Hlavní navigace

Aktuálně.cz a Lidovky.cz: nové online zprávy spuštěny!

1. 11. 2005
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Český Internet má od dnešního dne dva nové zpravodajské servery. Ukončení spolupráce mezi portálem Centrum.cz a Lidovými novinami přivedlo na svět ambiciózní server Aktuálně.cz a pokornější staronové Lidovky.cz. Co oba projekty chystají pro čtenáře a hlavně - přežijí na malém českém mediálním trhu?

Dva a půl roku trvalo na českém Internetu partnerství mezi portálem Centrum.cz a Lidovými novinami (Lidovky.cz). Vztah, do kterého Centrum přinášelo technologické zázemí a Lidové noviny vlastní zpravodajství, je definitivně u konce. A jak to v běžném životě při rozchodu bývá, obě strany se vydaly vlastní cestou.

Centrum přichystalo zbrusu nový seriózní zpravodajský server Aktuálně.cz, Lidové noviny se pod známou značkou Lidovky.cz osamostatnily za asistence svého vydavatelství Mafra a.s. (pod které patří také server iDnes).

Oficiální rozjezd obou projektů byl naplánován na dnešní první listopadový den, ale už včera seznámili zástupci nových zpravodajských serverů novináře se svými ambicemi a cíli. A protože jich není málo, pojďme takříkajíc rovnou „na věc“.

Aktuálně.cz: nové zpravodajství Centra za 35 mil. korun

Centru po rozchodu s Lidovkami hrozila absence zpravodajské sekce, která obvykle tvoří jeden z pilířů internetového portálu. Česká portálová dvojka se vzniklý problém rozhodla řešit na vlastní pěst a takřka během dvou měsíců vybudovala nový zpravodajský server pod názvem Aktuálně.cz.

Doména, kterou se dosud pyšnila freehostingová služba WebZdarma.cz, plně charakterizuje motivy a snahy zpravodajství Centra – mnohokrát představitelé portálu dávali důraz na požadavek rychlosti, hbitosti a čerstvosti zpráv. To bude cílem vybudované redakce, která se usadí v zbrusu novém zázemí, do kterého Centrum investovalo z vlastních zdrojů 35 miliónů korun.

Tým, který se bude starat o obsah Aktuálně.cz, tvoří téměř šest desítek lidí. Nalezneme mezi nimi známá jména z Hospodářských novin: vedoucím se stal Roman Gallo, šéfredaktorem Roman Unger, politickým zpravodajem bude David Macháček a investigativní redaktorkou Sabina Slonková. Těšit se tedy můžeme na původní zpravodajství, tedy především z domácí scény; vlastní zahraniční zpravodaje Aktuálně.cz mít podle předpokladů nebude, proto můžeme očekávat pouhý souboj s konkurencí o dřívější přetisknutí agenturních zpráv. Ty budou převážně pocházet z širokých zdrojů agentury Reuters.

Redakce Aktuálně.cz slibuje 24hodinové zpravodajství. Na webu by se mělo objevit 120 zpráv denně, včetně 25 delších článků, jež budou plnit pět hlavních rubrik (domácí, zahraniční, ekonomickou a kulturní). Kromě rychlých krátkých zpráv (v čase od 6:00 – 24:00) se mohou čtenáři každý den těšit na sloupek z pera známé osobnosti. „Blogovat“ budou na Aktuálně.cz bývalá nejvyšší státní zástupkyně Marie Benešová, bývalý generální ředitel Českého Telecomu Gabriel Berdár, publicista Milan Fridrich, ale také zpěvačka Aneta Langerová. Stranou nezůstanou ani redakční komentáře a názory.

Multimediální zpravodajství

Podobně jako u posledního většího projektu Centra, webu VyVolených, zdůrazňovali představitelé portálu multimedialitu internetového prostředí. Online žurnalistika si prý už zdaleka nevystačí s pouhým textem, ale nutná je přítomnost audiovizuálního obsahu. Pokud se slova promění v činy, hodnotím tento přístup na výbornou.

Bez televize to nejde ani na Internetu. Aktuálně.cz se proto spojilo s Českou televizí (ČT), respektive s ČT 24, která bude novému serveru poskytovat zkrácené verze reportáží. Vrabci na střeše si však štěbetali, že nově uzavřené partnerství mezi Centrem a Českou televizí nestojí na pevných základech – Zdeněk Šámal, ředitel zpravodajství ČT, údajně spolupráci s Aktuálně.cz neprozřetelně zahájil navzdory většinovému mínění v ČT. Sám Zdeněk Šámal včera označil tuto kooperaci za experimentální, její vyhodnocení přijde už během pár měsíců.

Financování Aktuálně.cz

Investice do Aktuálně.cz v hodnotě 35 milionů korun mířila především do nového kvalitního zázemí redakce. Centrum předpokládá její návratnost do jednoho roku. Spekulace o financování Aktuálně.cz přitom probíhaly delší dobu.

Podle představ majitelů Centra bude zpravodajský server ze 70 procent živit klasická mediální inzerce. Pětinovým příspěvkem do kasy by měla přispět kontextová reklama prostřednictvím adFOX, desetinu obstará samotný placený obsah. Posláním SMS by tak čtenáři měli možnost přístupu k některým exkluzivitám. Centrum se nedostatku inzerce neobává, věří v obecný růst reklamy na Internetu.

Lidovky.cz: osamostatnění a rozšíření

Jak prozradil už před dvěma měsíci v našem rozhovoru Štěpán Horn, vedoucí Lidovek.cz, deník nehodlal být pouze „zprávami na Centru“ a chtěl si zachovat svou identitu vyplývající z image papírové verze; typický čtenář Lidových novin je prý kriticky přemýšlející a vzdělaný člověk. Lze tedy předpokládat, že Lidovky.cz budou nadále nabízet seriózní obsah bez zaměření na masovou zábavu.

Co se týká zpravodajského obsahu na nových Lidovkách, výraznějších tématických změn nedozná. Všichni redaktoři Lidových novin se svou tvorbou zároveň podílí na zprávách online. Hlavní rubriky (domov, svět, sport, ekonomika…) zůstanou pochopitelně zachovány, navíc po vzoru papírové verze dostane větší prostor věda a komentáře s názory.

Publicistiku a názorovou část obstará spolupráce Lidovek s Neviditelným Psem, jehož zakladatelem je kmenový komentátor Lidových novin Ondřej Neff. Neviditelný pes se u této příležitosti rovněž dočkal nového kabátu a hostingové místenky na serveru Mafry. Do konce tohoto roku ještě chystají Lidovky.cz spolupráci s blíže nespecifikovaným partnerem z oblasti sportu.

Další oblast, která získá na významu, je kultura. V ní přijdou ke slovu audiovizuální ukázky. Stejně jako Aktuálně.cz si i Lidovky.cz uvědomují efektivnost i efektnost multimediálního obsahu. Na webu by se měla objevit přidaná hodnota k původnímu „papírovému“ materiálu, který by z podstaty běžných novin nenašel uplatnění. Už dnes si tak třeba můžete pustit vyostřený rozhovor premiéra Jiřího Paroubka s reportérkou Renatou Kalenskou a neuspokojit se pouze se čtením zkrácené verze v listu.

Diskuse pod články nedoznají výrazných změn. Ačkoli vyjadřování pisatelů na webu nepatřilo k nejjemnějším, Lidovky.cz neplánují veřejné rozpravy na rozdíl od Aktuálně.cz moderovat a kontrolovat. Jediným omezením bude filtrace nežádoucích slov, která se nevyskytují ve slovníku spisovné češtiny.

Inzertní nabídka spadá pod mediální skupinu Mafra, reklamní formáty budou obdobné jako na iDnes. Také Lidovky.cz využijí kontextovou reklamu na principu „pay-per-click“, výhradním dodavatelem bude společnost eTarget.

Kdo s koho

Z původně jednoho zpravodajského serveru tu máme najednou online zpravodajství dvě. Z pohledu čtenáře ideální stav, vžďyť výběr na českém mediálním poli není neomezený (zvláště po odchodu BBC). A z pohledu vydavatelů?

Oba projekty se nacházejí ve zcela rozdílné pozici a startovní čáru mají jinde. Lidovky.cz pravděpodobně budou pokračovat v roli internetové alternativy denního tisku, byť s novými pravomocemi a jistou mírou autonomie. Odloučením od Centra jistě ztratí znatelnou část čtenářstva. Avšak „intelektuální image“ a určitá nezávislost pramenící z podpory redakce listu a silného vydavatelství by Lidovkám měla zaručit dostatečné postavení na to, aby se honbou za čtenáři a reklamou nevzrušovaly více, než je nutné.

Ve zcela odlišné situaci je Centrum. Nový zpravodajský server Aktuálně.cz byl, obrazně řečeno, hozen do vod nekompromisního tržního prostředí. Sebevědomí a bombastických prohlášeních má Centrum jako obvykle dostatek. Bude to stačit? Ambice provozovat kvalitní internetové zpravodajství bez alespoň minimální podpory zaběhnutého mediálního partnera unikátní není. Unikátní by byl úspěch. Na druhou stranu, propagační síla Centra a jeho služeb, které dozajista budou Aktuálně.cz podporovat všemi cestami, skýtá slušný potenciál pro generování pravidelné návštěvnosti.

Klíčovou otázkou pro Aktuálně.cz je, zda se serveru podaří nabourat vedoucí postavení bloku Novinky.cz a iDnes.cz. Nejnavštěvovanější Novinky (s obsahem od deníku Právo) těží z kooperace s největším českým portálem Seznamem. Druhé iDnes (s podporou Mafry a MF Dnes) pak patří mezi nejzavedenější a nejznámější značky na českém Internetu.

Pro představu: v září dle Netmonitoru navštívilo server iDnes 1,63 milionu návštěvníků (z toho sekci zprávy 695.944 uživatelů), Lidovky.cz 546.549 návštěv­níků, iHNed.cz 344.915 (z toho sekci zprávy 184.126), zprávy na Atlasu 216.679 čtenářů. Novinky.cz zaznamenaly v září podle iAuditu (a jiné metodiky) 739.000 návštěv.

BRAND24

Na závěr bych ještě rád vypíchl jeden server, kterého se zpravodajské rošády na českém Internetu také dotkly. Neviditelný pes Ondřeje Neffa příští rok na jaře oslaví desáté narozeniny (požehnaný to věk na českém Internetu) a fúze s Lidovkami.cz pravděpodobně pomůže tomuto kultovnímu webzinu přežít.


Na článku spolupracoval Aleš Miklík

Který zpravodajský server je vám sympatičtější?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor vede MEDOBOS s.r.o., je Copywriter.cz a dělá weby pro Benešov i Říčany.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).