Hlavní navigace

AppGratis odstraněno z App Store pro porušení pravidel, budou následovat další?

11. 4. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Populární služba umožňující získávat aplikace z App Store zdarma, byla odstraněna z App Store. Zůstává řada otázek, včetně dohadů o tom, zda se Apple nechystá k čistce.

Simon Dawlat, CEO společnosti ApGratis, se v AppGratis pulled from the App Store. Here’s the full story. detailně věnuje odstranění jejich  aplikace z AppStore. K tomu prý došlo na základě porušení pravidel – tedy na základě toho, že aplikace porušovala zákaz zviditelňování dalších aplikací a využívala přímý marketing.

Popravdě, zviditelňování dalších aplikací byla opravdu zásadní a základní funkcí AppGratis – s pomocí této aplikace bylo možné získat aplikaci zdarma na základě toho, že zviditelňovala jiné, placené, aplikace. A přímý marketing (ve skutečnost šlo o notifikace, ale o tom později) je také zcela logický, bez toho by to nefungovalo. AppGratis by nemohli nabídnout jednu aplikace denně zdarma, kdyby oproti tomu nenabídli zviditelnění dalších placených aplikací.

2.25 Apps that display Apps other than your own for purchase or promotion in a manner similar to or confusing with the App Store will be rejected.“  je část Pravidel, která je v tomto případě aplikovatelná.

Podle Simona Dawlata zde ale byl ještě další důvod. AppGratis porušovala další pravidlo – to zakazuje používat notifikace (push) pro inzerci, reklamu či přímý marketing „jakéhokoliv“ druhu.

5.6 Apps cannot use Push Notifications to send advertising, promotions, or direct marketing of any kind.“ je další část Pravidel, která se týká případu.

AppGratis má, podle jejího CEO, na 12 milionů uživatelů. A také za sebou firmu s 45 zaměstnanci, kterým nyní hrozí nejistota. Mimo to samozřejmě obchodní partnery a investory. A jakkoliv odstranění z App Store neznamená, že by se aplikace ztratila z telefonů či tabletů, kam byla již nahrána, její další budoucnost je nejistá.

Úskalí boje s pravidla pro App Store

Simon Dawlat ve výše zmíněném vysvětlujícím textu ujišťuje, že se jen tak nevzdají, ale hlavně píše ještě o dalších zajímavých zkušenostech s „pravidly“ svazujícími App Store. Zmiňuje například rok 2011, ve kterém firma odstartovala mezinárodní expanzi – a vydala se cestou, která se ukázala jako zcela nevhodná – vytvářením samostatných aplikací pro jednotlivé jazykové mutace (lépe řečeno pro jednotlivé země). A objevil se první konflikt s Pravidly:

2.20 Developers “spamming” the App Store with many versions of similar Apps will be removed from the iOS Developer Program.“ zakazuje „spamovat“ App Store s mnoha verzemi podobných aplikací.

Což se paradoxně projevilo až v říjnu 2012, kdy Apple poprvé odmítl schválit novou verzi aplikace. A vedle odvolání na bod 2.20 se také poprvé objevilo odvolání na bod 2.25 (ten už také znáte) a navíc ještě 2.12.

2.12 Apps that are not very useful, unique, are simply web sites bundled as Apps, or do not provide any lasting entertainment value may be rejected.“ zakazuje vytvářet aplikace, které nejsou „velmi užitečné“, „unikátní“, jsou webem „zabaleným jako aplikace“ či neposkytují „setrvávající zábavnou hodnotu“ (sic).

Problémy se AppGratis podařilo vyřešit se zástupcem Apple – svým způsobem zajímavé, protože tehdy tedy nejspíš bod 2.25 nebyl problémem (případnější podrobnější vysvětlení najdete v AppGratis pulled from the App Store. Here’s the full story). Bod 2.12 se jim podařilo vysvětlit a problém s bodem 2.20 vyřešili konsolidací oddělených aplikací do jedné velké.

V listopadu 2012 se tak AppGratis vrátila do App Store, firma získala 13,5 milionu dolarů dalšího financování a nové investory. Apple schválil jak novou verzi aplikace pro iPhone, tak verzi aplikaci pro iPad (4. dubna 2013).

Pár dní poté se ale u Apple rozmysleli a aplikaci z App Store odstranili. S odvoláním na 2.25 a 5.6. První z bodů už byl řešen (a vyřešen) při minulém odstranění. A k druhému bodu, tedy posílání notifikací, říká Simon Dawlat, že posílají jedinou notifikaci denně v podobě obecného textu „Today's deal is here!“ („Dnešní nabídka je tady“). A dodává, že to dělají přesně tak, jak to Apple vývojářům doporučuje.

Budou další aplikace následovat?

Simon Dawlat zmiňuje, že Apple odstranil pouze jejich aplikaci, podobné konkurenční aplikace zůstaly nedotčené. A popisuje to, jak se mu nepodařilo komunikovat s kýmkoliv, kdo by pouze pořád dokola neopakoval čísla „2.25 a 5.6“. 

BRAND24

Pokud se domníváte, že Simon Dawlat se nějakým způsobem dostal někam dál než k telefonnímu „automatu“ opakujícím pouze dvě magická čísla, tak ne. Nedostal. Apple nekomunikuje. A AllThingsD mezitím spekuluje o tom, že jde o začátek tažení, ve kterém Apple podobně  zasáhne i proti dalším podobným (konkurenčním) aplikacím.

Podle jejich zdroje v Apple vládne pocit, že podobné aplikace ohrožují legitimnost App Store žebříčků (sic) tím, že poskytují vývojářům možnost, jak se (za peníze) dostat k vyšším hodnocením. Problémem prý také je, že podobné aplikace vytvářejí „alternativní“ obchody pro aplikace.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).