Hlavní navigace

Asociace Jendy Perly: Používáte #hashtagy na Facebooku?

Jenda Perla 5. 9. 2013

Uživatelé Twitteru jsou odlišná cílová skupina než masa uživatelů Facebooku, kteří jsou zvyklí svoji síť využívat jiným způsobem. O nějaké zjednodušování tady není zájem.

EdgeRank Checker vydal zajímavou statistiku toho, jak na Facebooku fungují hashtagy. Tuhle novinku Facebook představoval s velkou slávou, ale ne všichni jí přišli na chuť. 

Data ze zhruba 35 000 příspěvků z 500 stránek jsou vcelku překvapivá. Nejenže mají na Facebooku příspěvky s hashtagy menší viralitu, ale také menší engagement. To jde výrazně proti předpokladům Facebooku i marketérů, kteří očekávali, že efekt hashtagů bude podobný jako na Twitteru. Tam naopak tweety s hashtagy zaznamenávají více retweetů. 

Proč něco, co na Twitteru funguje, na Facebooku spíše škodí? 

Protože Facebook není Twitter. :) Uživatelé Twitteru jsou jiná cílová skupina než masa uživatelů Facebooku a jsou zvyklí svoji síť využívat jinak. Krátce, stručně. Proto jsou hashtagy pro Twitter tak úžasný nástroj. Facebook je ale divoká řeka, kterou někdo nekontrolovaně vypustil z přehrady. O nějaké zjednodušování a snadné spojování témat tu není zájem. Proto hashtagy začali používat hlavně geekové, kteří na ně byli zvyklí z Twitteru. 

Druhou stranou mince může být to, že firmy neumějí hashtagy používat. Nevysvětlí svým fanouškům, k čemu jsou dobré, jak je používat, a že se díky nim mohou dostat k dalšímu zajímavému obsahu. Zvolí zbytečně složité hashtagy, které uživatelé nepochopí, neprokliknou, nevyužijí. Nebo nedají jasné instrukce a uživatelé po prokliknutí hashtagu zůstanou u jiného obsahu, který pod ním objevili. 

Výzkum také zjistil, že značky většinou hashtagy přidávají k postům s promo charakterem. Takové posty samozřejmě zajímají fanoušky o dost méně, a tím se hodnocení snižuje. 

Otázkou je, jestli je lepší vytvářet vlastní hashtagy nebo využívat ty obecnější. Vlastní hashtag totiž po prokliknutí zobrazí opět jen vlastní příspěvky. Naopak ten obecný může přinést nové čtenáře ze seznamu příspěvků s daným hashtagem (pokud budeme věřit tomu, že lidé takový seznam zobrazují). 

Hashtagům by mohlo přidat na zajímavosti, kdyby je značky začaly využívat v nově povolených soutěžích na Timeline. Jednoduchá soutěž typu „Nahrajte nám na Zeď fotku a dejte k ní určený hashtag. Fotka s nejvíce lajky vyhrává.“ může způsobit, že lidi začne daný hashtag zajímat, začnou jej sledovat a přes něj se dostat k dalším brandovým příspěvkům s tímto hashtagem. 

Osobně však zatím v dlouhodobé komunikaci na Facebook stránkách hashtagy nepoužívám a nehodlám to měnit. Možná ale brzy vyzkouším nějakou tu soutěž s nimi.

Našli jste v článku chybu?
Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Vitalia.cz: Zeleninové jogurty prý budou hit

Zeleninové jogurty prý budou hit

Root.cz: Chytré hodinky Pebble úplně končí

Chytré hodinky Pebble úplně končí

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Podnikatel.cz: Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Na 3. prosince se chystá protest proti EET

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

DigiZone.cz: Flix TV má set-top box s HEVC

Flix TV má set-top box s HEVC

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Vitalia.cz: Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí