Hlavní navigace

Apple si chce v USA patentovat zvukové hyperlinky

David Slížek

Samotné podání patentu ještě neznamená, že Apple technologii nakonec použije. Odkazy uvnitř zvukových stop by ale teoreticky mohly najít zajímavá uplatnění.

Zvukové odkazy (hyperlinky) by měly být slyšitelné či skryté odkazy uvnitř zvukových stop, které by uživatele přenesly z hudebního souboru, podcastu nebo videopořadu někam jinam. Jde vlastně o obdobu klasického textového odkazu, jen je zakódován přímo do zvuku. O patentu informoval server Pattently Apple.

„Odkaz může být aktivován jak na základě přímé interakce uživatele, tak automatickým rozpoznáním ve zvukové stopě. Při přechodu na provázaný materiál se přehrávání audia může zastavit a po případném návratu zpět se přehrávání opět obnoví. Materiálem, na který odkaz vede, může být další zvukový soubor, ale mohou to být i jiné druhy obsahu,“ popisuje Apple v patentové přihlášce. Firma ji podala už loni v únoru a americký patentový úřad ji před několika dny zveřejnil na svém webu.

Přítomnost odkazu by měl přístroji, který ho přehrává, signalizovat speciální kód vmíchaný do zvuku. Odkaz sám pak může být přímo slyšitelný, nebo může sestávat z tónů či jejich kombinací, které se pohybují mimo člověkem slyšitelné spektrum frekvencí.

K čemu by se zvukové odkazy daly použít? Nabízí se samozřejmě využití v prodeji hudby: přímo při poslechu skladby by se tak uživatelé mohli přenést například do obchodu, kde si ji mohou koupit. Nebo při sledování televize: smartphone může automaticky reagovat na obsah, který se line z reproduktorů.

Apple by ostatně nebyl první, kdo na tomto poli experimentuje. Server Patently Appleupozorňuje například na firmu Sonic Notify, která vyvinula mobilní aplikace reagující na pro člověka neslyšitelné zvukové signály přehrávané z reproduktorů. Teď je nabízí obchodníkům, televizním stanicím nebo například organizátorům koncertů a dalších velkých akcí. 

UX17_pulpitel2

Jak to funguje? Televizní stanice vmíchá neslyšitelné zvuky do svého pořadu. Pokud pak uživatel nechá při jeho sledování aplikaci spuštěnou, mohou se mu na smartphonu automaticky otevírat stránky s příbuzným obsahem, výzvy k hlasování, komentování nebo zapojení do soutěže.

Zdroj: Pattently Apple

Našli jste v článku chybu?
13. 8. 2013 16:30
mc (neregistrovaný)

Uvedené má snad smysl jen když zvuk je odchytáván jiným zařízením co nemá přístup ke zdroji dat.

Jinak je dnad lepší zvolit vhodný kontejner a odkaz uložit normálně textově - jako například titulky u videa.

13. 8. 2013 11:43
Šlužebníšek (neregistrovaný)

Pokud bude součástí patentu, že při každém nasazení na audio-visuální dílo musí být i implementováno automatické přeskočení reklamy a "tytyty" kripling increments (někdy známé také jako "bubu hajzle" a obecně považované za velmi vulgární a nevhodný obsah pro všechny věkové skupiny... áť si to klidně apple patentuje.

Některý velký bratr přece musí mít přehled co že si to lidi přehrávají a na jaké jsou zrovna pozici. Když pro nic jiného, tak alespoň z toho důvodu, aby jim mohla být předložena odp…