Hlavní navigace

Aréna: Stupňující se agresivita reklamy

Mirek Zeman 22. 3. 2001

S postupným poklesem CTR se začíná stupňovat agresivita internetových reklamních kampaní. Objevují se kupříkladu zvuk a video, začínají se prosazovat netradiční formy a formáty. Kde se tento kolotoč zastaví? Zeptali jsme se Michala Kašpárka (adpepper media), Michala Fejka (Carat) a Reginy Sehnalové (ARBOmedia).

Michal Kašpárek
adpepper media

1) Myslíte si, že je ze strany inzerentů poptávka po větších rozměrech bannerů?

To jsi nejsem zcela jisty. Myslim si, ze banner je banner a resenim jsou nove inovativni formy reklamy. Nicmene hodlame nabizet klientum i rozmery Skyscrapers – bannery temer po cele delce obrazovky. Pak ale narazime na velikost banneru a pomale stahovani stranek, a to jen podporuje nove formy reklamy (Superstitial), kde tento problem neni.

2) Myslíte si, že se dá pokles CTR u klasických bannerů řešit jejich vyšší agresivitou? Pokud ano, kde se tento kolotoč zastaví?

Nejde o agresivitu, ale o nove moznosti a jiste oziveni banneru Flash a videem. Je treba si uvedomit, ze moznosti banneru i tak jsou omezene a existuji jine formy, kde hodnoty CTR mohou byt nekolikanasobne vyssi. Kolotoc se zastavi, az si klienti a agentury uvedomi, ze existuji jine moznosti nez banner.

3) Jaké „netradiční“ formy reklamy na Internetu považujete za perspektivní?

Velmi jednoducha odpoved – SUPERSTITIALS. Pevne verime, ze se Superstitials na trhu ujmou. Porovnam-li click rate 1,5% u banneru (a to jsem optimista) s 15 az 25% u Superstitials, je jasne, pro co by se meli inzerenti i agentury rozhodnout. Moc se tesime na prvniho inzerenta, ktery se rozhodne u nas pro tuto formu.
Dalsi pozitivni vec : Nove formy reklam prinesou na Internet samozrejme vetsi objem financi. Ceny za 1.000 ipms Superstitials nebudou jiz kolem 500 korun, ale kolem 4.000 korun. To je dobre jak pro servery, tak pro reklamni agentury. Jeden z moznych duvodu, proc je Internet stale trochu stranou je, ze Internet je levny. Agentura ma spoustu prace s mediaplanem, ziskavani ceniku atd. Navic Internetu prilis nerozumi. A to vse „pouze“ pro nekolik desitek tisic obratu. O agenturni provizi ani nemluvim. To co ma agentura z cele jedne kampane na Internetu, ma z jednoho TV spotu v prime time.

Michal Fejk
Carat Czech Republic

1) Jednoznacne ano. S tim, jak klesa CTR a s tim, ze mnohdy (napr. u rychloobratkoveho zbozi) o CTR nejde, se stale vic budou prosazovat „velke“ formaty, na ktere se vejde cele reklamni sdeleni. Pak neni dulezity proklik na HP inzerenta.

2) Nevsazel bych na agresivitu treba „trikovou“. Banner se asi ma jeste kam vyvijet: videobanner, flash, zvuk, dokonala kreativita… Je ale take mozne, ze banner (468*60) se „okoukal“ a na tahu jsou nove formaty.

3) Verim na e-mail marketing, byt u nas jeste neexistuji databaze, za ktere bych dal ruku do ohne. Pak se mi libi idea gamesek s reklamnim sdelenim, ktere se samospadem (pomoci mailu) siri po Netu.

Regina Sehnalová
ARBOmedia

1) Neřekla bych přímo po větších rozměrech bannerů, ale po nových formátech reklamy, nových formách komunikace směřujících k přesnějšímu zacílení a vyšší efektivitě internetových kampaní. Cesta je zřejmá – hledání nových produktů směrem k individuali­zovanému řešení pro klienta, zaměření na danou cílovou skupinu, speciální operace. Příkladem můžou být direct mailingy, PR články, různé druhy sponzoringů, ale i například internetové hry či pop-upy.

2) Myslím, že existuje paralela s ostatními médii. Na začátku 90.let byla TV reklama pro českého spotřebitele nová, neokoukaná, doslova ji hltal. Nyní je televizní reklama naprostým standardem. Stejně tak internetová reklama si prošla euforickými lety a postupně se stabilizuje. Proto by nemělo být překvapením, že po počátečním období přišel postupný pokles CTR .
Myslím, že zvyšování agresivity není ta správná cesta pro zvyšování CTR, naopak velmi agresivní banner může uživatele odradit a vyvolat velmi negativní emoce. Cestou by mělo být spíše vtipné a vhodné využívání nových technologií (např. Flash) a hodně dobrých kreativních nápadů ze strany agentur.
Navíc bych nerada efektivitu internetových reklamních kampaní vztahovala pouze na CTR, tento ukazatel by neměl být jediným kritériem hodnocení efektivity a vždy by měl být posuzován v širším kontextu.

3) Obecně jako perspektivní vidím všechny formáty, které dokáží uživatele zaujmout. Na českém trhu se jistě „objevila a objeví“ široká škála produktů (díky tomu, že internetová technologie nezná hranice). Otázkou zůstává do jaké míry je náš internetový trh připraven tyto formáty využít.
Nicméně předpokládáme, že investice do bannerových kampaní budou i nadále výrazně převyšovat ostatní formy internetové reklamy, právě pro jejich univerzálnost a standardizaci.

Našli jste v článku chybu?

26. 3. 2001 16:14

Smile :-) (neregistrovaný)
Tak to jsem teda FAKT ZVEDAVEJ, koho to vlastne ten smich prejde? Ze by mne? Tak to se smeju mnohem vice, a to jiz ted'!
Vy si VAZNE myslite ze s plosnym zavedenim placeneho pristupu uzivatel uroni slzu, zakousne vzteky ret a pobezi do E-banky vysolit poplatky vsude tam kam drive chodil zadaco? Nenechte se vysmat!!! Koho OPRAVDU smich prejde tak to provozovatelu tech serveru! Je mi jich sice lito, treba pro ne by to byl jen zoufaly pokus o preziti, ale JSEM PRESVEDCEN ze na to vetsina z nich OK…

26. 3. 2001 10:13

Ron (neregistrovaný)
Vaše námitky ohledně filtrování reklamy jsou sporné. Nemůžete nikomu nařídit, aby WebWasher, Popup killer a podobné nepoužíval - stejně tak, jako nemůžete nařídit divákům televize, aby se při reklamě nešli vyčůrat nebo uvařit si kafe (popř. nepřepnuli na jiný program), a přitom je to běžná praxe. A já se ptám: Jak je možné, že tedy díky ignorování televizní reklamy nedošlo ke zhroucení reklamního systému v televizích? Nejspíš proto, že stále bude existovat dost lidských "ovcí", které j…
Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Podnikatel.cz: Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

Prodává přes internet. Kdy platí zdravotko?

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Vitalia.cz: Manželka je bio, ale na sex moc není

Manželka je bio, ale na sex moc není

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO