Hlavní navigace

Apple vstupuje do světa Androidu. Trojský kůň se jmenuje Apple Music

Jan Beránek

Hudební službu už Apple jednou propašoval do systému dřívějšího konkurenta, když pustil iTunes na Windows. Teď něco podobného zkouší na Androidu.

Google si navigaci i v off-line mapách nechává zatím pro sebe, Apple ale už pouští svou hudební streamovací službu pro uživatele Androidů s vizí potenciálu v podobě miliardy nových lidí. 

Aplikace Apple Music pro Android je už připravena zatopit svému největšímu konkurentovi – švédskému Spotify. 

Aplikace zatím neumí přehrávat hudební klipy, ale dokáže propojit uživatele i s jeho účtem na iTunes. To tu zatím nebylo. Apple tak začíná pomalu prorůstat do ekosystému úhlavního soka. 

Existuje hned několik teorií, proč to firma pod vedením Tima Cooka dělá. Jedna z těch nejpropíranějších je ta, že Apple Music je trojským koněm, který má Applu pomoci přetáhnout majitele telefonů s Androidem k tomu, aby jejich další zařízení už mělo na sobě logo s nakousnutým jablkem. 

„Už jsme to udělali dřív s iTunes, které jsme pustili do světa Windows. Je to důležité i pro muzikanty, kteří tím získají mnohem širší publikum,“ tvrdí šéf služby Eddy Cue v rozhovoru pro Techcrunch.

Další teorií, proč se Apple tlačí do světa Androidu, systému, který chtěl Steve Jobs zničit, může být podle deníku Guardian i podpora rodinného předplatného. Ne všichni členové rodiny totiž musí mít vždycky iPhony nebo iPad. 

A konečně, možná nejjednodušší vysvětlení: Apple prostě zaspal. Trh s digitální hudbou, který si kdysi nadefinoval v podstatě podle sebe, se změnil směrem ke streamování. A bez víc než miliardy majitelů zařízení s Androidem bude Apple Music dohánět Spotify nebo Pandoru jen těžko. A to pomíjíme Google Play, které už překročilo jednu miliardu uživatelů. 

Apple v říjnu ohlásil 6,5 milionu platících uživatelů, kteří byli osloveni tříměsíčním testovacím provozem zadarmo. Není ale jasné, kolik z nich službu opravdu využívá a kolik si jen nevšimlo toho, že už není zadarmo.  

I přesto se ale Apple rychle vyšvihl na pozici velkého hráče. Konkurenční Rhapsody/Napster má tři miliony platících zákazníků, podobně jako Deezer. Vládne ale Spotify, které hlásí 55 milionů posluchačů, kterým nevadí reklama, a dvacet milionů těch, kteří si radši zaplatí.

Našli jste v článku chybu?
11. 11. 2015 12:05

V přehledu na konci mi chybí kolik lidí si platí hudbu přímo od Google. Nebo je to tak zanedbatelné číslo, že se ho ani nevyplatí uvádět?

13. 11. 2015 8:36

V první řadě není od věci dodat, že vydaná verze je beta, docela komické je, že zrovna rodinné předplatné zatím prý fungovat nemá (ale popis je trochu zmatený, možná to jen znamená, že alespoň někdo v rodině musí mít Apple zařízení, k testu se dostanu až dnes večer).

Trochu škoda je, že se okamžitě objevil klasický problém roztříštěnosti Androidu - podporována je až verze 4.3, což je docela nepříjemné, zařízení s 4.1-4.2 bez možnosti upgradu jsou doslova spousty miliónů. Starší verze už asi zan…