Hlavní navigace

Aktualizace mobilního OS je dobrou vůlí výrobce, ne právem zákazníka

Jiří Macich ml.

Stěžujete si, že pro váš chytrý mobil není k dispozici aktualizace povyšující verzi operačního systému? A kdo vám slíbil, že nějaká aktualizace bude? Navíc zadarmo?

Jiří Macich - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Spolu s představením Windows Phone 8 se zákazníci dozvěděli, že systém nebude možné nainstalovat na současné chytré mobily s předešlou generací tohoto operačního systému. Má totiž nové jádro, které staví na základech „velkých“ Windows 8 a není tak hardwarově zpětně kompatibilní. Minulý týden to na Lupě Vojtěch Bednář označil za podraz na uživatele, kteří si koupili nový mobil s Windows Phone 7.5 a teď jim nebude přístupný modernější systém.

Je to ale opravdu podraz? Kde je napsáno, že má uživatel právo na další verzi systému? Navíc zdarma? 

Ještě v 90. letech by nikoho ani nenapadlo, že software v mobilu lze aktualizovat. Pak se objevily první aktualizace firmwaru a s moderními operačními systémy v chytrých mobilech dorazily i aktualizace samotného systému. A uživatelé uvolňování bezplatných aktualizací začali brát jako samozřejmost. Jenže zákazník si kupuje mobil s konkrétní verzí systému a nikdo mu neslibuje, že mu bude další verze poskytnuta zdarma. 

Čekání na aktualizace

Sám často kritizuji praxi, kdy výrobci mobilů a tabletů se systémem Android vytvářejí dle mého názoru technicky neopodstatněné prodlevy mezi uvolněním nové verze systému jeho tvůrcem (Googlem) a zpřístupněním aktualizace pro koncové uživatele.

Někteří výrobci uvolňují aktualizaci na Android 4.0 (Ice Cream Sandwich) až teď v létě, když už Google představil novější a minimálně po výkonnostní stránce lepší Android 4.1 (Jelly Bean). Některé mobily a tablety se přitom aktualizace na Android 4.0 nedočkají vůbec, přestože k tomu nejsou technické důvody. Výrobci mobilů a tabletů si zvykli novou verzi systému používat jako prodejní argument.

V jejich zájmu přitom není zadarmo udržovat ve formě zařízení, za které už jednou dostali zaplaceno. Chtějí, aby si zákazník koupil nový mobil s novou verzí systému. Z jejich pohledu je to naprosto logické. Nelze se ale pak divit, že Android 4.0 je teprve teď zhruba na jednom z deseti zařízení. Android 2.x (Eclair, Froyo, Gingerbread) měl k 2. červenci 86% podíl, přičemž se však v něm ukrývají hned čtyři různé verze API.  To je důvod kritiky fragmentace platformy.

Jsem toho názoru, že současná praxe je dlouhodobě neudržitelná. Domnívám se, že je nutné začít smluvně garantovat dobu, po kterou budou aktualizace vydávány. Samozřejmě s poznámkou, že pouze je-li to technicky možné. To pro případ, že by někdo vyvedl něco podobného, co (nejen) Nokii provedl Microsoft s Windows Phone 8.

Nový systém přímo od výrobce

Druhou možností by bylo, aby byl uživatel při aktualizaci softwaru zcela nezávislý na výrobci zařízení – jako je tomu u klasických počítačů. Hewlett-Packard, Dell, Asus nebo Acer vám také nemluví do toho, kdy opustíte Windows XP nebo kdy nasadíte Windows 8. Jenže u mobilů je to za daných okolností nerealizovatelné. Představa, že si pro mobilní zařízení budeme vybírat mezi různými systémy, mi momentálně přijde vysoce utopická.

Ale představa samostatných aktualizací jednoho systému, pro nějž bylo zařízení vyrobeno, není podle mého názoru úplně mimo mísu. Nový software pro svůj mobil nebo tablet by si uživatel pořizoval přímo od tvůrce systému až do té doby, dokud by jeho zařízení splňovalo hardwarové požadavky. Ale v praxi by to nebylo tak jednoduché. Šlo by to třeba u Windows Phone, kdy je systém uzavřený a jeho tvůrce není zároveň výrobcem mobilů.

Jenže Apple vyrábí systém i mobily, takže logicky má zájem prodávat stále nová a nová zařízení. A Android si výrobci mobilů sami upravují, takže za momentální situace je nějaké centralizování aktualizací přímo přes Google těžko realizovatelné. Nejsnadnější mi tak přijde cesta smluvní garance doby, po kterou budou aktualizace pro dané zařízení uvolňovány.

Ani slovo o Jelly Bean

Jenže proč by se výrobci mobilů a tabletů k něčemu takovému smluvně zavazovali, když mohou své zákazníky postavit do role ponížených prosebníků čekajících, jestli na půl roku starý mobil čirou náhodou nedostanou nový systém třeba aspoň deset měsíců po jeho uvolnění tvůrci. Vždyť přece výrobce aktualizaci připravuje na své vlastní náklady a nikomu nic neslíbil. Formálně vzato nelze nezpřístupnění aktualizace považovat za podraz.

Za podraz však naopak lze považovat nastavení celého ekosystému, kdy zákazník kupuje aktualizovatelné zařízení, ale nemá ani páru, jestli se případného updatu vůbec dočká. Třeba v těchto týdnech přichází do mé e-mailové schránky jedna tisková zpráva představující nový mobil nebo tablet za druhou. Všechny se systémem Android 4.0, ale ani u jednoho nebylo napsané cokoliv vylučující nebo slibující dostupnost již představeného systému Android 4.1.

Snad mi čtenáři prominou, že míchám jablka s hruškami, ale když si dnes půjdu koupit nový počítač s předinstalovanými Windows 7, tak vím, že mám nárok na Windows 8, která už klepou na dveře, za nějakých 15 euro. A podobně bych si to představoval u mobilních operačních systémů. Jsem naivní? Co myslíte?

Našli jste v článku chybu?

21. 7. 2012 13:49

Windows dostávají aktualizace skrze Windows Update...
Ale u Androidu jsou problém nejen majoritní aktualizace, ale i minoritní... (Kolik z andoridů s GB má dnes verzi 2.3.7? Podobně s FroYem – kolik 2.2.3?)


21. 7. 2012 10:15

Deawo (neregistrovaný)

Dnes si řada lidi kupuje telefon kvůli platformě. A kdo prodává platformu, prodává svým zpusobe slib, ze se bude starat i o zákazníky vlastníci telefony. Z jednoho prostého důvodu - podpora aplikaci. Tim jsou spokojeni jak zákazníci, tak vývojáři.

Kdyz někdo prodává telefon a za pul roku přestane byt aktualni. Aplikace pro novy system na nej nepůjdou. Logicky to bere jako podraz.

Muže jít ke konkurenci, kde se mu to pravděpodobně nestane.

Root.cz: Firefox hodí za rok přes palubu stará rozšíření

Firefox hodí za rok přes palubu stará rozšíření

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Podnikatel.cz: Snížení DPH na 15 % se netýká všech

Snížení DPH na 15 % se netýká všech

DigiZone.cz: Zdeněk Gerlický: nový ředitel nangu.tv

Zdeněk Gerlický: nový ředitel nangu.tv

Podnikatel.cz: Zařízení pro EET zbytečně, vrátí vám peníze

Zařízení pro EET zbytečně, vrátí vám peníze

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

DigiZone.cz: Vedení ČRo: personální změny od ledna

Vedení ČRo: personální změny od ledna

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče