Hlavní navigace

Asociace Jendy Perly: Češi a Slováci na jedné stránce na Facebooku

 Autor: Jan Perla
Jenda Perla 8. 8. 2013

Stojí za to zakládat na Facebooku firemní stránky zvlášť pro Česko a zvlášť pro Slovensko? Nebo je výhodnější komunikaci spojit?

Často u klientů podstupuji debatu na téma, jestli oddělovat komunikaci na Facebooku pro české a slovenské fanoušky. Zda je lepší nechat stránku společnou a těžit tak z její velikosti, nebo je oddělit a pro každou zemi mít samostatný Facebook. 

Jako u mnoha věcí na Facebooku, ani zde podle mě neexistuje jednoznačná odpověď. Pokusím se shrnout, v čem vidím výhody a nevýhody obou postupů. 

Obzvláště zahraniční klienti se často ptají, jak moc se liší řeč a mentalita obou národů. Mají kolikrát zafixované Československo, nebo se prostě jen podívali na historii státu a sami nedokáží posoudit, co se těch 20 let změnilo. Z jejich pohledu se jazyk téměř neliší a zásah pouze na slovenském Facebooku je příliš malý. 

Z osobní zkušenosti jsem získal pocit, že Slovákům na stránkách, které jsou jasně definovány jako společné pro oba trhy, nevadí komunikace výhradně v češtině. I mladá generace češtině rozumí a na posty či komentáře reaguje. Naopak, pokud se český admin snaží komunikovat slovensky a dělá chyby, reagují fanoušci podrážděně a za prznění jazyka jej kritizují. 

To je ostatně často problém, který nastává, rozhodnete-li se stránky oddělit, ale nemáte budget na samostatného slovenského správce. Komunikaci na slovenské stránce pak vede stejný admin jako na české, a nastává problém s jazykovou vybaveností. Lepší je pak najmout Slováka, který díky životu v Česku umí česky. Opačných případů je pomálu. 

Krajním řešením může být slovenská stránka komunikující česky. K tomu může dojít například na základě historického vývoje ve firemní komunikaci. I to jsou podle mě slovenští fanoušci schopní skousnout spíše, než špatnou komunikaci slovenskou. 

Pokud máte šanci počet stránek ovlivnit na začátku, přemýšlejte hlavně o produktech firmy a o obsahu. Jsou-li všechny produkty pro oba trhy shodné, nehrozí schizofrenní situace, kdy sdílíte informace o super novince, ale zároveň části fanoušků říkáte, že nemají možnost se k produktu dostat. Taková provokace je totiž na stránce zbytečná. 

Měli byste také vědět, jestli jste schopni obsah pro obě stránky vymýšlet zvlášť a přizpůsobovat jej lokálním událostem. Pokud chcete reagovat na aktuální dění, bude každý národ zajímat něco jiného. Pokud bude komunikace více o produktu, může se stát, že byste posty vlastně jen překládali z jednoho jazyka do druhého. V takovém případě může být společná stránka vhodnějším řešením. 

CIF16

Na společné stránce se dá samozřejmě obsah cílit dle země pobytu uživatelů. To ale doporučuji využívat pouze v těch výjimečných případech, kdy nechcete část fanoušků v druhé zemi provokovat nějakou novou informací či aktualitou. Pokud byste dlouhodobě sdíleli na jedné stránce posty odděleně cílené na Slováky a na Čechy, připravujete se o další zásah uživatelů, kteří mají jako Location uvedené něco jiného. Pokud ale tuto část cílové skupiny oželíte, či pro vás není důležitá, může vám tahle funkce na společné stránce dost pomoci. 

Vždy je tedy třeba se zamýšlet nad možnostmi obsahu, odlišnostmi vašich produktů či služeb v jednotlivých zemích, vašimi časovými a finančními možnostmi a jazykovou vybaveností. Češi a Slováci si vzájemně rozumějí a zdá se, že s tím nemá problém ani mladší generace, prznění jazyka však často vadí i jí.

Našli jste v článku chybu?
Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?

DigiZone.cz: Digi2GO u Alza.cz a s balíčkem Sport zdarma

Digi2GO u Alza.cz a s balíčkem Sport zdarma

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Lupa.cz: Jak se prodává firma za miliardu?

Jak se prodává firma za miliardu?

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

DigiZone.cz: Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

Podnikatel.cz: Znáte už 5 novinek k #EET

Znáte už 5 novinek k #EET

120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

DigiZone.cz: O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

Podnikatel.cz: EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

Vitalia.cz: Jaký je rozdíl mezi brambůrky a chipsy?

Jaký je rozdíl mezi brambůrky a chipsy?

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Vitalia.cz: Tahák, jak vyzrát nad zápachem z úst

Tahák, jak vyzrát nad zápachem z úst

DigiZone.cz: Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

DigiZone.cz: ČT začne vysílat z Hradce Králové

ČT začne vysílat z Hradce Králové

Root.cz: Bezpečný router Omnia právě dorazil

Bezpečný router Omnia právě dorazil