Ohlédnutí za vyhlášením Křišťálové Lupy 2013: Na koho se letos nedostalo?

Kdo chtěl za „osobnost roku“ Josefa Šlerku a proč? Čím je výjimečný Petr Koubský, jenž ocenění získal? I na to odpovídají oslovení účastníci vyhlášení Křišťálové Lupy 2013.

Krátce po vyhlášení Křišťálové Lupy jsme se v divadle Archa tradičně vyptávali přítomných osobností českého internetu na to, koho by ocenily ony — na koho se letos buď cena nedostala, nebo na koho se zapomnělo i při nominacích.

František Fuka, tvůrce FFFilmu

Je velká škoda, že nebyl oceněn můj FFFilm. Myslím, že až příští generace poznají, jaká to byla chyba.

Proč to byla chyba?

Protože by mi to udělalo radost.

Mimochodem, myslíš, že FFFilm dlouhodobě udržíš?

František Fuka
Foto: Charlie

František Fuka

Jak na něm konec konců otevřeně píšu, to záleží především na tom, kolik mi bude zabírat času versus kolik mi na něj lidé budou posílat peněz. Teď zrovna mám nějaké příjmy, které mne uživí, takže mohu ve volném čase psát FFFilm, ale kdyby měl být mým hlavním zdrojem obživy, to by za současných podmínek asi nefungovalo. Čtenáři tohle vědí. Damoklův meč se nad nimi vznáší pořád.

Petra Větrovská
Foto: Charlie

Petra Větrovská

Petra Větrovská

Možná je škoda, že letos nebyl ani nominován Scuk, oproti třeba Romanu Vaňkovi, který byl nejen nominován na „osobnost roku“, ale jeho projekt vyhrál kategorii „zájmový web“. Nemyslím si, že Scuk má tak daleko do jiných nominovaných projektů. Je to sice projekt menší a hodně oborový, ale mezi spoustou uživatelů je oblíbený a jde nějakým způsobem dopředu.

David Špinar, zakladatel a ředitel společnosti H1.cz

David Špinar
Foto: Charlie

David Špinar

Já jsem v porotě hlasoval pro to, aby ocenění „osobnost roku“ získal Josef Šlerka, protože mi přijde, že je osobností skutečně viditelnou a s dlouhodobými zásluhami, například o medializaci internetu i v jiných mediatypech, jako například v České televizi.

To je stoprocentně ještě pořád potřeba, zejména pokud jde o vztah sociálních médií a tradičních médií. Podle mě je fenomenální, co Josef Šlerka dělá například pro propagaci datové žurnalistiky a vůbec internetového sociálního prostoru.

Matěj Novák
Foto: Charlie

Matěj Novák

Matěj Novák, ředitel CPEx, vedoucí programu TEDxPrague

Josef Šlerka by příště už mohl získat první místo v „osobnosti roku“, protože dlouhodobě dělá věci, které jsou zajímavé a které nedělá nikdo jiný. Je tu sice spousta startupů, projektů, nových webů, ale to, co dělá Josef, se oproti všemu ostatnímu hodně vymyká.

Irena Zatloukalová, tisková mluvčí společnosti Seznam.cz

Irena Zatloukalová
Foto: Charlie

Irena Zatloukalová

Pro mě byla celkem zajímavá online předvolební kampaň Zelených. Věřím, že získala dost lidí, kteří díky ní nakonec přišli k volbám. Zelení zkusili spoustu nových věcí, které se běžně v kampaních nedělají, a na to, že na ni neměli moc peněz a času, volili dobrá řešení.

Martin Kasa
Foto: Charlie

Martin Kasa

Martin Kasa, podnikatel a investor

Podle mého názoru se ve všech hlavních kategoriích objevili v nominacích všichni, kdo tam měli být. A třeba kategorii „e‑commerce inspirace“ vyhrál projekt DámeJídlo zaslouženě. Ovšem ne nápadem, ale skvělou „exekutivou“. Na to já hledím spíš než na skvělé nápady, protože i z průměrného nápadu dokáží skvělí lidé udělat zajímavý byznys, když ho dobře odřídí, ale opačně to nefunguje. Já ve svém podnikání také spíš sázím na lidi než na super nápady.

Jan Jírovec, ředitel Allegro Group v České republice

Myslím si, že projekt roku mohl být více ambiciózní, že je spousta zajímavějších projektů, například v e‑commerce.

V budoucnu bych pak rád viděl více e‑commerce projektů třeba kolem potravin, a v oblasti soukromých inzerátů by se také dalo ještě hodně vybudovat.

V e‑commerce vidím pořád příležitost ve specializaci, ať už třeba na sport, na módu, na nábytek, zatímco v tradičním širokospektrálním prodeji to už bude hodně těžké.

Jan Jírovec
Foto: Charlie

Jan Jírovec

Letos mi tu dále určitě chybělo více projektů mobilních. Všichni o nich mluvíme, leckdo se pyšní mobilní návštěvností, ale málokdo tu na mobilech prodává, to v Česku zatím umí jen několik hráčů. Přitom technologie na to jsou, dnes už lze nasadit mobilní platby na jedno kliknutí, pěkně s tím pracuje například Slevomat.

Na závěr bych zmínil ještě prodej vstupenek nebo jízdenek. Stávající projekty jedou na technologiích starých tak pět, šest let. V tom vidím také ještě velký prostor.

Dušan Janovský

Já jsem dlouhodobým příznivcem serveru Osel.cz, a dále se mi z letos nominovaných projektů určitě líbil Srpen 1968 na Facebooku a Twitteru. Nejprve jsem se o něj začal zajímat proto, že byl financovaný v podstatě z veřejných peněz, ale pak mě začal i bavit.

Dušan Janovský
Foto: Charlie

Dušan Janovský

Obecně však nemám rád, když se veřejnoprávní média cpou do internetu. Podle mě jim to nepřísluší. Veřejné peníze dostávají na to, aby dělaly televizní a rozhlasové vysílání, ale na internetu konkurují spoustě lidí, kteří jim konkurovat nemohou. Třeba kdybych si já založil rádio, mohu to zkusit financovat, ale Český rozhlas mě vždy položí. Jakmile by se jim objevila konkurence od „Yuhů“, nezavřeli by krám, ale vyžádali by si více peněz.

A pokud jde o Josefa Šlerku, je důležité, aby byl lůzrem českého internetu, protože kdyby něco vyhrál, usnul by na vavřínech…

Josef Šlerka, výkonný ředitel Ataxo Interactive

Josef Šlerka
Foto: Charlie

Josef Šlerka

Jak se cítíte po vyhlášení?

Tak, v kanadském bodování dobrý…

A jinak se tentokrát určitě zapomnělo na Pavlínu Kvapilovou. Sice to není vidět, ale v oblasti nových médií prorazila mnoho hrozně zajímavých věcí. Měl jsem velkou radost, že jsem s ní mohl na spoustě z nich pracovat.

Lucie Tvarůžková, donedávna šéfredaktorka iHNed.cz

Já hlasovala pro Demagog.cz a pro Paměť národa, protože se mi líbí, co dělají i jak to dělají. Demagog.cz letos ovlivnil strašně moc, spousta médií ho citovala. A „Paměť národa“ je velmi dobře udělaná a má velký přesah.

UX16

Lucie Tvarůžková
Foto: Charlie

Lucie Tvarůžková

Jsem spokojená s tím, že osobností roku byl vyhlášen Petr Koubský. Jako „osobnost roku“ pro mě znamená rozhled — vždy se dívá za hranice, není jen „český“, a vždy vidí věci v souvislostech, to je podle mě hrozně důležité. I proto jsme byli rádi, že psal na iHNed.

Nebudu se však zlobit, vyhraje‑li příště Josef Šlerka nebo Matěj Hollan nebo Michal Kašpárek.

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 22. 11. 2013 19:45
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení »