytvářejí a propagují programy sami. Webmasteři se pak o nových nabídkách složitě dozvídají a potýkají se s nesolidností některých firem, dlouhým čekáním na dosažení minimální hranice pro vyplacení provizí a malou kontrolou nad tím, zda dostávají opravdu zaplaceno za všechny zprostředkované prodeje.

Mezi obchodníky stále panuje nedůvěra k affiliate marketingu, proto se tento druh reklamy na českém Internetu rozšířil ve větší míře zatím jen v několika málo odvětvích – u webhostingu, cestování (hlavně u prodeje zájezdů a letenek) a omezeně v maloobchodě. K většímu používání affiliate marketingu brání dále to, že na českém trhu neexistuje konkurence mezi affiliate sítěmi a společnostmi nabízejícími řešení pro provoz programů.

Affiliate síť Potenza

Jedinou affiliate sítí v České republice je v současné době Potenza, jejímž vlastníkem je agentura Mather Advertures. V době svého vzniku vzbudila Potenza velké naděje na rozhýbání stojatých vod affiliate marketingu na českém trhu, od té doby ale spíš stagnuje a nepřináší mnoho nového. I přesto, že Potenza nazývá sama sebe “provizní reklamní tržiště”, nabízí i reklamní kampaně placené za klik.

Potenza

Webmasteři i obchodníci, kteří chtějí s Potenzou spolupracovat, musí vyplnit online formulář a podepsat poté písemnou smlouvu. Affiliate partnerům vyplácí provize od částky 1000 Kč na základě poštou zaslané faktury. Pro administraci kampaní využívá Potenza hotové řešení DirectTrack, které nejenže není technicky propracované a uživatelsky přívětivé, v mnoha případech ale není ani úplně přeložené do češtiny. Zatímco zahraniční affiliate sítě se snaží maximum procesů automatizovat, Potenza řeší mnoho věcí (například fakturace, nebo změnu osobních údajů) ručně.

V současné době síť nabízí celkem 12 kampaní placených za klik, přivedení zákazníka (lead) nebo prodej. Pokud se chce webmaster přihlásit do nějaké kampaně, v online rozhraní o ní najde jen omezené množství informací, zcela například chybí možnost prohlédnout si nabízené reklamní prvky ještě před žádostí o registraci do programu.

Potenza uvádí, že v současné době spolupracuje s více než 300 servery, které se zaměřují na různé oblasti. Síť nezveřejňuje, kolik účtuje obchodníkům jako svou provizi, neoficiálně se mluví o 30 až 50 % z platby affiliate partnerům. Výše této provize může být jedním z důvodů, proč čeští obchodníci raději vytvářejí své vlastní programy a nevyužívají hotové řešení affiliate sítě, jak je běžné v zahraničí.

České affiliate programy

Podívejme se teď na významné české affiliate programy, které nabízejí společnosti z různých odvětví – aukční síň Aukro, reklamní síť ETARGET, Forpsi nabízející hosting a připojení k internetu, Vivantis, která na webu Provizni-system.cz sdružuje affiliate programy svých 6 e-shopů, prodejce letenek Letuška a Královna a on-line cestovní agentury Invia a NetTravel.

Až na výjimky se v nich platí pouze za zprostředkování prodeje nebo přivedení nového zákazníka, platba za klik je ojedinělá. Výška provizí je srovnatelná s platbami v zahraničních affiliate programech, což už ovšem neplatí o době sledování zákazníka pomocí cookie. Běžným standardem bývá 30 dní, u českých programů se ale často setkáme s kratší dobou.

Zajímavé je srovnání počtu partnerů a vyplacených provizí za rok 2007 v jednotlivých programech, bohužel pouze některé z oslovených společností tento údaj poskytly. Z uvedených čísel vidíme, že pravděpodobně nejlukrativnějším oborem pro affiliate marketing jsou na českém trhu letenky, které však patří zároveň k nejvíce konkurenčním odvětvím.

Content

V oblasti letenek jsou ale affiliate programy zvláštní v tom, že oba největší prodejci Letuška i Královna se zaměřují na propagaci přes vyhledávací formuláře letenek vložených na weby partnerů namísto široké nabídky reklamních formátů, které by byly sledované přes cookie. U Královny se dokonce objevuje i to, že za zprostředkování určitých letenek nedostane affiliate partner žádnou provizi, což je u zahraničních letenkových programů zcela nemyslitelné.

Název programu Provize Platba za klik Platnost uživatelské cookie Počet partnerů Vyplacené provize za rok 2007
Aukro 150 Kč za nového uživatele + 30% z jeho poplatků za 12 měsíců ne 14 dní
Etarget 600 Kč za nového klienta ne neuvádí
Forpsi 3–10% z prodeje ne neuvádí 84
Vivantis 1–10% z prodeje ne 30 dní 2000 1 616 000 Kč
Invia 1% z ceny zájezdu, 200 Kč za letenku 1 nebo 1,50 Kč za klik 14 dní celkem 6 892 357 Kč od roku 2006
NetTravel 35% z provize ne 60 dní 817 1 285 000 Kč
Letuška 250 Kč za letenku ne 21 dní 1500 asi 10 000 000 Kč
Královna obvykle 200 nebo 380 Kč za letenku ne nenabízí
Potenza podle programu podle programu podle programu 300

Vývoj affiliate marketingu v ČR

Pro budoucí vývoj affiliate marketingu v České republice bude rozhodující, zda nějaká z velkých zahraničních sítí vstoupí na český trh, případně zda Potenza přiláká více uživatelů a podnikne nezbytné změny k lepšímu fungování. Affiliate marketing by se tak stal zajímavým pro více obchodníků, pro něž je v současné době příliš drahý. Dá se ale předpokládat, že i za současných podmínek bude affiliate marketing pomalu následovat zahraniční trendy a postupně se více rozšíří v oborech, jako jsou finance, online služby, zábava a maloobchod. Otázkou zůstává spíše to, o kolik let zůstaneme pozadu.

Anketa

Vstoupí podle vás do dvou let na český trh některá zahraniční affiliate společnost?

13 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 10. 1. 2011 14:33
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení Google Analytics pro pokročilé

  •  
    Jak využít nové funkce Google Analytics
  • Vyhodnocování pomocí Multichannel funnels
  • Neopakujte chyby při vyhodnocování dat.

Informace o školení Google Analytics pro pokročilé »