Hlavní navigace

APEK: Z online supermarketů je nejznámější Tesco

Jan Beránek 6. 10. 2015

Asociace internetových obchodníků si nechala, stejně jako loni, udělat velký průzkum tuzemské scény. První čísla ukazují, že vývoj pokračuje směrem vzhůru.

Tuzemská e-commerce roste, ale už to nejsou žádné skoky. Jde spíš o vylepšování služeb a upevňování pozic. Podle studie, kterou pro APEK připravily agentury Nielsen a ADmosphere, letos alespoň jednou nakoupí na internetu 87 % oslovených, tedy víceméně stejně jako loni.

Celkový obrat českých e-shopů vzrostl podle Heureky za letošní první pololetí o pětinu na 35 miliard korun. A do konce roku by si česká e-commerce měla ještě polepšit.

Prostor pro růst ale vidí APEK v nových oblastech jako je třeba móda nebo jídlo. „V meziročním srovnání je právě oblečení, boty a doplňky nejpořizovanějším produktem na internetu. Za posledních 12 měsíců si je pořídilo 48 % internetových uživatelů,“ uvádí šéf srovnávače Heureka Tomáš Braverman

V oblasti módy se vedle vedoucího Tchiba prosazuje Zoot a postupně se otevírají obchody klasických řetězců. V jídle je to trochu jinak, protože velcí hráči se do rozvozu moc nepouští. Až na jednoho. 

A není to ani Rohlík, ani Koloniál, ani Košík, ale Tesco. „Ti, kteří využívají služeb e-supermarketů, znají zejména Tesco Potraviny online, zná je 98 % dotázaných. Na druhém místě je obchod Rohlík.cz, který zná 59 % respondentů,“ tvrdí studie APEK. Na 86 % nakupujících podle něj uvádí, že v posledním roce uskutečnilo nákup právě v Tescu, pouze 10 % dotázaných nakoupilo v e-supermarketu Rohlík.cz.


Zdroj: APEK

Obecně je byznys online samoobsluh v Česku ještě malý a nové služby využívá jen 9 % dotázaných. „Nepatrně stoupá procento lidí, kteří by chtěli těchto služeb v budoucnu využít, v letošním roce je to 20 % respondentů,“ říká šéf APEKu Jan Vetyška.


Zdroj: APEK

Rozvoz nákupů byl donedávna centralizovaný především do Prahy. Během letošního roku se ale nabídka rozvozu začala postupně rozšiřovat i do Brna, středních Čech nebo do Plzně

Logistika jako taková je pro online supermarkety zásadní. I proto se třeba Rohlík Tomáše Čupra spojil s logistickou společností Hopi. Ta do projektu přinesla kromě zkušeností i řádově desítky milionů korun.

Mobily není radno podceňovat

Připravit svůj web na návštěvníky z mobilních telefonů je pro provozovatele e-shopů zásadním úkolem. 


Zdroj: APEK

Podle studie vzrostl letos počet lidí, kteří už zkusili nakoupit prostřednictvím mobilního telefonu, z 18 na 28 %. „M-commerce platformu jsme spustili před dvěma lety. Začali jsme s responzivním webem a pak přišla i mobilní aplikace. Snažíme se dělat věci trochu jinak a profesionálněji než doposud. Teď už máme patnáct procent objednávek z mobilů,“ potvrzuje i šéf tuzemského Tchiba Richard Hodul

WT100

Ve srovnání se zahraničím ale podle obchodníků tuzemsko zatím zaostává. „Každá země je úplně jiná. Česko je na tom nejhůř, návštěvnost z mobilů je jen kolem 15 %. I Slováci jsou na tom lépe. Opačnou stranu žebříčku okupují země jako Anglie nebo Itálie, které mají kolem 30 %. Konverzní poměr z mobilních zařízení je ve srovnání s počítači poloviční,“ vysvětluje šéf e-shopu VašeČočky Jiří Urban. 

Pozitivně to zatím nevidí ani Braverman. „Dle našich výzkumů má svůj web připravený pro mobily pouze 20 až 25 % e-shopů v Česku. Samozřejmě, když se podíváme na 100 největších online obchodů, tak tam je to číslo vyšší, pohybuje se přes 50 %. I to mi ale přijde málo. E-commerce scéna jako celek na tom je v tomto ohledu opravdu bídně,“ dodává. 

Našli jste v článku chybu?
Podnikatel.cz: EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

DigiZone.cz: Banaxi: videa kdekoli na světě

Banaxi: videa kdekoli na světě

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Podnikatel.cz: Nemá dluhy? Zjistíte to na poště

Nemá dluhy? Zjistíte to na poště

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

Vitalia.cz: Tradiční čínská medicína a rakovina

Tradiční čínská medicína a rakovina

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

120na80.cz: Na různou rýmu různá homeopatie

Na různou rýmu různá homeopatie

DigiZone.cz: Pure má tři nové přijímače DAB

Pure má tři nové přijímače DAB

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin

Lupa.cz: Jak levné procesory změnily svět?

Jak levné procesory změnily svět?

Lupa.cz: Proč jsou firemní počítače pomalé?

Proč jsou firemní počítače pomalé?

Lupa.cz: Další Češi si nechali vložit do těla čip

Další Češi si nechali vložit do těla čip

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Podnikatel.cz: Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

DigiZone.cz: Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink