Tak ono je to dost obdobné u nás. S tím rozdílem, že zde nakladatele vydírají velké knihkupecké domy či distribuční firmy nehoráznými podmínkami. Taková Euromedia chce rabat 55 %, vozit knihy na své náklady do prdelákova do Nového Strašecí, na paletách, jinak si účtují nějaké manipulační poplatky, chtějí nějaké procento náhradních přebalů, minimálně však 50 a splatnost 90 dní. Super podnikání na úkor ostatních, ne? ;-)
Ale aspoň vidíte, kdo může za vysoké ceny knih u nás. Spolu s vysokým DPH je na velké vině i nenažranost knihkupců (těch velkých) a distributorů.
vigo jasně píše, že knihkupci chtějí rabat přes 50+ % a ještě náklady na dopravu do knihkupectví v Práskačce za Temnými Lesy. Když k tomu přičtete další náklady vázané ryze na papírovou verzi (od papíru, tisku a knihařských prací po rizikový fond pokrývající skartaci neprodejných výtisků i vyšší náklady na případný dotisk [když vyrobíte 2x 5000 knížek, tak je to mnohem dražší než 1x 10000, na druhé straně míň riskujete, že budete likvidovat neprodejné výtisky], případně několikaleté skladování toho, co se prodá až léta po vydání), tak se opravdu dostanete k nějakým 75 procentům, vázaným ryze na papír. Protože je vystavení ve webovém obchodu neskonale levnější, tak se s náklady na ně určitě nedostanete za 1/3 toho, co je vázáno na papír (a jste na 50% ceny papírové knihy).
Pokud tohle soudruzi nepochopí, tak budou po krachu marně (a v podstatě už zbytečně) zjišťovat, kde udělali chybu.
A.S. Pergill, co myslíte tím, že u e-knih je "vystavení ve webovém obchodu neskonale levnější"?
Distributoři e-knih si od nakladatelů berou v podstatě stejná procenta, ať jde o e-knihu nebo o tištěnou knihu. A jsou i distributoři, kteří si klidně vezmou za e-knihu víc procent než je průměr u tištěné knihy. Takž z hlediska nakladatetů se cena e-knihy opravdu snižuje pouze o přímé náklady na tištěnou verzi a nikoli o náklady (nebo část nákladů) na distribuci.
Vybudovat spolehlivý, funkční a bezpečný e-shop s e-knihami, který bude mít slušnou klientskou základnu a bude jí poskytovat přinejmenším standardní servis (různé platební možnosti apod.), stojí dost peněz nejen na rozběh, ale i na provoz. Do toho si většinou nemohou dovolit jít ani velcí nakladatelé, a tak stále využívají ty, kteří se specializují na prodej - distribuční firmy (zatímco nakladatelé se specializují na vydávání knih).
Nářky na ceny e-knih, podle mě, nesměřují na správná místa, měly by směřovat spíš na distributory.
Nakladatelům většinou zůstávají z ceny e-knih jen jednotky procent. Nakladatelé jsou totiž ti, kteří jsou v řetězci příjmů z prodaných e-knih až na posledním místě a buď na ně něco málo zbyde nebo taky nezbyde a musejí titul dotovat. Z prodeje (a přípravy) e-knih mají od nakladatelů příjmy jisté: stát (DPH), distributoři (vysoký rabat), autoři (licenční poplatky), redaktoři (e-kniha musí projít další korekturou) a ti, kteří vyrábějí "obálku" (většinou licenční poplatky plus převod na použitelný obrázek) a soubory s e-knihami - těm všem se musí zaplatit. Nakladatelé nemají jistého nic - buď se jim náklady vrátí nebo nevrátí, zisk je nejistý, sporadický a když už je, pak je minimální.
Pokud myslíte, že by se prodej e-knih dal řešit pomocí nějakého volně šířeného e-shopu, pak technicky ano. Ve skutečnosti je to ale nereálné, protože takové e-shopy neobsahují, pokud vím, systém pro personifikaci stahovaných souborů. Důsledkem by bylo pár prodaných licencí e-knih, které by byly obratem nelegálně šířené na internetu. Soudný nakladatel do ničeho takového nepůjde. Ani nemůže, protože jej zpravidla autorské smlouvy zavazují chránit práva z poskytnuté licence.
Myslíte-li tím, že by autoři předávali svá díla rovnou distributorům, kteří by je vydávali, pak se obávám, že ani tohle není cestou, která by vedla ke snížení cen e-knih. Distributoři by si museli vybudovat nakladatelské zázemí a platit jej, což by si zaúčtovali do cen a byli bychom s cenami opět tam, kde jsme teď.
Myslím, že jedinou cestou (kromě žádoucího snížení DPH na 5 %), jak zlevnit e-knihy, je snížení nákladů na distribuci, avšak nikoli vynecháním distribučních firem, ale snížením jejich přehnaných rabatů na úroveň, jež by odrážela skutečné náklady a přimeřený zisk.
Distribuční firmy se specializují na prodej a to je pro nakladatele i zákazníky dobře. Nakladatelé se mohou soustředit na svou hlavní činnost - vydávání knih. A zákazníci si mohou na jednom místě koupit tituly od různých nakladatelů, což je pohodlnější než obrážet víc různých nakladatelských e-shopů. Podle mě by ceny e-knih mohly jít dolu o nějakých 15 až 20 %, možná až 25 %, pokud by se zkombinovalo snížení DPH a snížení distribučních rabatů na reálnou úroveň. Nakladatelé už, podle mě, ke snížení ceny nemají čím přispět.