Asociace Jendy Perly: Jak se mohou marketéři poučit z voleb na Facebooku?

Poslední dobou se na Facebook snaží vstupovat každá značka. Málokdy tomu ale předchází zralá úvaha, zda cílová skupina opravdu o takovou formu komunikace stojí.

V Česku je prý na Facebooku 3 848 740 uživatelů. Zaznělo to v mnoha debatách kolem prezidentské volby, když se rozebíral vliv sociálních sítí na jejich výsledek. Nesledoval jsem všechny debaty, diskuze a hodnocení, ale namátkou vypíchnu členy týmu ČT Nová média v sobotním povolebním studiu, samotného Václava Moravce tamtéž, nebo pondělní Hyde Park s Annou Matuškovou, politoložkou a členkou týmu Karla Schwarzenberga. Komerční televize příliš nesleduji a nevím, nakolik se zabývaly hlubší analýzou volebních výsledků. 

Jde o takový axiom českého social media marketingu. Podle Socialbakers dokonce tohle číslo znamená třetinovou penetraci Facebooku v celé české populaci, více než poloviční pak v té části populace, která má přístup k internetu. Soustavně se vyvracení tohoto mýtu věnuje Daniel Dočekal. Nezbývá, než s ním v tomto případě souhlasit. 

V prvé řadě musíme vzít v potaz zdravou skepsi vůči datům, které poskytuje provozovatel služby a má samozřejmě zájem na tom, aby tato data působila co nejimpozantněji. Zadruhé se pak musíme zamyslet nad tím, kolik z těchto účtů je opravdu reálných a kolik falešných. Ať už jde o účty firem, které nevěděly, že si mají založit stránku, o účty domácích mazlíčků, ale i o falešné účty různých uživatelů účastnících se soutěží nebo jen různě experimentujících. Ostatně pochybuji, že bych znal social media marketéra, který by nevlastnil více než jeden účet, přestože jde o porušení pravidel Facebooku. 

Miloš Zeman měl v době voleb na Facebooku pouze těsně pod 50 000 fanoušků

V neposlední řadě pak musíme počítat s tím, že mezi účty bude zjevně spousta mrtvých duší, které Facebook dlouhodobě nevyužívají. Podle různých odhadů je tak reálný počet českých uživatelů třetinový až dvoutřetinový oproti uváděnému číslu. Záleží, koho se zeptáte. 

Vrátíme-li se k prezidentské volbě, tak by podle oficiálních čísel mělo být na Facebook 3,3 milionu voličů (po odečtení nezletilých uživatelů). Podle různých odhadů tedy reálně 1,1 až 2,2 milionu. Velmi zajímavě shrnul čísla o voličích na Facebooku dle svých odhadů Peter Lelovič

Na Facebooku v počtu fanoušků jasně zvítězil Karel Schwarzenberg. V době voleb překonal hranici 200 000 fanoušků, Miloš Zeman jich získal pouze těsně pod 50 000. O Miloši Zemanovi však v týdnu před volbou mluvilo na Facebooku přes 75 000 unikátních uživatelů, což je více než fanoušků stránky. O Karlu Schwarzenbergovi zhruba 130 000 uživatelů. Mohu se jen dohadovat, že větší počet uživatelů zmiňujících stránku Miloše Zemana nad rámec svého fanouškovství je způsoben zmínkami ve statusech uživatelů, kteří jej chtěli označit ve spojitosti s negativními kauzami. 

Na Facebook bez zralé úvahy

Nechci se teď pouštět do debaty, nakolik tahle čísla a aktivita v sociálních sítích ovlivnily či neovlivnily výsledek voleb. K tomu se již vyjádřili mnozí. Pro marketingové manažery značek by však mohlo být zajímavé zamyslet se nad tím, jaké informace může aktivita lidí kolem voleb přinést jim. 

Větší zapojení v sociálních sítích měli voliči Karla Schwarzenberga. Tito voliči byli převážně mladší lidé ze středně velkých a velkých měst, soudě podle toho, kde získával kníže největší podporu hlasů. Na druhou stranu voliči Miloše Zemana sociální sítě k propagaci až tolik nevyužili, přičemž se jednalo spíše o občany z menších měst a vesnic s nižšími příjmy. Jakkoliv je tohle opravdu velké zjednodušení, skýtá podle mě jednu důležitou zprávu pro manažery značek. A to o možnostech využití sociálních médií na různé cílové zákaznické skupiny. 

EBF16

Poslední dobou se konkrétně na Facebook snaží vstupovat každá značka. Jde o trend a každý jej chce využít. Málokdy tomu ale předchází zralá úvaha, zda cílová skupina opravdu o takovou formu komunikace stojí a je ochotna do ní aktivně vstupovat. Věkové rozložení uživatelů se podle statistik pomalu vyrovnává, nemáme ale data k rozložení na základě jiných ukazatelů. Můžeme se pouze dohadovat podle podobných konstrukcí a zkušeností jiných. 

Když už tedy brand manažeři budou přemýšlet nad tím, kdo vlastně volil Miloše Zemana, měli by zároveň přemýšlet o tom, jestli to nebyli právě jejich zákazníci a proč při komunikaci svého kandidáta nepoužili Facebook v takové míře, jako podporovatelé Karla Schwarzenberga.

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 31. 1. 2013 8:32

Školení: Jak na firemní Facebook prakticky

  •  
    Jak efektivně propojit Facebook s webem.
  • Jak vše měřit a vyhodnocovat.
  • Jak řešit krizové situace.

Detailní informace o školení Facebooku »