Apple byl hlavním strůjcem kartelové dohody ohledně cen e-knih

Firma se pomocí dohod snažila přizpůsobit trh e-knih obrazu svému. Chtěla, aby Amazon zvedl ceny. Vydavatelům radila, ať v případě potřeby sáhnou k výhružkám. Sama pak některé vydírala.

Americké ministerstvo spravedlnosti už před více než rokem podalo žalobu na Apple a knižní vydavatelství Hachette, HarperCollins, Macmillan a Penguin. Podle ministerstva měly tyto firmy uzavřít kartelovou dohodu v oblasti elektronických knih, která vedla ke zvýšení cen. Kartelová dohoda měla být součástí plánu, jehož cílem bylo vyvinout tlak na společnost Amazon, aby zvýšila ceny, za které prodává elektronické knihy. 

Součástí dohod byl tzv. „agenturní model“, v rámci kterého vydavatelé stanovují ceny a Apple si z ceny bere pevných 30 %. Zároveň ale Apple požadoval, aby vydavatelé neprodávali své knihy v jiných obchodech za nižší ceny.

V červnu by se spor měl začít projednávat u soudu. Potkají se ale u něj pouze právní zástupci společnosti Apple a ministerstva spravedlnosti. Všichni knižní vydavatelé, které ministerstvo vinilo z podílu na kartelové dohodě, totiž postupně přistoupili na mimosoudní urovnání sporu. Apple ale tvrdošíjně trvá na tom, že se neúčastnil žádného spiknutí za účelem stanovení (zvýšení) cen e-knih. Naopak tvrdí, že pomáhal transformovat trh elektronických knih, když v roce 2010 spustil iBookstore.

Ministerstvo spravedlnosti však včera zveřejnilo e-mailovou korespondenci, kterou vedl s majiteli vydavatelství tehdejší šéf Apple Steve Jobs. Vyplývá z ní, že se snažil vydavatele přesvědčit, aby společně dosáhli stavu, kdy se e-knihy budou běžně prodávat za 12,99 dolarů (Amazon prodával v té době e-knihy běžně za 9,99 dolarů).

Z výpovědí nakladatelů také vyplývá, že to byl právě Apple, kdo se snažil různými dohodami utvořit trh e-knih k obrazu svému. Manažeři Apple například radili nakladatelům, aby Amazonu pohrozili stažením svých titulů, pokud nebude ochotný přistoupit na vyšší ceny. 

UX16

Apple dokonce vůči některým vydavatelům, kteří se zdráhali podvolit jeho diktátu, použil praktiky, která lze označit za vydírání. Vydavatelství Random House například manažeři Apple pohrozili, že pokud neuzavře s firmou dohodu ohledně e-knih, zablokuje Apple zveřejnění e-bookové mobilní aplikace vydavatelství na AppStore.

Zdroj: The New York Times

14 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 19. 5. 2013 23:07
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení »