Arounded: půjčte si auto od souseda, nebo pronajměte vlastní

Budou Češi nebo Němci ochotně pronajímat vlastní auta? Indové by mohli, a startup Arounded má ambici globální, jakkoli začíná skromně. Chce být lepší a levnější než autopůjčovny, a přitom s nimi spolupracovat — ostatně někdy nabízí jejich auta.

Za projektem, který zprostředkovává zapůjčení automobilů, stojí tři mladíci. Na otázky odpovídá jeden z nich, Martin Halík:

Představte nám Arounded.

Je to půjčování aut mezi lidmi. Potřebuji auto, zajdu na Arounded a půjčím si ho od někoho ze sousedství.

Pavel jednou sháněl dodávku, ale po hodinách „googlování“ a několika telefonátech to vzdal. Přitom jich měl několik hned v okolí. Protože měl zkušenosti s couchsurfingem, napadlo jej spustit něco podobného s auty, a tak vznikla prvotní myšlenka, s níž přišel za mnou a mně se nápad líbil. Tak jsme se do toho pustili.

Arounded se teď postupně rozbíhá; v České republice máme zatím přes dvacet aut a chystáme se ozkoušet celý nápad rovnou i v zahraničí.

Od počátku se zaměřujete na trh globální. Zároveň se však podílíte na zárukách (pojištění auta). Jak lze skloubit univerzální službu a spolupráci s lokálními pojišťovnami?

Pojištění postupně nabízíme v různých zemích, závisle na dohodě s místními pojišťovnami. Jinde jako náhradu spouštíme vlastní garanční program.

Kolik lidí (zaměstnanců) v současnosti na projektu pracuje?

Na projektu nyní pracuje sedm lidí. Zaměstnávání se nám daří úspěšně se vyhýbat, a tak i problémům s tím spojeným. Všechny, kteří se na projektu podílejí, známe už delší dobu.

Jak vypadá typický uživatel Arounded? Je spíše dobrodruhem, nebo se služba stane plnohodnotnou alternativou k autopůjčovnám?

Uživatele dělíme do tří skupin: první skupinou jsou vysokoškoláci a freelanceři (fotografové, designéři, programátoři…); druhou rodiny, které potřebují auto na víkendové výlety a velké nákupy; třetí a největší skupinou jsou cestovatelé, kteří prostě potřebují auto v zahraničí.

Plně věřím, že Arounded se stane více než plnohodnotnou alternativou k autopůjčovnám. Především díky širší nabídce a lepším cenám.

Komunitní služby musí na počátku překonat určité nadkritické množství uživatelů, aby byly životaschopné. Jak získá uživatele Arounded?

Naše strategie je doporučení a mediální hype. Arounded jsme se rozhodli ponechat na pozvánky — kvůli bezpečnosti. Také velmi pracujeme na kvalitě služby — k podpoření této exkluzivity.

Nabízíte pronájem jenom aut soukromých majitelů, nebo uvažujete i o spolupráci s lokálními autopůjčovnami?

S autopůjčovnami spolupracujeme od začátku. Pomáhají nám vyvarovat se chyb a předávají nám své zkušenosti. V červenci přidáme možnost vypůjčit si přes Arounded auta Sixtu kdekoliv na světě o něco levněji.

Kdo jsou vaši největší konkurenti u nás i v zahraničí? V čem jste lepší?

Konkurují nám především autopůjčovny. Řekněte, v čem jsme horší? Auta máme levnější a nabídku pestřejší. Objednat auto je u nás otázka tří kroků — v autopůjčovnách to je většinou dvojnásobek. A k tomu všemu nabízíme i auta z autopůjčoven.

Uvažujete o spolupráci i s dalšími službami, jako je ubytování, stravování a podobné?

Ano, rádi bychom spolupracovali s dalšími startupy se stejnou cílovou skupinou. Zatím se však plně soustředíme na náš produkt, a to je půjčování aut.

Jaký je váš příjmový model? Jaké provize považujete pro podobnou službu jako optimální?

Všechny platby jdou prvně k nám a od nás k majiteli auta. Je to kvůli zjednodušení celého procesu i kvůli bezpečnosti. My si za to ponecháme 15 %.

Kde projekt vidíte za tři roky? Čeho byste rádi dosáhli v roce letošním?

Za tři roky chceme mít pokrytu kompletně Evropu a mít každodenně půjčených více než 120 aut. V letošním roce bychom rádi byli ve více než dvaceti evropských zemích více než 20 000 uživateli.

Špičkou ledovce jsou pro mě Indie, Čína a Rusko. Do těchto tří zemí ‚na konci světa‘ bychom se rádi do tří let taky dostali. Z Indie už máme přes 4000 unikátních přístupů a pár aut, takže to vypadá na skvělý trh :-)

MIF16

Kdyby neexistoval Internet, v jaké oblasti byste se nejspíš realizovali?

Asi bych dřel jako vrcholový sportovec, nebo kreslil a maloval. Pavel by pravděpodobně obchodoval a organizoval různé eventy.

Martin Halík

* 1992

První webový projekt spustil ve třinácti letech. Ve čtrnácti prodal svou SMS bránu a pořídil si za to svůj první notebook. Pokračoval tvorbou webů na zakázku a přitom spouštěl i různé online projekty, které postupem času prodal nebo z nich odstoupil. Postupně se zaměřil na UX a UI design a online marketing. Radil a pomáhal společnosti Ainix se sítí e‑shopů; nedávno se úspěšně spojili s Parfums.cz. Každoročně pořádá největší český amatérský turnaj ve stolním fotbálku: www.kopcup.cz

Martin Halík a Pavel Smílek

Martin Halík a Pavel Smílek

Pavel Smílek

* 1985

Nápad dostal při shánění dodávky: dva dny žádnou nesehnal, přestože mu dvě stály za domem. Již devět let se věnuje obchodu s auty; rád cestuje a za volantem projezdil svět od pobřeží Pacifiku po Bajkal. Vystudoval ekonomku jako inženýr a má zkušenosti firemního manažera.

Jakub Rož

* 1993

Na internetu podniká již několik let a svou první společnost založil ještě před dosažením osmnácti let. Nyní se věnuje hlavně své internetové agentuře Flow Media a zároveň stojí za startupem mySchoolNotebook.com.

54 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 25. 11. 2015 22:12

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení »