Altron rozšiřuje byznys, i díky investici do „českého Dropboxu“ BrandCloud

Velký datacentrový hráč Altron získal polovinu v české firmě BrandCloud. Služba pro sdílení obsahu jde proti velkým zavedeným značkám.

Společnost Altron je známá značka v oblasti výstavby datových center, ve které se jí v poslední době daří i v zemích Blízkého východu. Altron chce v dohledné době dosáhnout na tržby kolem 1,5 miliardy korun. Jenom díky stavbě datacenter jako takových to ale nebude.

Firma hledá nové možnosti v IT a technických službách či softwaru, už má například čtyřicetičlenné vývojové oddělení, investuje miliony korun a vytvořila sekci Innovation LAB. Altron proto mimo jiné hledá možnosti vstupu do zajímavých projektů. Prostřednictvím akvizic už vyrostla IT divize a teď společnost investovala do mladého českého projektu BrandCloud, kde získala padesátiprocentní podíl.

BrandCloud začal jako společný projekt kreativních studií Najbrt a La Taupe. Jeho tvůrci často řešili problémy se sdílením, verzováním či komentováním grafických dokumentů ke kampaním klientů. Namísto neustálého posílání nových log a písem skrze e-maily či běžná „hloupá“ úložiště chtěli něco, co umožní spolupráci a udělá ve všem pořádek. Akutním se to stalo v době, kdy Najbrt vytvářel rebranding České televize.

Vstup technologického partnera

BrandCloud se od té doby začal rozvíjet a prošel si dvěma verzemi. V dubnu loňského roku se začalo pracovat na třetí, která se musela začít psát úplně od začátku – tradičně kvůli nevhodně zvolenému technickému základu na začátku. V tom hrálo roli i to, že se vývoje cloudového produktu zhostili primárně lidé z kreativní profese.

BrandCloud.
Autor: Jan Sedlák

BrandCloud

Do třetí verze, která je od začátku tohoto roku k dispozici, se musely investovat další peníze a zároveň bylo jasné, že poměrně ambiciózní projekt, který začal nabírat zákazníky, není možné držet jako „bokovku“ a z BrandCloudu se tak stala samostatná firma.

„Přihlásili jsme se také do Czech ICT Incubatoru. Do Silicon Valley jsme se nakonec nedostali, ale dali jsme dohromady materiály a ujasnili si, co dál,“ říká pro Lupu spoluzakladatel BrandCloudu Karel Drašnar.

Do hry tak vstoupil Altron a došlo tak ke spojení kreativců se silnou technologickou firmou. BrandCloud se z virtuálních hostovaných serverů migroval na infrastrukturu Altronu postavenou na VMwaru. Prozatím jde o tři servery, systém je ale do budoucna připravený na rychlé škálování. Altron svoji infrastrukturu hostuje v datových centrech, která zákazníkům pomáhá stavět.

Konkurence v Dropboxu či SharePointu

Druhou rolí nového investora má být rozšíření BrandCloudu do enterprise prostředí. To může být dost zajímavá věc. Český projekt se doposud orientoval spíše na struktury, ze kterých vzešel a po kterých se i pojmenoval, tedy reklamní, marketingové a další kreativní agentury a firmy. Mezi klienty už nyní vedle České televize patří i České dráhy, Invia či Ambiente.

Webové prostředí BrandCloudu.
Autor: BrandCloud

Webové prostředí BrandCloudu

S novým partnerem se ale chce dostat do míst, kde vládnou tradiční úložiště typu SharePoint od Microsoftu, Box.net, Google Drive nebo třeba firemní verze Dropboxu.

„Zkušenosti s tímto prostředím nemáme, to je pravda. S pojmem SharePoint jsme se ale setkali až tady v Altronu,“ říká Drašnar. „Chceme se nicméně profilovat jako alternativa, která se více soustředí na výstupy práce, nikoliv jen ukládání souborů. Sázíme i na cenu, jednoduchost a prozatím v Česku na lokální podporu.“

Jde o oblast digital asset management. K uloženým datům v cloudu se přidávají další metadata. Informace o tom, k čemu dané dokumenty jsou, o jakou jde verzi, jaká je historie, best practices, možná je publikace na sociálních sítích a webu, nastavování práv na úrovni složek a samozřejmě nastavování přístupů zvenčí.

Jenom data nestačí

Box, Dropbox i další postupují podobným směrem. Heslo „jenom data nestačí“ vychází z toho, že kromě ukládání informací je možné s nimi rovnou dělat i další věci. Ze strany velkých konkurentů je tak možné vidět akvizice, které umožňují přímé náhledy kancelářských souborů a tak dále.

BrandCloud své možnosti postupně rozšiřuje, nabízí třeba i náhledy PSD či CAD souborů. Zaměřuje se i na dokumenty typu smlouvy a nabídky, díky čemuž se chce dostat k právníkům a dalším profesím. Rozvíjené aplikační rozhraní (API) zase umožní napojení do dalších aplikací a IT systémů. Možná je i realizace doplňků na míru.

„Naší ambicí je být centrálním místem pro obsah. Někdy i říkáme, že jsme takový Slack pro content management,“ doplňuje Drašnar.

BrandCloud aktuálně prodává hlavně přes partnery. Například kreativní agentura dostane produkt zdarma s tím, že ho následně využívá pro spolupráci se svými zákazníky, kteří pak za přístup platí. Velkých partnerů je nyní pět, probíhá nicméně začleňování dalších a partnerská síť se má rozšiřovat.

EBF6

V enterprise oblasti má být klíčovým partnerem právě Altron, který produkt bude vyvážet i do zahraničí. Tam už je BrandCloud do jisté míry rozšířený, například v Německu či na Blízkém východě. K dispozici je několik jazykových mutací.

Na BrandCloudu aktuálně pracuje tým 12 interních i externích lidí, firma se ale má postupně rozrůst, zejména o interní vývoj. Část vývoje, zejména toho na míru pro určité typy klientů, bude obstarávat i Altron. „Letos bychom se finančně chtěli dostat do break pointu,“ zakončuje Drašnar.

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 2. 3. 2016 23:36

Školení: Tvorba a šíření videoobsahu

  •  
    Jak video vytvořit a na co si dát pozor
  • Jakým vhodným obsahem ho naplnit
  • Kam ho umístit a jak mu získat diváky

Detailní informace o školení Tvorba a šíření videoobsahu »