Americký Yelp vstupuje do ČR, recenze českých podniků se objeví i v mapách Applu

Recenzní sociální síť Yelp expanduje. Poté, co loni na pozdim koupila svého německého konkurenta Qype, vstupuje také na český trh. Prodávat reklamu ale v Česku zatím nebude.

Úderem dnešní půlnoci byla spuštěna česká verze sociální sítě Yelp, která vznikla v roce 2004 ve Spojených státech a funguje jako obrovská databáze recenzí. Z hodnocení podniků postupně rozšířila záběr uživateli vkládaných recenzí také na všemožné služby od psích kadeřnictví až po zubaře, kostely, školy a rozhlasové stanice. Česko se stává dvaadvacátou zemí, kde je Yelp dostupný v lokální verzi, která běží na doméně yelp.cz. Čeština je pak třináctým jazykem, který služba podporuje.

Expanze na český trh přichází devět měsíců poté, co Yelp koupil za 50 milionů dolarů svého konkurenta, německou společnost Qype se sídlem v Hamburku. Ta působí v Německu, Polsku, Francii, Holandsku, Švýcarsku, Rakousku, Irsku, Polsku, Španělsku, Itálii, Velké Británii, Turecku a Brazílii. Qype je postupně integrován do Yelpu.

Podle Elliota Adamse, PR manažera Yelpu pro Evropu, bude Qype na všech trzích plně integrován do konce letošního roku a poté značka jako taková zanikne. Zatím se podařilo tento proces ukončit v Irsku a Itálii. Že se jedná o relativně složitý proces, potvrdil nedávno i výkonný ředitel Yelpu Jeremy Stoppleman. Podle něj je nutné přesunout z Qypu na Yelp několik milionů recenzí. 

Elliot Adams - Yelp
Autor: Ondřej Hošt, Lupa.cz

Elliot Adams – Yelp

V současné době je na Yelpu k dispozici 39 milionů recenzí. Firma mohutně investuje do softwaru, který dokáže odhalit falešná hodnocení. Podle Stoppelmana je jich jako potenciálně falešných v některých kategoriích vyhodnoceno až 20 procent. Tyto recenze sice nejsou smazány, jsou stále dostupné pod konkrétním odkazem, ale zmizí ze seznamu recenzí, který se zobrazuje u jednotlivých podniků.

Vývoj počtu recenzí a jejich podíl podle jednotlivých oborů.
Autor: Yelp

Vývoj počtu recenzí a jejich podíl podle jednotlivých oborů.

Právě expanze na zahraniční trhy a rozvoj mobilních služeb jsou dva hlavní pilíře, které mají zajistit firmě v letošním roce růst. V prvním čtvrtletí navštívilo Yelp 102 milionů unikátních uživatelů. Z toho 30 % přišlo na mobilní web. Mobilní aplikace Yelpu byla v daném období používána na zhruba 10 milionech mobilních zařízení.

Vývoj počtu unikátních návštěvníků.
Autor: Yelp

Vývoj počtu unikátních návštěvníků.

Přibližně 45 % všech hledání připadá na hledání, která uživatelé zadali prostřednictvím mobilních aplikací. Jejich nabídka je opravdu široká. Yelp nabízí mobilní aplikace pro iPhone, iPad, Android, Windows Phone, Blackberry a Palm OS. Od dnešní půlnoci jsou tyto aplikace dostupné i v české verzi.

Průvodce pro zahraniční turisty

Zda je vstup na český trh předzvěstí širší expanze nechtěli zástupci firmy komentovat. Určitě bychom chtěli být všude na světě, nyní se ale zaměřujeme na Českou republiku, uvedla Miriam Warren, viceprezidentka Yelp pro nové trhy.

Důvodů, proč se Yelp rozhodl vstoupit na český trh je několik. Svoji roli podle Warren sehrála blízkost Německa a Polska, kde je Yelp prostřednictvím Qype přítomný.

Myslíme si, že Češi jsou nezaujatí a technologicky vyspělí. Místní společnost opravdu může mít z něčeho, jako je Yelp, užitek, věří Warren. Současně ale také přiznala, že jedním z důvodů, proč se Yelp zvolil pro svou další expanzi Česko, sehrála obliba Prahy u turistů. „Český Yelp“ tak bude sloužit jako průvodce zahraničním návštěvníkům tuzemské metropole.

Praha je jedním z nejvíce turistických měst v Evropě. Spouštíme sice lokální stránku, ale věnujeme pozornost také naším uživatelům v dalších 21 zemích, kde působíme a víme, že mnoho z nich jezdí do Prahy na návštěvy či výlety, říká Warren. 

Česká lokalizace je podle Miriam Warren dílem jednoho zaměstnance, který pracuje v ústředí firmy v americkém San Franciscu. Firma také na dobu určitou (několik týdnů) zaměstnala v Česku několik lidí, kteří zde poskytovali Yelpu marketingovou podporu. Jejich hlavní náplní práce bylo procházet databázi tuzemských živnostníků a malých podniků, kterou Yelp koupil od jedné z firem, které takové databáze spravují. Současně pak některé podniky v databázi otestovali, napsali na ně recenzi a vložili k nim fotografie. Po oficiálním spuštění české verze tito lidé u Yelpu skončí.

Hledá se manažer

V současné době hledá Yelp vhodného kandidáta na pozici tzv. Community Managera, který bude Yelp zastupovat v Praze. Stránka bude dostupná na celém území ČR, ale nyní se budeme zaměřovat hlavně na Prahu, uvedla Warren.

Community Manager bude mít na starosti komunikaci s místními uživateli Yelpu, ale bude také jednat s provozovateli podniků, pravidelně vytvářet newslettery či se podílet na přípravě offline akcí pro uživatele. Yelp se totiž snaží posilovat online komunitu prostřednictvím různých akcí v barech, klubech či restauracích, na které zve nejaktivnější a nejloajálnější uživatele.

Miriam Warren - Yelp
Autor: Yelp

Miriam Warren – Yelp

Měl by to být někdo, kdo zná Prahu velmi dobře, umí komunikovat s různými typy lidí a má schopnost psát zajímavé texty. Bude to obličej a hlas Yelpu v Praze, popsala Warren požadavky na pražského Community Managera.

Hlavní zdroj příjmů představuje pro Yelp reklama. Nabízí jak displejovou reklamu, tak například i přednostní výpis známý z vyhledávačů typu Google či Seznam. Ačkoli Yelp v současné době funguje ve 22 zemích, většinu příjmů z reklamy získává v domovských Spojených státech.

V prvním čtvrtletí letošního roku představovaly příjmy ze zemí mimo Spojené státy jen 6 % celkových příjmů firmy (celkové příjmy 46,1 milionů dolarů, z toho lokální reklama 39 milionů dolarů, 4,8 milionů dolarů od velkých značek, 2,4 milionů dolarů z dalších zdrojů).

Je to způsobeno tím, že Yelp ve většině zemí reklamu prostě neprodává. Obchodní oddělení má mimo Spojené státy jen v některých zemích, jako například ve Velké Británii. Ani Česko nebude výjimkou a Yelp zde v dohledné době nehodlá postavit obchodní tým, ani začít prodávat reklamu. Jediným zaměstnancem v Česku tak bude nový Community Manager. Stane se tak součástí týmu více než 1200 zaměstnanců. Firma má kanceláře v kalifornském San Franciscu, arizonském Scottsdale, v New Yorku, Londýně, Hamburku a malou pobočku v Irsku. 

Soustředíme se na to, abychom vytvořili opravdu skvělého místního průvodce po Praze a České republice. Běžně to trvá rok, ale i několik let než se nám podaří získat dostatečné množství obsahu a vytvořit kolem služby místní komunitu, uvedla Warren.

Ačkoli provozovatele barů, restaurací a dalších podniků nebudou mít možnost koupit si na tuzemské verzi Yelp reklamu, je pro ně připravena podobně jako na ostatních trzích sada bezplatných nástrojů. 

Bezplatné nástroje pro provozovatele podniků.
Autor: Yelp

Bezplatné nástroje pro provozovatele podniků.

Po úspěšné registraci se jim otevře možnost upravovat profil podniku, komunikovat s uživateli, a to jak veřejně, tak prostřednictvím soukromých zpráv. K dispozici budou také statistiky o návštěvnosti a oblibě daného profilu.

Provozovatelé mohou libovolně upravovat podobu stránky svého podniku.
Autor: Yelp

Provozovatelé mohou libovolně upravovat podobu stránky svého podniku.

Obsah Yelpu je integrovaný do map v operačním systému iOS6. V dohledné době by se v nich měl objevit i obsah z české lokalizace. Podle Elliota Adamse ale není možné odhadnout, jak dlouho bude společnosti Apple implementace dat trvat. Mimochodem – kromě map je Yelp integrovaný také do Siri.

KL_NOMINACE

Podobně jako například Foursquare nabízí Yelp uživatelům za check-in placku/odznak (badge). Spolu se spuštěním české lokalizace bude k dispozici nová placka, které dominuje korunovaný lev. 

Nová placka (badge) se symbolem českého lva.
Autor: Yelp

Nová placka (badge) se symbolem českého lva.

Tuto placku získá každý, kdo udělá check-in v některém z podniků v Česku.

39 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 15. 7. 2013 8:57

Školení: Jak na firemní Facebook prakticky

  •  
    Jak efektivně propojit Facebook s webem.
  • Jak vše měřit a vyhodnocovat.
  • Jak řešit krizové situace.

Detailní informace o školení Facebooku »