Hlavní navigace

Česká startupová scéna na prahu roku 2014: rozvinutá, ale nevyzrálá

8. 1. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Marek Janouš
Podpůrných akcí a programů pro startupy je už tolik, že se sotva daří je naplnit. Chybí i dostatek příkladů, a to jak úspěchu, tak neúspěchu. Peníze nescházejí, ale málo je velkých vizí.

Ještě před Vánoci jsme oslovili vybrané české internetové podnikatele, investory a startupové mentory otázkami po tom, co českému startupovém prostředí dosud chybí, co mu naopak už nechybí, a co by mu popřáli do nového roku 2014. Tímto zhodnocením navazujeme na seznam deseti nejvýznamnějších startupových událostí roku 2013.

Podpora startupům je nyní dále než startupy samy

Řada oslovených soudí, že podpora startupům je už dobře rozvinutá, a to dokonce natolik, že české startupy za ní pokulhávají. „Akcí pro startupisty je už tolik, že je problém vůbec je naplnit,“ odepsal Lupě Petr Ocásek (spoluzakladatel Click2stream, Node5StartupYardu).

Jiří Hlavenka soudí: „Dobře se zavedly startupové ‚školičky‘, jako jsou například StarCube, eClub nebo StartupYard. A na rozdíl od ‚Dne D‘ skutečně pomáhají v prvních krůčcích startupu a vychovávají budoucí podnikatele.“

Michal Illich připomíná, že se loni podařil Startup Summit, i to, že proběhly „dva nabité běhy iCollege“. Vít Vrba (zakladatel Webnode) nám napsal, že „Marketing Festival 2013 byla konečně akce s opravdu mezinárodním přesahem.“

Peníze jsou, chybějí startupy s potenciálem

Michael Rostock‑Poplar soudí jak z vlastní zkušenosti, tak i podle toho, jak sleduje aktivity Credo Ventures a dalších, že „konečně začíná fungovat financování pro startupy také v ČR. Jen houšť a větší kapky!“ Dále upozorňuje, že na příkladu Jihomoravského inovačního centra je vidět, že „když se chce, jde i z veřejných peněz dokázat něco inteligentního.

S přístupem místních investorů však není spokojen Petr Ocásek. Podle něj se příliš zaměřují na dnešek a nedívají se dostatečně dopředu. (Více v nedávném rozhovoru s ním.)

Sami však po globálních ambicích volají a podle Ondřeje BartošeCredo Ventures je českých startupů s globálním potenciálem stále nedostatek. Ale přál by si i to, „aby si více mezinárodních investorů všímalo Česka jako zajímavého startupového podhoubí.“

Michal Rostock‑Poplar prohlašuje, že pokud startup není globální, považuje ho jen za „partičku živnostníků‑bastlilů“. Doporučuje zaměřovat se na expanzi do Ameriky a do Asie, kde vidí větší možnosti růstu.

Chtělo by to méně bastlení v PHP a více pokročilých technologií, i projektů mimo IT

Jiří Hlavenka by si přál, „aby se trochu zmenšil počet ‚PHP mash‑upů‘ a zvýšil počet inovativních podnikatelských záměrů mimo tuto sféru: například v hardware a obecně mimo IT a Internet. Aby se staly ‚sexy‘ i další obory, které dnes sexy nejsou ani pro investory, ani pro podnikatele, ale o to jsou zajímavější a méně saturované.“

Podobně se vyjadřuje Michal Hrabí, jenž vede startupové projekty v již zmíněném JIC: „Přál bych si, aby se mezi startupy častěji objevovaly technologicky vyspělé firmy přinášející opravdu inovativní produkty, a to i mimo IT. Ony tedy takové firmy vznikají již nyní, ale tak nějak nechtějí být spojovány se ‚startup scénou‘.

Scéna je sice rozvinutá, ale nevyzrálá

Slovy Michala Hrabího: „Doufal jsem, že rychleji ‚dospějeme‘. Startup scéna v ČR je stále velmi mladá, nevyzrálá, což se projevuje na všem — od personálního obsazení firem přes schopnosti řídit tým až po způsob, jakým (ne)probíhá networking či obchodní jednání. Doufal jsem, že se startup scéna rychleji zprofesionalizuje.“

Obdobně zaznívá od Petra Ocáska: „Pořád jsme na začátku, většinu startupů vedou ‚prvopodnikatelé‘, kteří nejsou schopni přilákat kapitál ani zkušený tým. A pořád více pracují na produktu, než mluví se zákazníky. Lean startup každý zná, ale málokdo uplatňuje. Investoři tomu svým přístupem také moc nepomáhají. Čekal jsem, že to celé půjde rychleji. Že tu už bude více globálních startupů, více profesionálních investorů. Ale chce to čas, každý rok je to lepší na obou stranách, takže jsem nedočkavý optimista.

Ne každý se chce podílet na ‚scéně‘

Za odpůrce „startupování“ citujme Víta Vrbu: „Za největší zadostiučinění považuji, že jsem v roce 2013 potkal spoustu malých týmů, firem a jednotlivců, o kterých se obecně moc neví, ale kteří mají silnou vizi, makají a rozvíjejí svůj business. Nechodí po pofiderních startup akcích a soutěžích, nedělají navoněné PR, nesnaží se zapadnout do sociálních sítí české ‚odborné IT komunity‘, ale makají na produktu pro své zakázníky a vydělávají peníze. To je pro mě podnikání. Nedělejte startup, ale podnikejte! Tvořte firmu, tvořte tým, tvořte produkt.

Chybějí přiznaná selhání

Znovu Vít Vrba: „Vím, že se to v ČR nenosí, ale je důležité nestydět se i za neúspěch. Jsou to zkušenosti a užitečné příběhy pro ostatní začínající.

Chtělo by to však i více příkladů úspěchu

Letos to byla kromě Cognitive Security exitová nuda, ale chvíli trvá, než firmy dorostou a dozrají,“ uvažuje Michael Rostock‑Poplar. „Kéž by úspěšných exitů byly desítky, ne jednotky ročně,“ posteskl si k tomu Michal Hrabí. Scházejí i Jiřímu Hlavenkovi.

Petr Ocásek by si přál, „aby v každém dobrém co‑workingu v ČR seděly tři takové týmy jako Apiary. Místní ekosystém potřebuje více příkladů, se kterými se noví podnikatelé mohou ztotožnit a následovat je. Kluci z Apiary k tomu mají všechny předpoklady: řeší svůj vlastní problém, zakladatelé se znají roky, prošli si akcelerátorem, došli si až na dno, než získali první andělskou investici, nedávno získali další v řádech desítek milionů korun a dnes jsou největší na světě v tom, co dělají. Jsou známí v komunitě a komunitě pomáhají.“

BRAND24

V roce 2014 se nebojte, mějte velké cíle, a hlavně mluvte s lidmi

Petr Ocásek vzkazuje začínajícím podnikatelům:

  1. Myslete ve velkém. Klidně začínejte v malém, po večerech, ale přemýšlejte o tom, jak zhruba by měl vypadat váš cíl, a o tom, co je potřeba, abyste se k němu dostali. Velkého cíle se pravděpodobně nepodaří dosáhnout, ale když si ho nestanovíte vůbec, je ta šance ještě menší.
  2. Alespoň na dva týdny vyražte do Valley, na pár akcí, a promluvte si tam s investory i s místními startupy. Zkuste se prodat na nějakém pitch eventu. Uvidíte, že to nebude ztracený čas.
  3. Uvědomte si, že smlouvy podepisují lidé, objednávky dělají lidé, že byznys se dělá s lidmi. Stejně tak vaši investoři jsou lidé a budoucí zaměstnanci také. Ve svém obyváku nebo kanceláři je nepotkáte. Vyjděte mezi lidi, ptejte se jich a naslouchejte jim.

Michal Illich vzkazuje stručné: Nebojte se zkusit to!

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).