Hlavní navigace

Asociace Jendy Perly: Chcete změnit Facebook? Je jen jeden způsob

7. 3. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: Jan Perla
Dnes večer budou v Americe představeny další změny sociální sítě Facebook. Tentokrát se dotknou především uživatelů, nikoliv firem.

Výrazných změn se zřejmě dočká News feed příspěvků, spekuluje se i o dalších novinkách. Připravte si nervy, protože jakmile se změny projeví, budou uživatelé opět nespokojení.

Je to už takový folklór digitálního prostředí. Pokaždé, když se ve funkcích oblíbené sociální sítě objeví nějaká změna, začínají vznikat různá hnutí, která se proti změnám snaží protestovat. Pláčou nad tím, jak bylo dříve vše intuitivní a krásně použitelné, a změna jim hrůzostrašně pokazila zážitek z času stráveného na dané službě. Paradoxně pak za půl roku při dalších změnách ti stejní lidé hájí opět měněnou variantu, proti které před tím tak vehementně vystupovali. To je ta lepší varianta. 

Hloupější varianta nastává, když se někdo rozhodne tohoto naštvání využít, či si z něj vystřelit. To pak najednou mají uživatelé k dané službě neskutečná práva, až se člověk nestačí divit, proč už z nich dávno nejsou milionáři za podíly na akciích. Vznikají totiž akce typu „Když bude mít tahle stránka 1 000 000 lajků, Facebook vrátí starý design.“ 

Stejným způsobem využívají naivitu uživatelů třeba údajné soutěže o produkty Apple, kterých je aktuálně český Facebook plný. Stránka slibuje losování o iPady každému, kdo nasdílí fotku. Jistě se sluší pogratulovat všem těm jasným výhercům, kteří již iPad obdrželi.

Dokud jde však v případě Facebooku pouze o stránku, můžeme se smát lidské hlouposti, nadávat nad zaspamovanou Zdí, ale ohrožení se cítit nemusíme. Pokud však začnou vznikat aplikace slibující návrat starého vzhledu, začínáme propadat za hranici zákona a můžeme již přijít o další dávku soukromí. Takto zmámený uživatel rád povolí aplikaci přístup ke všem svým datům i k údajům o svých přátelích, čehož mnoho firem velmi rádo využije. Etika musí stranou, tady jde přece o prodeje.

Možná nejchytřeji mohou působit uživatelé, kteří začnou ve svých statusech a účastí v příslušných skupinách vyhrožovattím, že Facebook úplně přestanou používat. Jako u každé služby či produktu, i u Facebooku platí, že konzumentům se nejlépe hlasuje peněženkou. V případě Facebooku přináší příjmy co největší masa uživatelů, kterou může nabídnout inzerentům. Pokud by opravdu zaznamenal výrazný odliv aktivních uživatelů či počtu účtů, zřejmě by velmi rychle začal zjišťovat důvody a testovat řešení. 

BRAND24

Problém je ale v tom, že tento typ uživatelů nikdy Facebook neopustí, protože je na něm v podstatě závislý. A jak by vůbec dal přátelům z Facebooku vědět, že už na Facebooku není? Radši pak ani nepřemýšlím nad tím, zda si tito uživatelé opravdu myslí, že si někdo ve Facebooku čte jejich v češtině psané příspěvky, aby zjistil, co si myslí. 

Nejen Facebook, ale všechny online sociální sítě a webové aplikace jsou soukromými službami s komerčními provozovateli. A ti si určují pravidla hry, která každý uživatel svým vstupem odsouhlasí. A jedním z těchto pravidel je to, že mohou být pravidla kdykoliv změněna. Pokud tedy budete mít pocit, že vám aktuální změny nevyhovují, odolejte prosím pokušení snažit se Facebook změnit. Změny dosáhnete jen tak, že ho opustíte.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je Social Media Maniac na volné noze. Pomáhá firmám i agenturám při přípravě strategií pro sociální média a při správě samotné komunikace. Zároveň školí marketéry i jejich šéfy, aby poznali a využili potenciál sociálních médií.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).