Hlavní navigace

APEK: Jaké jsou největší vyhody e-shopů oproti kamenným obchodům?

Daniel Dočekal 2. 12. 2013

Co Češi považují za největší výhodu e-shopů oproti kamenným obchodům? Nejvíce cenu a s velkým odstupem pak možnost nakupovat kdykoliv, srovnávání nabídek a úsporu času.

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) minulý týden zveřejnila část informací z výzkumu, který už poněkolikáté uspořádala na českém Internetu. Týká se, jak jinak, e-shopů a toho, proč lidé nakupují, nenakupují, co se jim líbí či nelíbí. A některé výsledky nabízejí zajímavý pohled pro provozovatele e-shopů, návrháře a tvůrce e-shopového softwaru, ale možná i pro samotné zákazníky.

Čeští zákazníci e-shopů za nejpodstatnější výhodu e-shopu oproti kamennému obchodu považují výhodnější ceny (32 % z dotazovaných, kteří na Internetu nakupují aspoň jednou za rok) a lze říci, že právě tento aspekt se na zásadním místě v žebříčku výhod drží už dlouho. A ještě navíc s velkým odstupem od dalších výhod – možnost objednání zboží kdykoliv najdete na druhém místě (19 % respondentů), následuje snadné srovnání nabídek jednotlivých obchodů (18 %) a pouze o jedno procento méně má úspora času.

Na pátém místě je s osmi procenty pohodlné dodání, na čemž se nejspíš podepisují stále značné rezervy u odběru zboží jiným způsobem než osobně. A trochu překvapením pro některé může být, že hodnocení kvality produktů a spolehlivosti obchodů ostatními uživateli (zákazníky) považují za výhodu pouze 3 % (respektive 1 %) dotazovaných. 

Nenechte se ale mýlit, recenze ostatních uživatelů přitom zohledňuje 33 % uživatelů (47 % občas, 15 % výjimečně a pouze 5 % nikoliv) – alespoň občas se jimi tedy řídí až 80 % zákazníků e-shopů.

“Výhody internetového nakupování jsou Čechům zřejmé. V začátcích nakupující na Internet opravdu přilákaly nejnižší ceny a tento důvod stále vede. Postupem času se důležitějšími stávají i další výhody, ať už  úspora času v kombinaci s možností dodání kdykoliv nebo třeba možnost jednoduchého srovnání několika nabídek různých obchodů,” říká výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Připomeňme, že na Internetu nikdy nenakoupila pouze 3 % populace (tedy – internetové populace, 15+) a těch, co málo nakupují (méně často než jednou za rok), je v populaci pouze 7 %. Roste i počet nákupů.

Ve kterém obchodě lidé nakupují, respektive jak vybírají ten správný? Nejčastěji jdou tam, kde už mají dobrou zkušenost. V mírně menším počtu případů najdou zboží na více e-shopech a poté porovnávají nabídky. Výběr pěti nejoblíbenějších metod ještě zahrnuje využití srovnávačů cen, posouzení obchodu podle hodnocení uživatelů a doporučení přátel.

CIF16

U výběru obchodů je dobré vědět, že první jmenovaný způsob, tedy nákup v obchodě, kde již lidé měli dobré zkušenosti, výrazně získává na oblibě (v roce 2010 se tímto řídilo 27 % dotazovaných, v letošním roce 43 %), zatímco vyhledávání v e-shopech a porovnávání se z 66 % snížilo na 41 %. Výrazně ale stoupá vliv doporučení přátel (z 5 % na 21 %).

A na závěr zajímavost hlavně pro provozovatele e-shopů. Pokud se zákazníků zeptáte, jestli jsou pro ně newslettery „dostatečnou motivací  k nákupu v daném e-shopu“, dostanete v 5 % odpověď „ano, často“, v 29 % „ano, občas“, v 37 % „Ano, ale zcela výjimečně“ a v 31 % je odpověď negativní, tedy „ne nikdy“. 

Našli jste v článku chybu?
Podnikatel.cz: Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Podnikatel.cz: Instalatér, malíř a elektrikář. "Vymřou"?

Instalatér, malíř a elektrikář. "Vymřou"?

Podnikatel.cz: Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Letáky? Lidi zuří, ale ony stále fungují

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

DigiZone.cz: Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

Podnikatel.cz: Nemá dluhy? Zjistíte to na poště

Nemá dluhy? Zjistíte to na poště

Podnikatel.cz: EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

120na80.cz: Galerie: Čínští policisté testují českou minerálku

Galerie: Čínští policisté testují českou minerálku

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Vitalia.cz: Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma