Hlavní navigace

Asociace Jendy Perly: Obsah je král, ale jak ho vytvořit?

 Autor: Jan Perla
Jenda Perla 28. 3. 2013

Že je obsah král, to dnes papouškují téměř všichni markeťáci, kteří umí anglicky a čtou si trendy na Mashable. Jenže jak ten obsah vytvořit a jak s ním pracovat?

Včera večer jsem se zúčastnil Poslední středy, kterou pravidelně pořádá agentura H1.cz. Tentokrát měla neobvyklý formát – místo klasické přednášky a diskuze dvou expertů na nějaký obor se sešli experti hned čtyři, a místo debaty mezi sebou na pódiu utvořili s účastníky čtyři skupinky a pokusili se formou krátkého workshopu řešit obsahové strategie pro čtyři různé projekty. 

Že je obsah král, to totiž dnes papouškují téměř všichni markeťáci, kteří alespoň trochu umějí anglicky a čtou si trendy na Mashable. Jenže jak ten obsah vytvořit a jak s ním pracovat, to zas tolik lidí neví. Zamyslete se nad tím, proč byste vůbec měli sledovat nějakou značku na Facebooku, číst nějaký firemní blog, nebo se jako novinář zajímat o to, co dělá naprosto běžná firma nějakého obyčejného oboru. Ne každý je Red Bull, který má vcelku jasnou linii a dlouhodobě vybudovanou pozici. 

Přístupů k tvorbě obsahové strategie může být více a každý z přizvaných expertů (Lucie Palkosková, Filip Doušek, Roman Hřebecký a Adam Reinberger) zvolil trochu jiné kroky. Důležité poučení pro všechny brand manažery ale je, že se musí zamyslet nad obsahem ještě před tím, než se pokusí založit tolik módní Facebook Page, účet na Twitteru nebo firemní blog. V opačném případě to totiž často dopadá tak, že firma na založenou stránku vloží odkazy na svůj korporátní web, v lepším případě nažene mezi fanoušky všechny zaměstnance a stránka samozřejmě zajde na úbytě. 

Pokud je firma schopná vymyslet dostatek zajímavých témat pro obsah, může teprve začít přemýšlet nad jeho realizací. Tady přichází druhý kámen úrazu, a tím je časová náročnost. Každý manažer by měl mít odvahu na rozhodnutí, že nemá dostatek obsahu nebo kapacit na jeho tvorbu, a tak některá média prostě využívat nebude. Televizní reklamu také nemá každá firma, tak proč by každá měla být zajímavá na Facebooku? Je ohranou lží, že marketing na sociálních sítích je levná záležitost. Samozřejmě může být, ale v takovém případě bude s největší pravděpodobností stejně kvalitní jako plakát, který si pan ředitel vyrobí večer ve Wordu s pomocí klipartů. 

Svatým grálem samozřejmě je, když vám obsah vytvoří uživatelé vašich produktů sami. Jenže komu se to reálně podaří? Zkuste přesvědčit zákazníky vašeho e-shopu s matičkami a šroubky, ať se vyfotí s vašimi produkty. Musíte tedy obsah vymýšlet a vytvářet sami, případně ho od reálných zákazníků získávat tak, aby k tomu byli vůbec nějak motivovaní. Proto všechny firmy pořádají různé soutěže typu „Vyfoť se s …“ Většinou pak vtipně získaný obsah ani nevyužijí, takže celé snažení se smrskne do negativní zkušenosti ve stylu „A proč máme v soutěži tak málo příspěvků?“ 

CIF16

V konečném důsledku se totiž dostanete k tomu, proč vás vlastně zákazníci neberou jako značku, na kterou mají potřebu reagovat. Jsou vaše produkty a služby dostatečně zajímavé a kvalitní? Nasloucháte zákazníkům nejen na sociálních sítích, ale i v reálném světě? Ani kvalitní obsah na Facebooku nezachrání restauraci, ve které se číšník tváří, že ho každá žádost otravuje. K obsahové strategii je prostě třeba dojít postupně. 

P.S.: Chtěl jsem původně psát o tom, jakým způsobem se k nám dnes dostávají zprávy v návaznosti na Týdeník Agenda a oznámené rušení Google Readeru, ale Petr Koubský mě předběhl, takže velmi doporučuji jeho včerejší Medián.

Našli jste v článku chybu?
Podnikatel.cz: ČOI zamířila na e-shopy. Zaplatí 1,5 milionu

ČOI zamířila na e-shopy. Zaplatí 1,5 milionu

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Podnikatel.cz: Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Root.cz: Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Vitalia.cz: Tahák, jak vyzrát nad zápachem z úst

Tahák, jak vyzrát nad zápachem z úst

120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

DigiZone.cz: O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu

DigiZone.cz: Digi2GO: výborný základ, ale...

Digi2GO: výborný základ, ale...

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Podnikatel.cz: Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Lupa.cz: Jak levné procesory změnily svět?

Jak levné procesory změnily svět?

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?

Lupa.cz: Další Češi si nechali vložit do těla čip

Další Češi si nechali vložit do těla čip

Podnikatel.cz: EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

EET pro e-shopy? Postavené na hlavu