Hlavní navigace

Asociace Jendy Perly: Češi a Slováci na jedné stránce na Facebooku

 Autor: Jan Perla
Jenda Perla 8. 8. 2013

Stojí za to zakládat na Facebooku firemní stránky zvlášť pro Česko a zvlášť pro Slovensko? Nebo je výhodnější komunikaci spojit?

Často u klientů podstupuji debatu na téma, jestli oddělovat komunikaci na Facebooku pro české a slovenské fanoušky. Zda je lepší nechat stránku společnou a těžit tak z její velikosti, nebo je oddělit a pro každou zemi mít samostatný Facebook. 

Jako u mnoha věcí na Facebooku, ani zde podle mě neexistuje jednoznačná odpověď. Pokusím se shrnout, v čem vidím výhody a nevýhody obou postupů. 

Obzvláště zahraniční klienti se často ptají, jak moc se liší řeč a mentalita obou národů. Mají kolikrát zafixované Československo, nebo se prostě jen podívali na historii státu a sami nedokáží posoudit, co se těch 20 let změnilo. Z jejich pohledu se jazyk téměř neliší a zásah pouze na slovenském Facebooku je příliš malý. 

Z osobní zkušenosti jsem získal pocit, že Slovákům na stránkách, které jsou jasně definovány jako společné pro oba trhy, nevadí komunikace výhradně v češtině. I mladá generace češtině rozumí a na posty či komentáře reaguje. Naopak, pokud se český admin snaží komunikovat slovensky a dělá chyby, reagují fanoušci podrážděně a za prznění jazyka jej kritizují. 

To je ostatně často problém, který nastává, rozhodnete-li se stránky oddělit, ale nemáte budget na samostatného slovenského správce. Komunikaci na slovenské stránce pak vede stejný admin jako na české, a nastává problém s jazykovou vybaveností. Lepší je pak najmout Slováka, který díky životu v Česku umí česky. Opačných případů je pomálu. 

Krajním řešením může být slovenská stránka komunikující česky. K tomu může dojít například na základě historického vývoje ve firemní komunikaci. I to jsou podle mě slovenští fanoušci schopní skousnout spíše, než špatnou komunikaci slovenskou. 

Pokud máte šanci počet stránek ovlivnit na začátku, přemýšlejte hlavně o produktech firmy a o obsahu. Jsou-li všechny produkty pro oba trhy shodné, nehrozí schizofrenní situace, kdy sdílíte informace o super novince, ale zároveň části fanoušků říkáte, že nemají možnost se k produktu dostat. Taková provokace je totiž na stránce zbytečná. 

Měli byste také vědět, jestli jste schopni obsah pro obě stránky vymýšlet zvlášť a přizpůsobovat jej lokálním událostem. Pokud chcete reagovat na aktuální dění, bude každý národ zajímat něco jiného. Pokud bude komunikace více o produktu, může se stát, že byste posty vlastně jen překládali z jednoho jazyka do druhého. V takovém případě může být společná stránka vhodnějším řešením. 

Na společné stránce se dá samozřejmě obsah cílit dle země pobytu uživatelů. To ale doporučuji využívat pouze v těch výjimečných případech, kdy nechcete část fanoušků v druhé zemi provokovat nějakou novou informací či aktualitou. Pokud byste dlouhodobě sdíleli na jedné stránce posty odděleně cílené na Slováky a na Čechy, připravujete se o další zásah uživatelů, kteří mají jako Location uvedené něco jiného. Pokud ale tuto část cílové skupiny oželíte, či pro vás není důležitá, může vám tahle funkce na společné stránce dost pomoci. 

Vždy je tedy třeba se zamýšlet nad možnostmi obsahu, odlišnostmi vašich produktů či služeb v jednotlivých zemích, vašimi časovými a finančními možnostmi a jazykovou vybaveností. Češi a Slováci si vzájemně rozumějí a zdá se, že s tím nemá problém ani mladší generace, prznění jazyka však často vadí i jí.

Našli jste v článku chybu?

8. 8. 2013 13:01

Petr (neregistrovaný)

Co kdyz vam na stranku napise nekdo v cizim jazyce? Tak ho odkazete na jinou stranku nebo se mu pokusite odpovedet? Zamirenim postu na lokaci ci jazyk se sice o nejake fanousky ochudite, ale to by pak nemelo smysl pouzivat zadny filtr. My pouzivame jednu stranku pro vice jazyku a funguje to dobre

8. 8. 2013 11:42

viktoria (neregistrovaný)

Ešte som nestretla Estónca, Tunisana, Argentínčana atď, ktorý by vedel rozlíšiť češtinu od poľštiny, chorvátčinu od srbčiny, atď. Preto špekulácie a názory cudzincov sú absolútne irelevantné.

Netrúfam si hovoriť za české firmy, ale slovenská firma by mala mať svoje oficiálne zastúpenie vo Facebooku v slovenčine a separátne v češtine. Chorvátsko a Slovensko majú rovnaký počet obyvateľov. Srbsko má viac obyvateľov ako Česko. Chorváti a Srbi sa dorozumejú. Žiadna chorvátska firma by však nikdy nek…

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

DigiZone.cz: ČT láká na jarní programové tipy

ČT láká na jarní programové tipy

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!