Hlavní navigace

APEK: Jaké jsou největší vyhody e-shopů oproti kamenným obchodům?

Daniel Dočekal

Co Češi považují za největší výhodu e-shopů oproti kamenným obchodům? Nejvíce cenu a s velkým odstupem pak možnost nakupovat kdykoliv, srovnávání nabídek a úsporu času.

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) minulý týden zveřejnila část informací z výzkumu, který už poněkolikáté uspořádala na českém Internetu. Týká se, jak jinak, e-shopů a toho, proč lidé nakupují, nenakupují, co se jim líbí či nelíbí. A některé výsledky nabízejí zajímavý pohled pro provozovatele e-shopů, návrháře a tvůrce e-shopového softwaru, ale možná i pro samotné zákazníky.

Čeští zákazníci e-shopů za nejpodstatnější výhodu e-shopu oproti kamennému obchodu považují výhodnější ceny (32 % z dotazovaných, kteří na Internetu nakupují aspoň jednou za rok) a lze říci, že právě tento aspekt se na zásadním místě v žebříčku výhod drží už dlouho. A ještě navíc s velkým odstupem od dalších výhod – možnost objednání zboží kdykoliv najdete na druhém místě (19 % respondentů), následuje snadné srovnání nabídek jednotlivých obchodů (18 %) a pouze o jedno procento méně má úspora času.

Na pátém místě je s osmi procenty pohodlné dodání, na čemž se nejspíš podepisují stále značné rezervy u odběru zboží jiným způsobem než osobně. A trochu překvapením pro některé může být, že hodnocení kvality produktů a spolehlivosti obchodů ostatními uživateli (zákazníky) považují za výhodu pouze 3 % (respektive 1 %) dotazovaných. 

Nenechte se ale mýlit, recenze ostatních uživatelů přitom zohledňuje 33 % uživatelů (47 % občas, 15 % výjimečně a pouze 5 % nikoliv) – alespoň občas se jimi tedy řídí až 80 % zákazníků e-shopů.

“Výhody internetového nakupování jsou Čechům zřejmé. V začátcích nakupující na Internet opravdu přilákaly nejnižší ceny a tento důvod stále vede. Postupem času se důležitějšími stávají i další výhody, ať už  úspora času v kombinaci s možností dodání kdykoliv nebo třeba možnost jednoduchého srovnání několika nabídek různých obchodů,” říká výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Připomeňme, že na Internetu nikdy nenakoupila pouze 3 % populace (tedy – internetové populace, 15+) a těch, co málo nakupují (méně často než jednou za rok), je v populaci pouze 7 %. Roste i počet nákupů.

Ve kterém obchodě lidé nakupují, respektive jak vybírají ten správný? Nejčastěji jdou tam, kde už mají dobrou zkušenost. V mírně menším počtu případů najdou zboží na více e-shopech a poté porovnávají nabídky. Výběr pěti nejoblíbenějších metod ještě zahrnuje využití srovnávačů cen, posouzení obchodu podle hodnocení uživatelů a doporučení přátel.

U výběru obchodů je dobré vědět, že první jmenovaný způsob, tedy nákup v obchodě, kde již lidé měli dobré zkušenosti, výrazně získává na oblibě (v roce 2010 se tímto řídilo 27 % dotazovaných, v letošním roce 43 %), zatímco vyhledávání v e-shopech a porovnávání se z 66 % snížilo na 41 %. Výrazně ale stoupá vliv doporučení přátel (z 5 % na 21 %).

A na závěr zajímavost hlavně pro provozovatele e-shopů. Pokud se zákazníků zeptáte, jestli jsou pro ně newslettery „dostatečnou motivací  k nákupu v daném e-shopu“, dostanete v 5 % odpověď „ano, často“, v 29 % „ano, občas“, v 37 % „Ano, ale zcela výjimečně“ a v 31 % je odpověď negativní, tedy „ne nikdy“. 

Našli jste v článku chybu?

2. 12. 2013 17:18

To bude nejspíš tím, že první a druhý graf spolu nijak nesouvisí.

3. 12. 2013 14:30

ZZ (neregistrovaný)

Já radši třeba nakupuju na webu z několika důvodů.
- cena
- větší výběr
- recenze a zkušenosti
- rada
Poslední bod s radou je totiž díky prodejcům v kamených obchode, kteří člověku nedokáží poradit s jakoukoli mírně záludnější otázkou a tedy je pro mne pak snažší vybrat si, poptat se na webu. Pevné obchody maximálně na osobní prohlídku zboží či osahání. Pravda oblečení bych na eshopu nenakupoval protože mám nadrozměry a lepší je rovnou vyzkoušet když už něco najdu na sebe než pak řešit poštu a v…




Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Lupa.cz: Brněnský radní chce zničit kartel operátorů. Uspěje?

Brněnský radní chce zničit kartel operátorů. Uspěje?

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Vitalia.cz: Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Vitalia.cz: Jsou čajové sáčky toxické?

Jsou čajové sáčky toxické?

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět