Asociace Jendy Perly: Jak mohou smajlíky ovlivnit komunikaci na sociálních sítích?

Používáte v příspěvcích na sociálních sítích emotikony? Možná byste měli, hodí se totiž i pro firemní komunikaci. Ne všechny přitom mají na úspěch postů stejný vliv.

Význam emotikon neboli smajlíků v psané internetové komunikaci asi není potřeba čtenářům Lupy představovat. V psané komunikaci chybí jakýkoliv náznak nonverbální komunikace a smajlíky tak vznikly za účelem jejího doplnění. Jak jsou na tom s jejich používáním značky a jak mohou emotikony ovlivnit firemní komunikaci na sociálních sítích? V internetové diskuzi se smajlík objevil poprvé v roce 1982. Ještě dříve jej ale ke své komunikaci využily značky – slavný žlutý emotikon vymyslel pro State Mutual Life Assurance Company of Worcester, Massachusetts v roce 1963 grafik Harvey Ball. Tradici tedy tyto znaky ve firemní komunikaci mají.

Slavný žlutý smajlík Harveyho Balla 

Jak si smajlíky vedou na Facebooku? Společnost LinchpinSEO vydala na konci minulého roku zajímavou infografiku na toto téma. Podle jejich dat získávají posty s emotikony až o 52 % více interakcí. To už by rozhodně mělo správce firemních stránek na Facebooku zaujmout.

LINCHPIN SEO

Z infografiky také plyne, že ne všechny emotikony mají na úspěch postů stejný vliv, rozdíly přitom činí až 100 %. Samozřejmě záleží na tom, k jakému statusu se smajlíky přidávají. U některých mohou úplně změnit vyznění textu, jinde jej pouze vhodně podtrhují. 

Zkuste si porovnat následující texty: 

  • Dnes k nám do nového obchodu přišlo 200 lidí :-)
  • Dnes k nám do nového obchodu přišlo 200 lidí :-P
  • Dnes k nám do nového obchodu přišlo 200 lidí :-(

V prvním případě je vyznění jasně pozitivní, v druhém může být mírně provokativní a ve třetím je evidentní zklamání z malého počtu lidí. V každém případě ale jasně přidávají k jednoduchému sdělení emoci a hodnocení ze strany značky. 

KL_NOMINACE

Firmy by se na Facebooku rozhodně emocím bránit neměly. Nejen kvůli výzkumům a vyššímu engagementu, ale zejména kvůli polidštění vlastní komunikace. Uživatelé jsou na Facebooku na emoce zvyklí a v komunikaci je v podstatě vyžadují. Příliš suché a strohé vyjadřování je může odradit. Samozřejmě se najdou značky, ke kterým se emotivní komunikace nehodí, ale na Facebooku jich příliš mnoho nebude, protože pokud nemohou do komunikace zapojit emoce, dost často pro ně vstup na Facebook vůbec nedává smysl. 

S ničím se to samozřejmě nemá přehánět, což platí i pro smajlíky ve statusech a komentářích. Platí však, že pro odlehčení i vypjatých situací emotikony pomáhají a správci stránek by se je neměli bát používat.

14 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 18. 8. 2013 15:41

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »