Asociace Jendy Perly: Firmy a povodně na Facebooku. Pomoc nebo hyenismus?

Sociální média hrála při aktuálních povodních vcelku významnou roli. Jak se s touto událostí vypořádaly správci firemních prezentací? Někdo byl trapný, jiným se dá zatleskat.

Sociální média se při povodních stala zdrojem aktuálních zpráv o situaci v různých koutech naší země a mnoho informací se jako první objevilo právě na Facebooku nebo Twitteru. Lidé řešili z velké části právě toto téma a zdálo se, že aktivní byli i jinak spíše pasivní uživatelé. Značky naproti tomu řešily opačné dilema – co je pravdy na rčení „mlčeti zlato.“ 

Mít na povodňový víkend naplánované posty plné léta a válení se u vody, to social media manažerovi docela nadělá starosti. O minulém víkendu bylo proto na mnoha stránkách třeba jednat rychle. Dost stránek na Facebooku se kvůli povodním raději odmlčelo. I já jsem to klientům doporučoval. Lidi zajímaly především povodně – kde se voda vylila, která místa jsou v bezpečí, jak jsou na tom jejich známí a přátelé. Příval nových informací byl k nezastavení. V takové chvíli by většina brandové komunikace působila trapně.

Komunikace Lidlu v pondělí 3.6.

Ne všem značkám se podařilo komunikaci včas zastavit. Například Lidl slavil den dětí, vzápětí upozorňoval na svoje narozeniny a přidával vtipné posty. Pak se ale probral a začal informovat o zavřených prodejnách a projevovat účast. Někdy sice bylo provázání dost krkolomné, jako třeba s úterním receptem, ale celkově se žádného přešlapu nedopustil. A jako jedna z celkem mála firem začal i pomáhat a poslal do postižených měst pitnou vodu.

Komunikace Lidlu 5.6.

Pokud firmy neměly co říci, bylo lepší se raději odmlčet, přestože tím ztrácely čísla ve statistikách. Komunikace uměle roubovaná na povodně nebo dokonce povodně vůbec nereflektující byla zejména v prvních červnových dnech značně necitlivá. Plně se tak prokázaly schopnosti firem rychle improvizovat a reagovat na aktuální dění, tedy dělat to, na čem by měla sociální média stát.

Pokud byla značka sama postižena povodni, téma bylo zjevné

Poté ovšem přišlo další dilema – zda a jak pomáhat a jestli se tím pochlubit. CSR je svého druhu marketing, o tom není pochyb, ale co když nejde o dlouhodobou komunikační aktivitu, ale právě o okamžitou lidskou potřebu pomoci? Věřím tomu, že dost firem pomáhá, ale některé o tom vůbec veřejně nemluví. Může to být z prostého přirozeného pocitu, že dělám něco potřebného a do komunikace to nepatří.

Pokud už však firma pomáhá, proč by o tom nemohla dát vědět? Patří to do komunikace značky stejně, jako promyšlené dlouhodobé kampaně. Některé firmy se však bály nařčení, že vše dělají jen kvůli pozitivnímu obrazu. A některé komentáře na stránkách firem jako je Lidl, Obi, Hornbach nebo Dáme jídlo je opravdu mohly od pomoci odradit.

Naštěstí se ale i v těchto diskuzích ukazuje, že většina uživatelů tato gesta pomoci oceňuje a ty, kteří pomoc kritizují jako marketingový tah, obvykle překřičí. Mohou tak být vzorem pro další. Ona je totiž hranice mezi pomocí v rámci svého businessu a hyenismem opravdu tenká. Kdo podle mě tuto čáru překročil, byl Pavel Říha a propagace Neurorestartu tímto videem:

Firem, které pomáhaly, bylo samozřejmě více.

Content

Mall.cz byl pyšný na zaměstnaneckou sbírku a tak se pochlubil. Ani on se nevyhnul hejterům.

Ukázka pomoci ze Slovenska – autopůjčovna AVIS zapůjčila zdarma dodávky.

Firmy, které samy zatím nijak nepřispěly, často alespoň sdílely odkazy na stránky, kde se dalo zapojit k pomoci

Našly se však opět i nedomyšlené úlety. Ten asi nejsdílenější se povedl české stránce fitcentra Holmes Place. Příspěvek po kritice ze stránky samozřejmě zmizel. Dá se ale říci, že nakonec bylo těch pozitivních ukázek komunikace v krizovém období více, než průšvihů, a to je pro české social media marketéry dobrá vizitka.

Holmes Place to přehnalo s humorem. Post po kritice smazalo.

Celkově je třeba ocenit firmy, které se nebály na povodně reagovat a upravit svoje marketingové plány. Ať už tím, že odsunuly svoji komunikaci, nebo ještě lépe tím, že samy pomáhaly. V takovém případě nevidím nic špatného na tom, pokud o pomoci řekly svým fanouškům – třeba některé z nich k pomoci také inspirovaly. Držím palce do míst, kde voda stále způsobuje problémy.

Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »