Hlavní navigace

Amazon bojuje s Hachette a obě strany si berou čtenáře jako rukojmí

Daniel Dočekal

Spor mezi Amazonem a nakladatelstvím Hachette se týká, samozřejmě, cen e-knih. A není příliš jasné, na čí straně je vlastně pravda.

Teoreticky posledním krokem ve vleklé válce mezi Amazonem a Hachette je něco na způsob guerillové války. Nejprve Authors United prostřednictvím svých autorů vyzvalo čtenáře, aby psali e-maily přímo Jeffu Bezosovi, tedy šéfovi Amazonu. Mají mu psát, že by měl přestat brát knihy (a autory) jako rukojmí v rámci vyjednávání právě mezi Amazonem a Hachette.

Amazon na to reagoval na konci minulého týdne s Readers United, kde vybízí čtenáře, aby psali šéfovi Hachette, pochopitelně na e-mail, který nezapomínají poskytnout. Skoro se tak vybízí skvělá šance napsat nejprve Amazonu a poté Hachette, protože tenhle spor není až tak jasný. Byť by se chvíli mohlo zdát, že jasný je.

Readers United staví na argumentaci, kterou Amazon používá už dlouho. Tedy v zásadě tvrdí, že e-knihy jsou drahé a musí být levnější. A také, že Hachette okrádá čtenáře, protože něčemu takovému brání. Mezi argumenty samozřejmě můžete zařadit i něco ve smyslu, že ti, co nechápou budoucnost plnou e-knih, jsou poněkud mimo. Včetně toho, že Amazon současnou situaci srovnává s třicátými lety, kdy se v USA zdvihla vlna boje proti paperbackům. Ty měly podle odpůrců zlikvidovat trh s knihami, ale ve skutečnosti ho oživily.

Authors United má za sebou zhruba devět stovek autorů, kteří se tak nějak nechtěně stali obětmi války mezi vydavatelstvím a prostředníkem, tedy Hachette a Amazonem. Středem války jsou ceny – Amazon tlačí na Hachette kvůli lepším obchodním podmínkám (rozumějte, lepším pro Amazon). Hachette opačně tlačí na Amazon, aby mělo lepší obchodní podmínky pro sebe (a čistě teoreticky pro autory).

Tohle vše se táhne už zhruba tři měsíce a výsledkem je i to, že Hachette i autoři přicházejí o peníze. Amazon bez patřičné dohody s Hachette prostě neprodává knihy od tohoto vydavatelství. Které straně se tenhle souboj vyplatí, není vůbec jasné. A na které straně je pravda, to už není jasné vůbec.

Nižší ceny, vyšší prodeje, profit!

Amazon chce tlakem na snížení chce zvýšit poptávku, což je jeden z klasických způsobů podpory prodeje, zejména tam, kde to dost jasně vypadá na vysokou poptávku. E-knihy, které stojí prakticky totéž, co jejich papírové verze, jsou pro čtenáře absurditou, kterou nemají důvod kupovat. A čím více knih se v elektronické podobě prodá, tím větší zisk může vzniknout. Z tohoto pohledu je argumentace Amazonu logická, zejména pokud se další a další kopie e-knih netisknou a nevytvářejí žádné další náklady.

Jenže, Amazon před nedávnem poněkud překvapil Wall Street sdělením, že bude pravděpodobně 800 milionů dolarů ve ztrátě, protože se mu, například, nedaří levně vyrábět videoobsah. A také možná proto, že jeho jiné služby (hostingové aktivity) rostou příliš rychle. 

Nebo taky možná proto, že má příliš silnou konkurenci a už ne tak jednoduchou pozici, jako tomu bylo před několika lety. Nezapomeňme, že obchodní strategie Amazonu jsou už roky založené na tom, že na jedné straně jde mohutně do ztráty, kterou se snaží nahradit výdělkem jinde. Typickou ukázkou jsou například čtečky e-knih, jejichž nízké ceny se mají vyrovnat nákupem obsahu jejich vlastníky.

V boji chybí už jenom čtenáři

Readers United a Authors United nejsou jediní, kdo se zapojují do boje. Petice na Change.org s více než 8 tisícovkami podpisů volá po ukončení boje o nízké ceny a po férových odměnách autorům. Po autorech a Amazonu se snaží do boje zapojit čtenáře a určitým způsobe se staví kdesi mezi dvě znesvářené strany.

Zmiňuje dobu, kdy byl knižní trh ovládán společností New York Publishing a striktně řízen k co nejmenším platbám autorům, co nejvyšším cenám knih a likvidováním formátů, které jsou méně nákladné. Odměnu autorům mezi 2 až 12,5 % srovnává s 35 až 70 % od Amazonu. A samozřejmě zmiňuje i to, co je pro dnešní knižní trh charakteristické. Tedy to, že většina autorů z psaní knih nemůže žít.

Jakkoliv to vypadá, že zmíněná petice straní Amazonu, dost pravděpodobně tomu tak úplně není. Byť i tato petice může být nástrojem klasického zákulisního PR boje a tahání za nitky. Zmiňuje, že Hachette má, stejně jako další velcí vydavatelé, dlouhou historii špatného zacházení s autory i čtenáři. A také to, že Amazon chce, logicky a správně, tlačit na přirozenou a nevyhnutelnou proměnu knižního trhu, prodej knih v elektronické podobě.

START17

Oběti na obou stranách

Jedno je prozatím jisté. Amazon využil autory jako rukojmí v boji s Hachette o obchodní podmínky a ani jedna ze stran neříká kompletní pravdu a podstatné detaily si nechává pro sebe. Knihy a e-knihy některých autorů, které se před zahájením války prodávaly, se neprodávají a Amazon podobnou taktiku pužívá aktuálně i v otázce jiných „vyjednávání“ (viz Amazon Takes On Disney and Captain America).

Paradoxem je, že jakkoliv jsou rukojmími i čtenáři, ti to pravděpodobně pocítí ze všeho nejméně. Své peníze prostě utratí jinde. Za hudbu, za kino, za jídlo, za cigarety, prostě za cokoliv jiného. A mohli by je utratit za knihy, kdyby byly dostupné někde jinde. Což přináší otázku, proč Hachette tak trvá na jediném prostředníkovi k prodeji. A proč vlastně v době Internetu, který měl odstranit prostředníky, máme prostředníky nové. 

Našli jste v článku chybu?