Hlavní navigace

APEK: Z online supermarketů je nejznámější Tesco

Jan Beránek

Asociace internetových obchodníků si nechala, stejně jako loni, udělat velký průzkum tuzemské scény. První čísla ukazují, že vývoj pokračuje směrem vzhůru.

Tuzemská e-commerce roste, ale už to nejsou žádné skoky. Jde spíš o vylepšování služeb a upevňování pozic. Podle studie, kterou pro APEK připravily agentury Nielsen a ADmosphere, letos alespoň jednou nakoupí na internetu 87 % oslovených, tedy víceméně stejně jako loni.

Celkový obrat českých e-shopů vzrostl podle Heureky za letošní první pololetí o pětinu na 35 miliard korun. A do konce roku by si česká e-commerce měla ještě polepšit.

Prostor pro růst ale vidí APEK v nových oblastech jako je třeba móda nebo jídlo. „V meziročním srovnání je právě oblečení, boty a doplňky nejpořizovanějším produktem na internetu. Za posledních 12 měsíců si je pořídilo 48 % internetových uživatelů,“ uvádí šéf srovnávače Heureka Tomáš Braverman

V oblasti módy se vedle vedoucího Tchiba prosazuje Zoot a postupně se otevírají obchody klasických řetězců. V jídle je to trochu jinak, protože velcí hráči se do rozvozu moc nepouští. Až na jednoho. 

A není to ani Rohlík, ani Koloniál, ani Košík, ale Tesco. „Ti, kteří využívají služeb e-supermarketů, znají zejména Tesco Potraviny online, zná je 98 % dotázaných. Na druhém místě je obchod Rohlík.cz, který zná 59 % respondentů,“ tvrdí studie APEK. Na 86 % nakupujících podle něj uvádí, že v posledním roce uskutečnilo nákup právě v Tescu, pouze 10 % dotázaných nakoupilo v e-supermarketu Rohlík.cz.


Zdroj: APEK

Obecně je byznys online samoobsluh v Česku ještě malý a nové služby využívá jen 9 % dotázaných. „Nepatrně stoupá procento lidí, kteří by chtěli těchto služeb v budoucnu využít, v letošním roce je to 20 % respondentů,“ říká šéf APEKu Jan Vetyška.


Zdroj: APEK

Rozvoz nákupů byl donedávna centralizovaný především do Prahy. Během letošního roku se ale nabídka rozvozu začala postupně rozšiřovat i do Brna, středních Čech nebo do Plzně

Logistika jako taková je pro online supermarkety zásadní. I proto se třeba Rohlík Tomáše Čupra spojil s logistickou společností Hopi. Ta do projektu přinesla kromě zkušeností i řádově desítky milionů korun.

Mobily není radno podceňovat

Připravit svůj web na návštěvníky z mobilních telefonů je pro provozovatele e-shopů zásadním úkolem. 


Zdroj: APEK

Podle studie vzrostl letos počet lidí, kteří už zkusili nakoupit prostřednictvím mobilního telefonu, z 18 na 28 %. „M-commerce platformu jsme spustili před dvěma lety. Začali jsme s responzivním webem a pak přišla i mobilní aplikace. Snažíme se dělat věci trochu jinak a profesionálněji než doposud. Teď už máme patnáct procent objednávek z mobilů,“ potvrzuje i šéf tuzemského Tchiba Richard Hodul

Ve srovnání se zahraničím ale podle obchodníků tuzemsko zatím zaostává. „Každá země je úplně jiná. Česko je na tom nejhůř, návštěvnost z mobilů je jen kolem 15 %. I Slováci jsou na tom lépe. Opačnou stranu žebříčku okupují země jako Anglie nebo Itálie, které mají kolem 30 %. Konverzní poměr z mobilních zařízení je ve srovnání s počítači poloviční,“ vysvětluje šéf e-shopu VašeČočky Jiří Urban. 

Pozitivně to zatím nevidí ani Braverman. „Dle našich výzkumů má svůj web připravený pro mobily pouze 20 až 25 % e-shopů v Česku. Samozřejmě, když se podíváme na 100 největších online obchodů, tak tam je to číslo vyšší, pohybuje se přes 50 %. I to mi ale přijde málo. E-commerce scéna jako celek na tom je v tomto ohledu opravdu bídně,“ dodává. 

Našli jste v článku chybu?

6. 10. 2015 9:36

tom (neregistrovaný)

přesně nesnáším když se mi na přenosném zařízení s fullHD obrazovkou zobrazí web v moderním responzivním módu, chci vidět pohromadě celý shop a ne skrolovat obříma tlačítkama a jeden rohlík mít přes celou obrazovku....

6. 10. 2015 9:29

Bubla (neregistrovaný)

Svislé scrolování mi nevadí, naopak mě vadí neresponzivní weby kde musím scrolovat vodorovně. A úplná tragédie jsou weby, které nejdou zvětšit nebo kde se na mobilu překrývají prvky.

Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

DigiZone.cz: Placené VoD a obsah zdarma

Placené VoD a obsah zdarma

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Podnikatel.cz: Změny v cestovních náhradách 2017

Změny v cestovních náhradách 2017

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Vitalia.cz: Pamlsková vyhláška bude platit jen na základkách

Pamlsková vyhláška bude platit jen na základkách

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte