Asociace Jendy Perly: Miluji tě, má vysoká školo. Teď i na YouTube

Když se v České republice zaváděl internet, byly tahounem pokroku vysoké školy. Nástup sociálních sítí ale – na rozdíl od studentů – nezachytily. Blýská se teď na lepší časy?

Když do Česka přišel boom online sociálních sítí, byli mezi jejich prvními objeviteli vysokoškolští studenti, kteří přes ně udržovali kontakt se svými kamarády z Erasmu. Školy v tu chvíli stály v pozadí a zaspaly snad ještě více než komerční subjekty. 

Je to s podivem, přece i Facebook původně vznikl jako síť univerzitních studentů, byť neoficiální. Informační systémy tuzemských škol se ale dají za online sociální sítě považovat jen stěží. Na IS Masarykovy univerzity mám sice pozitivní vzpomínky a prohlížením profilů spolužáků se daly strávit dlouhé hodiny, studenti ale nemohli mezi sebou navazovat žádné vazby a jedinou interakcí byly sdílené soubory v odevzdávárnách nebo e-maily.

Akademické instituce o vstup do prostředí Facebooku, Twitteru nebo YouTube nejevily zájem, přestože jejich studenti na nich trávili velké množství času. Možná se při zkušenostech z některých studijních oddělení ani není čemu divit – pokud univerzita nestojí o kvalitní kontakt se studenty v této první bojové linii, proč by o něj stála ve virtuálním prostředí? Zdá se ale, že se tento přístup začíná měnit. 

Vynechme teď obligátní Studia nových médií, která nejspíš jako první začala v komunikaci se svými studenty používat Facebook a Twitter (v tweetu se tu dozvíte třeba i to, že vyučující má zpoždění a studenti mají počkat před zavřenou místností). Za další vlaštovky náleží zřejmě největší dík Olze Biernátové. Právě díky této hyperaktivní knihovnici se na své virtuální fanoušky začaly zaměřovat alespoň univerzitní knihovny, když už o to alma mater nestála. 

A právě se zlínskou UTB, na níž Olga působí, si spojuji první český univerzitní virál. Co nejprve vypadalo jako studentský vtip, ukázalo se být oficiálně podpořenou aktivitou, což mnohé studenty překvapilo.

Následovala poněkud méně úspěšná snaha brněnské Mendelovy univerzity, která nejenže nezaujala tolik lidí, ale za koncept Lehce dráždivé fakulty sklidila také kritiku.

Šlo však spíše o jednotlivé výkřiky. Na začátku letošního roku pak překvapila Masarykova univerzita svojí kampaní Alma máma. Nejen že se škola na Facebooku snaží komunikovat značně odlehčenou formou (přestože se jí zatím nedaří oslovit širší komunitu), ale její aktivita je také základem pro dlouhodobou práci s absolventy, kteří mohou díky nově zavedené kartě absolventa využívat řadu výhod.

V zahraničí má takové budování vztahu s absolventy univerzity podstatně větší tradici, proto celou kampaň kvituji s povděkem. Cílem jistě nebude jen prodat co nejvíce karet, ale do budoucna vybudovat s absolventy takový vztah, aby na svoji alma mater finančně přispívali.

Uplynulé dny pak z hlediska virální prezentace univerzit v sociálních sítích přinesly doslova žně. Jako první vystartovalo v úterý brněnské VUT

Nejenže je klip plný vtipu a kulturních narážek, ale kampaň je zjevně naplánována rozsáhleji. Když jsme na Twitteru začali o videu diskutovat a v textu jsme VUT zmínili, začal mě účet VUTvBrně velmi rychle followovat. Tady se možná ještě budou dít zajímavé věci. 

Content

Když už jsme se pobavili s VUT, překvapila ve středu Olomouc, která vyprodukovala pěkně natočený a sestříhaný příběh propagující nejen univerzitu, ale i město jako univerzitní prostředí.

Bude zajímavé sledovat, jak zareagují další univerzity. Přeci jen se blíží čas přihlášek a boj o nové studenty by se měl vést především tam, kde středoškoláci aktivně komunikují. A tím místem jsou právě sociální sítě.

16 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 26. 2. 2013 18:53
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení SEO - jak na optimalizaci pro vyhledávače

  •  
    Analýza klíčových slov - jaká slova vybrat.
  • Metody linkbuildingu - jak získat zpětné odkazy.
  • Vyhodnocování SEO - nesledujte jen pozice.

Detailní informace o školení SEO »