Hlavní navigace

Asociace Jendy Perly: za milion lajků šel bych světa kraj

 Autor: Jan Perla
Jenda Perla 24. 1. 2013

Kdysi dávno lidé používali ke směně zboží, později zavedli peníze, dnes je tedy logické, že všemocné jsou lajky.

Milion lajků na Facebooku zmůže hodně. Dá se směnit například za jedno štěně, sex s kamarádkou ze střední nebo za svobodu našich blízkých vězněných teroristy. Milion lajků prostě dneska dělá milionáře. 

Asi jen těžko se vám v posledních dnech unikalo fenoménu citového vydírání a hry na solidaritu, pokud jste aktivním uživatelem Facebooku. Za milion lajků u jedné fotky měly děti v jedné americké rodině slíbené štěně z útulku. Ponechme stranou otázku na způsob výchovy v rodině, kde otec na otázku dětí, jestli jim pořídí nového pejska, odpoví „Když získáte milion lajků na Facebooku, bude váš.“ Pozitivně můžu kvitovat alespoň to, že pro účel téhle malé soukromé kampaně založil dětem stránku a nedal tak všanc jejich osobní profily (který by mimochodem podle fotek správně měla mít pouze nejstarší dcera).

Roztomilá fotka se Facebookem šířila jako lavina a získala potřebný milion lajků zhruba za 13 hodin. Rodičům nezbylo, než kapitulovat. Dalo se jen čekat na to, která značka psího žrádla skočí po tomhle lákavém příběhu a rodině nabídne doživotní zásobu krmení zdarma. Překvapivě se tak nestalo a tak jedinou značkou, které kampaň pomohla, byla dobročinná organizace North Shore Animal League, v jejímž útulku si děti štěně vybraly. A ani tento efekt nebyl nijak výrazný. 

Větší marketingový podtext měla zřejmě druhá fotka, která se posléze objevila na Facebooku. Její autor Petter Kverneng, snažící se vyspat se svojí kamarádkou, se totiž živí moderováním akcí, jak se ukázalo na jeho webu. Nakonec však šlo spíše o žert než o snahu dosáhnout slávy, protože fotka sice stihla nasbírat kýžený milion, ale z Facebooku poté rychle zmizela.

Marketingově tak aktuální trend nikdo neuchopil. Ono ostatně neexistuje příliš mnoho značek, které by si mohly dovolit podobný kalkul a mohly si být jisté, že se z toho nestane jeden velký trapas. Možná Red Bull, Coca-Cola? Ty to ale nemají zapotřebí, protože své fanoušky zapojí jinak a podobná kampaň by byla spíše devalvací jejich značky. A firmy, které nejsou tak milovány? Dovede si představit, že by uživatelé na Facebooku stejně nadšeně lajkovali fotku Bank of America, na které by bankéři slibovali například prodloužení otevírací doby o půl hodiny nebo zvýšení úročení na účtu? No, v takovém případě možná ano, ale spíše by došlo na hromadné odmítnutí, útok trollů a hejterů a oprašování pravidel krizové komunikace. 

Ostatně ani aktuální lidová tvorba neušla pozornosti a stala se vděčným tématem. Nehledě na to, že například fotka se sexem za milion lajků uspěla právě proto, že se stala hitem na serveru 4chan. Hra na city prostě vždy vyvolá i reakce milovníků černého humoru. A tak jsme ve středu mohli například osvobodit rukojmí ze zajetí teroristů. Nutno podotknout, že start měla fotka slabý, za první 4 hodiny nabrala pouze zhruba 8 800 lajků. Zdá se tedy, že si asi pánové v zajetí ještě chvíli pobudou. Štěně je pro internetovou populaci asi důležitější ;)

Korunu ale myslím celému šílení nasadila jiná fotka. Její autor zřejmě doufá v hlubší zamyšlení se nad tím, co je vlastně v životě důležité. Jestli bude takovýto apel ve zjednodušujícím prostředí Facebooku fungovat, teprve uvidíme. Emoční potenciál má ale nejsilnější ze všech. V tomto případě je velká škoda, že web nadace na fotku nijak nenavazuje a nesnaží se získat od pohnutých návštěvníků z Facebooku například finanční dary na podporu boje s touto zákeřnou nemocí.

Občas i emoční vydírání na Facebooku může pomoci dobré věci, pokud by se s ním dále pracovalo.

Našli jste v článku chybu?

24. 1. 2013 9:13

Tohle je dalsi presna ukazka, proc jde "zapadni spolecnost" do kytek...
Lide se nudi, tak vymysleji a hlavne podporuji krav1ny. A cim vetsi ta krav1na je, tim vetsi ma sanci na uspech. (viz Spy a jeho "tanec neviditelneho kone").

Otazka ted je, jesli jsou blbejsi ti, co jsou na pocatku (tvurci), anebo ti, co vesele klikaji... Rekl bych, ze vetsinou jsou tvurci manipulatory, kteri vedi (zkousi) jak hybat s masou...

Ale to prece nevadi. Dat "Like" prece nikoho nic nestoji, pri nejhorsim ho nakli…


24. 1. 2013 12:14

P2010 (neregistrovaný)

Paradoxne v dobe pred rokem 1989 kdy byla zeme znacne odriznuta od technologii byl zajem o techniku na urovni "jak to funguje" vyrazne vyssi nez dnes. Diky tomu byla take obecna znalost lidi vyssi nez dnes.

Nevim co si lide od tech dementnich "Lajku" slibuji, ale travit cas tim, ze se nekde inkrementuje pocitadlo v databazi o jednicku, to me teda prijde jako dost nuda, vzhledem k tomu jake moznosti se dnes lidem nabizi.

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: E-Ježíšek si i letos zařádí. Nákupy od 2 do 5 tisíc

E-Ježíšek si i letos zařádí. Nákupy od 2 do 5 tisíc

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Podnikatel.cz: Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

DigiZone.cz: Flix TV má set-top box s HEVC

Flix TV má set-top box s HEVC

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo