Hlavní navigace

Asociace Jendy Perly: Jak mohou smajlíky ovlivnit komunikaci na sociálních sítích?

 Autor: Jan Perla
Jenda Perla

Používáte v příspěvcích na sociálních sítích emotikony? Možná byste měli, hodí se totiž i pro firemní komunikaci. Ne všechny přitom mají na úspěch postů stejný vliv.

Význam emotikon neboli smajlíků v psané internetové komunikaci asi není potřeba čtenářům Lupy představovat. V psané komunikaci chybí jakýkoliv náznak nonverbální komunikace a smajlíky tak vznikly za účelem jejího doplnění. Jak jsou na tom s jejich používáním značky a jak mohou emotikony ovlivnit firemní komunikaci na sociálních sítích? V internetové diskuzi se smajlík objevil poprvé v roce 1982. Ještě dříve jej ale ke své komunikaci využily značky – slavný žlutý emotikon vymyslel pro State Mutual Life Assurance Company of Worcester, Massachusetts v roce 1963 grafik Harvey Ball. Tradici tedy tyto znaky ve firemní komunikaci mají.

Slavný žlutý smajlík Harveyho Balla 

Jak si smajlíky vedou na Facebooku? Společnost LinchpinSEO vydala na konci minulého roku zajímavou infografiku na toto téma. Podle jejich dat získávají posty s emotikony až o 52 % více interakcí. To už by rozhodně mělo správce firemních stránek na Facebooku zaujmout.

LINCHPIN SEO

Z infografiky také plyne, že ne všechny emotikony mají na úspěch postů stejný vliv, rozdíly přitom činí až 100 %. Samozřejmě záleží na tom, k jakému statusu se smajlíky přidávají. U některých mohou úplně změnit vyznění textu, jinde jej pouze vhodně podtrhují. 

Zkuste si porovnat následující texty: 

  • Dnes k nám do nového obchodu přišlo 200 lidí :-)
  • Dnes k nám do nového obchodu přišlo 200 lidí :-P
  • Dnes k nám do nového obchodu přišlo 200 lidí :-(

V prvním případě je vyznění jasně pozitivní, v druhém může být mírně provokativní a ve třetím je evidentní zklamání z malého počtu lidí. V každém případě ale jasně přidávají k jednoduchému sdělení emoci a hodnocení ze strany značky. 

Firmy by se na Facebooku rozhodně emocím bránit neměly. Nejen kvůli výzkumům a vyššímu engagementu, ale zejména kvůli polidštění vlastní komunikace. Uživatelé jsou na Facebooku na emoce zvyklí a v komunikaci je v podstatě vyžadují. Příliš suché a strohé vyjadřování je může odradit. Samozřejmě se najdou značky, ke kterým se emotivní komunikace nehodí, ale na Facebooku jich příliš mnoho nebude, protože pokud nemohou do komunikace zapojit emoce, dost často pro ně vstup na Facebook vůbec nedává smysl. 

S ničím se to samozřejmě nemá přehánět, což platí i pro smajlíky ve statusech a komentářích. Platí však, že pro odlehčení i vypjatých situací emotikony pomáhají a správci stránek by se je neměli bát používat.

Našli jste v článku chybu?

15. 8. 2013 15:57

QeeBee (neregistrovaný)

Tak to se držte od mimibazaru co nejdále :-D

15. 8. 2013 20:26

Makovec (neregistrovaný)

Hodně nedorozumění v on-line komunikaci vzniká z protože se tato svým charakterem přibližuje spíše mluvené než psané řeči, leč bez viditelného body-language... emotikony jsou reakcí na tento stav, mohou doplnit chybějící kontext, a proto má smysl je užívat.

DigiZone.cz: Placené VoD a obsah zdarma

Placené VoD a obsah zdarma

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Podnikatel.cz: Změny v cestovních náhradách 2017

Změny v cestovních náhradách 2017

Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny