AOL koupilo blog. TechCrunch!

Největší poskytovatel připojení k Internetu v USA pokračuje v pozvolném rozšiřování svého portfolia služeb. Bylo oznámeno, že kupuje velmi vlivný technologický blog Techcrunch. Do svého lůna tak získá jedno z významných technických webových médií.

Server Techcrunch je v oblasti informačních technologií médiem, které není mezi běžnými českými uživateli příliš vyhledáváno, ale které je považováno za významné, protože se v průběhu pěti let své existence stalo vlajkonošem druhé vlny internetové revoluce a jeho zakladatel Michael Arrington věrozvěstem druhé vlny a jedním z nejvlivnějších lidí v oblasti startupů. AOL, největší poskytovatel připojení k Internetu a velký poskytovatel obsahu v USA, je pak mediálním mamutem, jež se po čase opět vydal cestou rozšiřování svého portfolia služeb.

TechCrunch 2010

To je dnešní TechCrunch, neboli technokřupka…

AOL není jen největším poskytovatelem online služeb v USA, ale patří též mezi nejstarší. Přímý předchůdce této firmy, společnost Quantum, byla založena již roku 1983 a poskytovala služby pro sítě BBS.

Služby společnosti se postupem času vyvíjely a s tím stoupala její rozšířenost. Na konci 80. let Quantum podporovalo tehdy nejoblíbenější počítače, s postupným nárůstem popularity Internetu – a zejména s příchodem Webu se ale stávající struktura služeb založená na BBS ukázala být překonanou.

V toce 1991 se společnost Quantum přejmenovala na America OnLine, čehož zkratkou je dnešní AOL. Firma nabízela připojení k Internetu, protože ale samotné připojení bylo pro uživatele obtížně spravovatelné a mnoho Američanů požadovalo spíše jednoduché služby na bázi sítě, AOL proslula svým specializovaným softwarem. Ten nabízel zpřístupnění informací, práci s e-mailem a řadu dalších možností, ovšem pouze uživatelům vlastní sítě (v Česku jste ho mohli vidět třeba v kině).

Na přelomu minulého a současného století se uživatelé změnili. Jednoduchý AOL software jim nestačil, požadovali „plnohodnotný“ Internet. AOL měla hodně finančních prostředků, a tak se pustila do akvizic. Firmě patří celá řada známých produktů a projektů. Víte, že v jejím portfoliu najdeme třeba oblíbený přehrávač hudby Winamp, ICQ, že sem patřil prohlížeč Netscape (Koho si to veze AOL v nákupním košíku? Netscape!)? (pozor! Ne Mozilla). Tyto projekty sice AOL nepřinášely přímý zisk (přes jisté snahy), ale zajišťovaly jí tržní přítomnost, která by se s trochou nadsázky dala nazvat všudypřítomností, a to zvláště uvážíme-li, že mezi léty 2000 a 2009 bylo AOL spojeno s mediálním mastodontem Time Warner. V polovině současné dekády ale zájem AOL o další akvizice opadl, patrně s tím, jak firmě začali odcházet uživatelé…

Netscape v roce 2004

Netscape v roce 2004 – pamatujete si to ještě? Tehdy to dokonce chvíli vypadalo, že AOL skutečně ví, co si s Netscape počne. Nevědělo.

Nyní tedy AOL přebírá Techcrunch; jeden z nejvlivnějších kolektivních technologických weblogů. V portfoliu firmy sice tento server asi nebude pověstnou mincí v peněžence, zato perlou v koruně, již dnes je vnímán jako jedno z nejvlivnějších oborových médií. Techcrunch není jen „nějaký“ server. Začínal v roce 2005 jako one man show Michaela Arringtona a postupně se vypracoval v jednu z ikon oboru. Techcrunch už zdaleka není jediný server, má řadu partnerů a odnoží, které dohromady tvoří Techcrunch network. Firma pořádá vlastní konference (na níž byla mimochodem oznámena akvizice AOL). Je považována za jeden z příkladů úspěšné profesionalizace blogu se slávou, ale i s problémy, které jsou s tím spojeny. Asi nejvýznamnějším problémem byl nedávný skandál s tím, že jeden z autorů weblogů (sedmnáctiletý nadšenec) požadoval materiální úplatek za publikaci postu o jisté firmě.

Historie blogu TechCrunch

TechCrunch a jeho cesta ke slávě a do náruče AOL… (klikněte pro větší verzi)

To je ale minulost, momentálně Techcrunch rozšiřuje portfolio AOL a vzhledem k velikosti i možností této firmy je jisté, že jej čeká velký růst. Současně je ale velmi pravděpodobné, že se nevyhne problémům, i když sám Arrington zdůraznil, že si při sjednávání podmínek vymínil, že byrokracie AOL samotný TechCrunch nezasáhne a blog zůstane v rámci koncernu relativně svobodným a rychle reagujícím prostředím.

Této podmínce není, co se divit. Techcrunch je, díky svým počátkům i příčinám svého úspěchu, velmi neformální firmou. Takové se poté, co přejdou pod křídla gigantů jako je AOL, obvykle potýkají se změnou firemní kultury, s novými podmínkami, s formalizací své práce i s korporátní zodpovědností. Své by o tom ostatně mohl vyprávět Nullsoft, firma tvořící Winamp, respektive její zakladatel Justin Frankel.

CIF16

AOL 2010

Takhle vypadá stránka AOL

AOL k akvizici Techcrunch nelze než pogratulovat. A také vyjádřit přesvědčení, že inkorporací do svých struktur toto zajímavé médium nezničí. Byla by ho totiž veliká škoda. I kdyby ovšem ke zničení došlo, autoři by se pravděpodobně rozutekli do jiných projektů, jako se tomu ostatně v podobných případech stalo již mnohokrát. AOL si zkrátka s velkou částí svých akvizic neumělo poradit příliš dobře…

Anketa

Sledovali jste někdy obsah TechCrunche?

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 10. 2010 1:53

Školení online marketingu - jak přivádět na web návštěvnost

  • Vyhledavače a PPC kampaně - jak fungují
  • Webová analytika - k čemu jí využít
  • Facebook a další sociální sítě - co a jak komunikovat

Detailní informace o Školení online marketingu »