Hlavní navigace

Asociace Jendy Perly: Jak mohou smajlíky ovlivnit komunikaci na sociálních sítích?

 Autor: Jan Perla
Jenda Perla 15. 8. 2013

Používáte v příspěvcích na sociálních sítích emotikony? Možná byste měli, hodí se totiž i pro firemní komunikaci. Ne všechny přitom mají na úspěch postů stejný vliv.

Význam emotikon neboli smajlíků v psané internetové komunikaci asi není potřeba čtenářům Lupy představovat. V psané komunikaci chybí jakýkoliv náznak nonverbální komunikace a smajlíky tak vznikly za účelem jejího doplnění. Jak jsou na tom s jejich používáním značky a jak mohou emotikony ovlivnit firemní komunikaci na sociálních sítích? V internetové diskuzi se smajlík objevil poprvé v roce 1982. Ještě dříve jej ale ke své komunikaci využily značky – slavný žlutý emotikon vymyslel pro State Mutual Life Assurance Company of Worcester, Massachusetts v roce 1963 grafik Harvey Ball. Tradici tedy tyto znaky ve firemní komunikaci mají.

Slavný žlutý smajlík Harveyho Balla 

Jak si smajlíky vedou na Facebooku? Společnost LinchpinSEO vydala na konci minulého roku zajímavou infografiku na toto téma. Podle jejich dat získávají posty s emotikony až o 52 % více interakcí. To už by rozhodně mělo správce firemních stránek na Facebooku zaujmout.

LINCHPIN SEO

Z infografiky také plyne, že ne všechny emotikony mají na úspěch postů stejný vliv, rozdíly přitom činí až 100 %. Samozřejmě záleží na tom, k jakému statusu se smajlíky přidávají. U některých mohou úplně změnit vyznění textu, jinde jej pouze vhodně podtrhují. 

Zkuste si porovnat následující texty: 

  • Dnes k nám do nového obchodu přišlo 200 lidí :-)
  • Dnes k nám do nového obchodu přišlo 200 lidí :-P
  • Dnes k nám do nového obchodu přišlo 200 lidí :-(

V prvním případě je vyznění jasně pozitivní, v druhém může být mírně provokativní a ve třetím je evidentní zklamání z malého počtu lidí. V každém případě ale jasně přidávají k jednoduchému sdělení emoci a hodnocení ze strany značky. 

CIF16

Firmy by se na Facebooku rozhodně emocím bránit neměly. Nejen kvůli výzkumům a vyššímu engagementu, ale zejména kvůli polidštění vlastní komunikace. Uživatelé jsou na Facebooku na emoce zvyklí a v komunikaci je v podstatě vyžadují. Příliš suché a strohé vyjadřování je může odradit. Samozřejmě se najdou značky, ke kterým se emotivní komunikace nehodí, ale na Facebooku jich příliš mnoho nebude, protože pokud nemohou do komunikace zapojit emoce, dost často pro ně vstup na Facebook vůbec nedává smysl. 

S ničím se to samozřejmě nemá přehánět, což platí i pro smajlíky ve statusech a komentářích. Platí však, že pro odlehčení i vypjatých situací emotikony pomáhají a správci stránek by se je neměli bát používat.

Našli jste v článku chybu?
Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

DigiZone.cz: Sony MP-CL1A: miniaturní projektor

Sony MP-CL1A: miniaturní projektor

Vitalia.cz: dTest odhalil ten nejlepší kečup

dTest odhalil ten nejlepší kečup

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Podnikatel.cz: Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Vitalia.cz: Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

DigiZone.cz: Digi2GO: výborný základ, ale...

Digi2GO: výborný základ, ale...

Podnikatel.cz: Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Podnikatel.cz: Znáte už 5 novinek k #EET

Znáte už 5 novinek k #EET

Lupa.cz: Další Češi si nechali vložit do těla čip

Další Češi si nechali vložit do těla čip

Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DigiZone.cz: Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

Lupa.cz: Jak levné procesory změnily svět?

Jak levné procesory změnily svět?

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

Vitalia.cz: Když všichni seli řepku, on vsadil na dýně

Když všichni seli řepku, on vsadil na dýně

Měšec.cz: TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře

TEST: Vyzkoušeli jsme pražské taxikáře