Hlavní navigace

Asociace Jendy Perly: Jak se mohou marketéři poučit z voleb na Facebooku?

 Autor: Jan Perla
Jenda Perla 31. 1. 2013

Poslední dobou se na Facebook snaží vstupovat každá značka. Málokdy tomu ale předchází zralá úvaha, zda cílová skupina opravdu o takovou formu komunikace stojí.

V Česku je prý na Facebooku 3 848 740 uživatelů. Zaznělo to v mnoha debatách kolem prezidentské volby, když se rozebíral vliv sociálních sítí na jejich výsledek. Nesledoval jsem všechny debaty, diskuze a hodnocení, ale namátkou vypíchnu členy týmu ČT Nová média v sobotním povolebním studiu, samotného Václava Moravce tamtéž, nebo pondělní Hyde Park s Annou Matuškovou, politoložkou a členkou týmu Karla Schwarzenberga. Komerční televize příliš nesleduji a nevím, nakolik se zabývaly hlubší analýzou volebních výsledků. 

Jde o takový axiom českého social media marketingu. Podle Socialbakers dokonce tohle číslo znamená třetinovou penetraci Facebooku v celé české populaci, více než poloviční pak v té části populace, která má přístup k internetu. Soustavně se vyvracení tohoto mýtu věnuje Daniel Dočekal. Nezbývá, než s ním v tomto případě souhlasit. 

V prvé řadě musíme vzít v potaz zdravou skepsi vůči datům, které poskytuje provozovatel služby a má samozřejmě zájem na tom, aby tato data působila co nejimpozantněji. Zadruhé se pak musíme zamyslet nad tím, kolik z těchto účtů je opravdu reálných a kolik falešných. Ať už jde o účty firem, které nevěděly, že si mají založit stránku, o účty domácích mazlíčků, ale i o falešné účty různých uživatelů účastnících se soutěží nebo jen různě experimentujících. Ostatně pochybuji, že bych znal social media marketéra, který by nevlastnil více než jeden účet, přestože jde o porušení pravidel Facebooku. 

Miloš Zeman měl v době voleb na Facebooku pouze těsně pod 50 000 fanoušků

V neposlední řadě pak musíme počítat s tím, že mezi účty bude zjevně spousta mrtvých duší, které Facebook dlouhodobě nevyužívají. Podle různých odhadů je tak reálný počet českých uživatelů třetinový až dvoutřetinový oproti uváděnému číslu. Záleží, koho se zeptáte. 

Vrátíme-li se k prezidentské volbě, tak by podle oficiálních čísel mělo být na Facebook 3,3 milionu voličů (po odečtení nezletilých uživatelů). Podle různých odhadů tedy reálně 1,1 až 2,2 milionu. Velmi zajímavě shrnul čísla o voličích na Facebooku dle svých odhadů Peter Lelovič

Na Facebooku v počtu fanoušků jasně zvítězil Karel Schwarzenberg. V době voleb překonal hranici 200 000 fanoušků, Miloš Zeman jich získal pouze těsně pod 50 000. O Miloši Zemanovi však v týdnu před volbou mluvilo na Facebooku přes 75 000 unikátních uživatelů, což je více než fanoušků stránky. O Karlu Schwarzenbergovi zhruba 130 000 uživatelů. Mohu se jen dohadovat, že větší počet uživatelů zmiňujících stránku Miloše Zemana nad rámec svého fanouškovství je způsoben zmínkami ve statusech uživatelů, kteří jej chtěli označit ve spojitosti s negativními kauzami. 

Na Facebook bez zralé úvahy

Nechci se teď pouštět do debaty, nakolik tahle čísla a aktivita v sociálních sítích ovlivnily či neovlivnily výsledek voleb. K tomu se již vyjádřili mnozí. Pro marketingové manažery značek by však mohlo být zajímavé zamyslet se nad tím, jaké informace může aktivita lidí kolem voleb přinést jim. 

Větší zapojení v sociálních sítích měli voliči Karla Schwarzenberga. Tito voliči byli převážně mladší lidé ze středně velkých a velkých měst, soudě podle toho, kde získával kníže největší podporu hlasů. Na druhou stranu voliči Miloše Zemana sociální sítě k propagaci až tolik nevyužili, přičemž se jednalo spíše o občany z menších měst a vesnic s nižšími příjmy. Jakkoliv je tohle opravdu velké zjednodušení, skýtá podle mě jednu důležitou zprávu pro manažery značek. A to o možnostech využití sociálních médií na různé cílové zákaznické skupiny. 

Poslední dobou se konkrétně na Facebook snaží vstupovat každá značka. Jde o trend a každý jej chce využít. Málokdy tomu ale předchází zralá úvaha, zda cílová skupina opravdu o takovou formu komunikace stojí a je ochotna do ní aktivně vstupovat. Věkové rozložení uživatelů se podle statistik pomalu vyrovnává, nemáme ale data k rozložení na základě jiných ukazatelů. Můžeme se pouze dohadovat podle podobných konstrukcí a zkušeností jiných. 

Když už tedy brand manažeři budou přemýšlet nad tím, kdo vlastně volil Miloše Zemana, měli by zároveň přemýšlet o tom, jestli to nebyli právě jejich zákazníci a proč při komunikaci svého kandidáta nepoužili Facebook v takové míře, jako podporovatelé Karla Schwarzenberga.

Našli jste v článku chybu?

31. 1. 2013 8:32

Tak se omlouvám, ale opět mi unikla pointa této úvahy....

Chtěl tím autor říci, že manažeři by se měli zamyslet nad faktem, že lidi co nemají internet resp. účet na xichtoknížce přes xichtoknížku nepůjde zmanipulovat? :)

Resp. chtěl naznačit (co většina instinktivně tuší), že xichtoknížka lže/zdáná klame, a ve skutečnost tam z ČR skutečně aktivních je jen cca 100-200 tisíc exhibicionistů, studentů se spoustou volného času, maminek na mateřské a xichto-/seo-/social marketing-/adverstisement spe…

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

120na80.cz: Bojíte se encefalitidy?

Bojíte se encefalitidy?

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte