Andrej Kiska (Credo Ventures): Slovenskou startupovou scénu rozjíždí peníze z EU

Evropské fondy mohou pomoci rozjet scénu. Aspoň o tom hovoří slovenské zkušenosti Andreje Kisky. Musí se ale investovat s rozumem.

České ministerstvo průmyslu chystá další pokus o fond, který by měl podpořit rozvoj inovativních firem. Fond by měl pokrýt oblasti, kterým se zatím soukromé fondy spíš vyhýbaly – high-tech obory mimo ICT a prvotní, prototypové, fáze startupů.

Na evropské a státní peníze ve startupovém ekosystému má scéna různý náhled. V Maďarsku se jejich nástup příliš nevydařil. Na Slovensku ale fungují. A to hlavně proto, že na rozdíl od Maďarska, nerozdělili peníze mnoha nezkušeným fondům, ale naopak.

„Na Slovensku se před rokem a půl oficiálně rozjely evropské fondy, respektive fondy, které investují z JEREMIE fondů EU. Fungují tam dva a k tomu spustili i státní fond v rámci Slovenska. Tyto tři fondy mají dohromady víc než třicet milionů eur a velké množství peněz jde do seed fáze startupů, tedy do úplných začátků. S tím začaly paralelně vznikat i systematické aktivity v ekosystému – jsou tam co-workové prostory i první akcelerátor Spot.sk,“ vysvětluje v rozhovoru Andrej Kiska, který svou domovinu obhospodařuje pro Credo Ventures. 

Fondy přinesly do ekosystému peníze a zkušenosti. „Je fér přiznat, že za poslední rok se na Slovensku díky fondům udělalo kolem dvacítky investic. A my můžeme debatovat, jestli je to dobře nebo špatně,“ dodává Kiska, který se stal letos v Credo Ventures i partnerem.  

Je teď Slovensko zajímavější než česká startupová scéna?

Celá slovenská komunita je stará přibližně dva roky a momentálně se dostává do fáze, kdy rychle roste a je aktivní. Množství peněz, které se tam valí ze státních fondů a EU sféry, je velmi velké a projekty, které získaly peníze, jen za poslední rok překročily minimálně desítku. 

V Česku jsme dva tři roky před Slováky. První vrchol už je tedy za námi a vypadlo z toho pár větších úspěchů jako třeba Cognitive Security a další. Komunita ale zároveň zjistila, že to není zadarmo. Že ne každý akcelerátor se uživí, že dělat co-working také není jednoduché a podobně. Za těch pár let se ten entuziasmus sešel s realitou čísel a postupně se narovnává v reálný byznys.

Komunita se tak zmenšila, ale zase na druhou stranu je kvalitnější než před pár lety. Projektů je méně, ale počet firem produkujících zajímavé technologie přibývá. My dostáváme kolem dvou stovek nabídek k investici ročně jen z Česka. Letos plánujeme zainvestovat dva až čtyři. To už je ale dvojnásobek toho, co bylo na začátku. 

Proč se zaměřujete na Slovensko a ne spíš na západní země?

Jsem Slovák. A jezdím domů často, takže je logické, že jsem ho dostal i na starosti. Faktem je, že se momentálně snažíme zaměřovat na okolní země a regiony. Jde také o to, abychom věděli, komu předat případné zájemce o investice, když nám pošlou e-mail. To ale není všechno. Každý má ve své zemi na starosti i značku Credo.

Slovensko už je jen krůček k Maďarsku a Rakousku. My se teď snažíme Slovensko a celý region víc sledovat, protože to tam významně ožilo. 

Jak vypadá slovenská investorská scéna, tedy kromě tří fondů živených státem nebo evropskými penězi?

Nad rámec toho je tam velmi aktivní síť angel investorů. Tedy takových, kteří mají už nějaké portfolio startupů. Na rozdíl od nových českých investorů ale na ně nekoukají přes excelovské tabulky a čísla, ale investují do lidí a vize. Teď jsou v trochu komplikovanější situaci, protože jim přímo konkurují nově vzniklé seedfondy. Projektů, do kterých se dá investovat, je ale na Slovensku stále málo. My jsme za pět let fungování udělali zatím jednu investici. A není to tím, že bychom neměli dost peněz. Zatím na Slovensku není prostě dost projektů s globální šancí. 

Evropské peníze jsou jablkem sváru a názorově dělí startupovou scénu. Jak vypadají slovenské zkušenosti? 

Samozřejmě. Na jednu stranu dostávají podnikatelé peníze na projekt, který nebude fungovat a investor přijde o peníze. Můžeme říct, že i to ničí trh. Na druhou stranu si myslím, že pro ty, kteří investici dostanou, je to škola života a naučí se plno věcí, ke kterým by se dostávali dlouho. I když z toho nebude globální úspěch, tak věřím tomu, že si vychováme generaci, která prošla startupy, kde si vyzkoušela všechno. Nikdo jiný by jim ty peníze nedal. 

Pokud se bavíme o evropských penězích, které mají nakopnout byznys a podnikání, tak splnily svůj účel. To, že negenerují velkou návratnost, nevidím jako problém, protože ani samotná Unie netvrdí, že chce maximalizovat své investice.

Roste tím i konkurence. Startupy oslovují víc fondů a najednou mají tu možnost. I nám chodí víc investičních příležitostí a je to především díky tomu, že na Slovensku fungují evropské fondy. Já to vnímám pozitivně. 

V Česku jsou dvě hlavní centra – Praha a Brno. Vládne Slovensku také Bratislava?

Hodně inovací, které na Slovensku vznikají, nejsou z Bratislavy, ale i třeba z východu Slovenska. Velmi silný technologický základ mají třeba i Košice, kde teď vzniká nové co-workingové centrum Eastcubator

Říká se, že na trhu je obrovské množství volných peněz, ale málo projektů k investování. Sledujete to i v Credu?

Na trhu je hodně peněz mezi lidmi, kteří investují do fondů. Startupy se už dostaly i do hledáčku finančních žraloků jako jsou KKCG, J&T nebo firmy Daniela Křetínského. Nám se povedlo pro náš druhý fond získat dvakrát víc peněz než před pěti lety. A to od našich stávajících investorů. Na trhu je tak velmi mnoho peněz, ale končí převážně ve fondech. 

Měníte s novými penězi nějak svou strategii?

Většinou se snažíme koinvestovat s nějakými partnery a celkem nám to vychází. Docela nám to šlape třeba v Comprimatu s Y Softem, kdy my pomáháme s nabíráním lidí a Y Soft zase s technologií. Jinak ale jsme schopni investovat od padesáti tisíc eur do šesti milionů eur. Jsme tak schopni investovat do startupů i v pozdějších kolech financování a nemuseli jsme se spoléhat na externí partnery. 

Kdybychom měli zmínit tři startupy, na které by si měli investoři i fanoušci scény dát pozor, které by to byly?

Když pomineme Codasip, Comprimato nebo Skypicker, tak tu samozřejmě raší další nové projekty. Velmi se mi líbí slovenský Benjamin Button. Ti vyvinuli kameru pro děti a rodiče tak, že mohou snímat klíčové okamžiky v životě svých dětí z jejich pohledu. Záznam se samozřejmě ukládá a sledovat ho pak může celá rodina. Není to nějaký technologický supervynález, ale na druhou stranu je to technologie využitá v segmentu, ve kterém se utrácí opravdu hodně peněz. Jsou sice v rané fázi, ale doufám, že se jim podaří crowdfunding. 

CIF16

Pak bych rád připomněl bezpečnostní Teskalabs, kteří jsou zrovna ve StartupYardu a dostali se do Techstars. A konečně i slovenské PhotoNeo, které se specializuje na velmi rychlé 3D snímání. 

10 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 18. 8. 2015 21:45

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »