Americký LookingGlass koupil pražský VirusTracker odhalující botnety

Americká firma LookingGlass Cyber Solutions koupila pražský podnik stojící za VirusTrackerem, který dokáže hledat hromady botnetů po celém světě.

Český kyberbezpečnostní byznys zaznamenal další úspěch. Americká společnost LookingGlass Cyber Solutions sídlící v Baltimoru za nespecifikovanou částku koupila mladou pražskou firmu Kleissner and Associates stojící za nástrojem VirusTracker.

Na VirusTrackeru dělal pouze malý tým lidí. Jeho dva spoluzakladatelé ho vyvíjeli a prodávali z Prahy a pár dalších lidí se na něm podílelo na dálku z celého světa.

Rakušan Peter Kleissner už před několika lety začal pracovat na technologickém pozadí, které pak zhruba v roce 2012 společně s Michal Šaštinským přetavili do samotné společnosti. Produkt pak byl asi dva roky ve fázi, kdy ho mohli používat pouze vybraní zákazníci, na trh se dostal v druhé polovině roku 2014.

Zhruba v té době jsem se s Michalem Šaštinským setkal na konferenci Microsoftu ve Washingtonu. K němu má blízko, nějakou dobu tam působil jako manažer na regionální úrovni. „Máme know-how na to, abychom mohli sledovat botnety po celém světě,“ popsal mi tehdy Šaštinský.

Sledovačka botnetů

A přesně to také VirusTracker dělá. Systém pomocí serverů v datových centrech po celém světě monitoruje tisíce sítí, hledá v nich botnety a z toho pak vytváří ucelenou databázi napadených IP adres a domén. Byznys model je jednoduchý – zákazníci si platí za přístup k datům a mohou si tak ověřovat, zda se napadení netýkají i jejich sítí.

Michal Šaštinský, spoluzakladatel VirusTrackeru.
Autor: Jan Sedlák

Michal Šaštinský, spoluzakladatel VirusTrackeru.

Šaštinský říká, že VirusTracker denně odhalí přes tři miliony nově napadených domén a adres. Systém za rok posbírá asi půl miliardy záznamů a 300 GB dat. Záznamy jsou od roku 2010.

Typickými zákazníky VirusTrackeru jsou finanční instituce, vlády, různé firmy a přístup si platily také další kyberbezpečnostní firmy, které si díky této databázi mohly rozšířit zdroje informací. Pokročilé formy předplatného vyjdou i na šestimístné sumy.

Česko-rakouský nástroj se svým novým majitelem LookingGlass už nějakou dobu spolupracoval. Právě tento od roku 2006 fungující podnik je z řady těch, který data potřeboval pro své produkty. Pracuje na platformách pro správu a monitoring takzvané Threat Intelligence. Sbírá, zpracovává a spojuje data o kybernetických hrozbách. K dispozici je jak cloudová (SaaS) verze, tak tradiční on-premise appliance.

LookingGlass má poměrně velké ambice. VirusTracker je už třetí firmou, kterou v posledním roce koupil. Všechny mají rozšířit jeho možnosti. Cyveillance umí sbírat hrozby ze sociálních sítí či webů, CloudShield přidává další vrstvu.

Ještě jedna česká stopa

Firma zároveň posbírala celkové investice ve výši 82,4 milionu dolarů. Ta největší – padesátimilionová – přišla v prosinci loňského roku. Díky tomu se má výrazně rozrůst obchod, marketing a další produktový vývoj. LookingGlass v současné době zaměstnává přes 130 lidí a v loňském roce vykázala firma narůst o 400 procent.

Funkční schéma VirusTrackeru.
Autor: VirusTracker

Funkční schéma VirusTrackeru.

„Akvizice (VirusTrackeru) otevírá možnosti LookingGlass jít na doposud nepokryté trhy,“ vzkazuje z Baltimoru šéf LookingGlass Chris Coleman. Firma má zákazníky z oblasti kritické infrastruktury, service providerů či finančních institucí. Nyní se chce zaměřit i na menší podniky.

EBF16

Slabou českou stopu je možné vysledovat také v dalším nedávném kyberbezpečnostním byznysu. Cisco v létě 2015 za 635 milionů dolarů koupila slavnou firmu OpenDNS. Vedle Sequoia Capital či Greylock Partners do ní investoval fond Evolution Equity Partners (konkrétně v kole s 35 miliony dolarů), kde působí i bývalý výkonný ředitel AVG Technologies Karel Obluk.

Evolution se zajímají o kyberbezpečnostní a enterprise software firmy. Sám Obluk investoval i do brněnské firmy Lamantine Software, na které se podílejí další zakladatelé AVG. Lamantine vyvíjí správce hesel Sticky Password.

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 7. 1. 2016 14:09

Školení UX: Jak zapojit uživatele do designu

  •  
    Jak dostat ono tajemné UX do designu.
  • Ve kterých fázích zapojit uživatele, abyste dostali nejvíc muziky za nejmíň peněz.
  • Jak vytvářet jednoduché a srozumitelné persony

Detailní informace o školení UX »