Hlavní navigace

Asociace Jendy Perly: Hokejový souboj na Facebooku

 Autor: Jan Perla
Jenda Perla 11. 7. 2013

Lze porovnávat neporovnatelné? Těžko. Ale hokejová KHL se o to vůči slavnější NHL snaží. Jaký poskytuje servis pro fanoušky na sociálních sítích? A jak je na tom česká extraliga?

Aby bylo porovnání alespoň trochu spravedlivé, je třeba říci, že Facebook není pro KHL stále hlavní komunikační platformou v sociálních médiích. Tou je ruské VKontakte, na kterém má KHL přes 130 tisíc followerů. V Rusku je tato síť stále nejpoužívanější, a tak by možná její volba jako hlavního kanálu dávala na první pohled smysl. 

KHL se ale netají globálnějšími ambicemi a snahou ohrožovat pozici NHL. V takovém případě by ale ve své strategii komunikace v sociálních médiích měla s tímto cílem pracovat a jako hlavní komunikační kanály zvolit sítě globálnějšího charakteru. Jinak se pro fanoušky těžko stane stejně zajímavou, jako NHL. 

Podíváme-li se totiž na celosvětově největší sociální síť Facebook, zjistíme, že jak z hlediska zájmu fanoušků, tak z hlediska obsahu, má KHL stále co dohánět. NHL má na Facebooku více než 2,75 milionu fanoušků a aktuální Talking about přes 129 tisíc. KHL má na Facebooku stránky rovnou dvě – ruskou a anglickou. Už o tomhle rozdělení by se dalo diskutovat. KHL by minimálně mohla použít Global Pages a mít svoji stránku ověřenou tak, jako to má právě NHL. Ani čísla nejsou pro KHL nijak příznivá. Ruská stránka má něco přes 66 tisíc fanoušků a pouze 919 Talking about, anglická pak přesně 26 tisíc fanoušků a 323 Talking about

I z hlediska obsahu je vidět, že KHL dává stále přednost ruskému fanouškovi před fanoušky z jiných zemí. Má to samozřejmě v tomto ohledu těžší než NHL, pro kterou je přeci jen globálnější angličtina přirozeným jazykem. 

Z hlediska množství obsahu drží  KHL na ruské facebookové stránce s NHL kroka postuje několikrát denně. Na anglické stránce je však obsahu podstatně méně, zhruba jeden příspěvek za dva dny. Přitom zde není zrcadlen obsah z ruské stránky, což by se vyložené nabízelo. I letmým pohledem a bez znalosti azbuky je pak patrné, že správci sociálních sítí v NHL mají komunikaci podstatně vychytanější – krátké texty, jasné výzvy k reakci, klasické „Like or dislike“, „Like or comment“ a další taktiky. 

Naopak KHL se utápí v příliš dlouhých textech, které je pro kompletní přečtení třeba rozklikávat. I na VKontakte jsou texty velmi dlouhé a postů je dokonce méně, než na Facebooku. Twitter ani není nutné příliš srovnávat, zde je jasné, že vzhledem k jeho popularitě v USA a v Rusku jde o nesrovnatelné kanály.

Jak NHL zapojuje fanoušky na Facebooku?

Proč by se vlastně měly sportovní soutěže snažit vytvářet nějaký obsah a zaujmout fanoušky v sociálních sítích? Protože potřebují být vidět a prodat se. Celý profesionální sport stojí a padá s dostatečným zájmem fanoušků a viditelností sportu, která přináší zájem sponzorů a peníze. Na sociálních sítích mohou sportovní ligy velmi snadno zaujmout, protože uživatelé jejich obsah nevnímají jako reklamu, ale jako součást témat, které je osobně zajímají. A pokud se lize podaří zaujmout pravidelně dostatečně velké množství lidí v sociálních sítích obsahem, na který uživatelé reagují a sdílí ho, může pak nabídnout sponzorům nové typy aktivace fanoušků.

Není liga jako liga

Jak si v tomhle ohledu vede česká hokejová extraliga? Soutěž jako taková není marketingově tak samostatný brand, jako je NHL nebo KHL. Je svázána s Českým svazem ledního hokeje a hokejem v Česku obecně. Je to vidět jak na oficiálních kanálech, tak na tom, že nemá vlastní web či kanály v sociálních sítích. 

Oficiální komunikace českého hokeje probíhá na webu hokej.cz a stejnojmenných kanálech na FacebookuTwitteru. Co se týče čísel, nemusíme se bát ani srovnání s KHL – skoro 35 tisíc fanoušků na Facebooku s 554 Talking about a 1774 followerů na Twitteru. I z hlediska četnosti obsahu má fanoušek docela dost zpráv, zpracování je však i v českém případě horší. Dlouhé texty, žádné obrázky a příliš mnoho odkazů na web rozvoji stránky na Facebooku nesvědčí. 

V Americe je samozřejmě sportovní marketing o něco dále než v Rusku nebo Česku. Proto by se měla KHL od NHL zatím spíš učit a nesnažit se mluvit o předhánění. A česká extraliga? I ta by si toho mohla hodně odnést.

Našli jste v článku chybu?

11. 7. 2013 9:08

Lykorian (neregistrovaný)

Článek v podstatě jen podtrhuje fakt, že NHL je o několik světelných let vepředu (z hlediska profesionality, obchodu, sportu, fenoménu hokeje jako takového...). KHL je v podstatě mafiánská bublina, která není samofinancovatelná a nikdy se NHL nepřiblíží ani na dohled. Česká extraliga organizačně a strukturálně spíše kopíruje KHL, než NHL...ke své škodě.
Lepší práce se sociálními médii (což už je spíše doplněk, či "nadstandard") přichází v úvahu jakmile ostatní složky tohoto průmyslu začnou fungo…

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Lupa.cz: Na koho se v Křišťálové Lupě nedostalo?

Na koho se v Křišťálové Lupě nedostalo?

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Podnikatel.cz: Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

DigiZone.cz: Další dva kanály nabídnou HbbTV

Další dva kanály nabídnou HbbTV

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Podnikatel.cz: Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?