Atlas a Centrum na rozcestí

V únoru letošního roku získal portál Atlas.cz nového majitele a jak je zvykem u každé akvizice, firma se postupně stává součástí dříve konkurenční společnosti NetCentrum. Do konce května proběhne stěhování do společných prostor a změny jsou samozřejmě vidět také na Internetu. Pomohlo spojení oběma portálům? Ponoříme se do statistik návštěvnosti a podíváme se na propojení z pohledu běžného uživatele.

Spojení portálů Atlas.cz a Centrum.cz je rozděleno do tří fází, které probíhají od února letošního roku, kdy do Atlasu vstoupil investiční fond Warburg Pincus. Nově vzniklá firma Centrum.CZ Holding představila management a organizační strukturu, chystá se stěhování do společných prostor a proběhla také druhá fáze, která se týká změn ve fungování obou portálů. Posledním a zřejmě nejvíce náročným krokem bude změna IT zázemí nové firmy, což je v plánu během jednoho roku. Konkrétně půjde o posílení infrastruktury. Portály mají nyní dvě data centra, přechází na výkonnější hardware, byla zvolena jedna vývojová platforma platformu (což se neobešlo bez protestů vývojářů z Atlasu) a firmy pokračují v náboru vývojářů.

Známe také celkovou strategii, odlišující oba portály od konkurence. Podle Pavla Doležala, finančního ředitele holdingu, budou hlavní taháky tvořit komunity, komunikace (využití mobilů) a obsah. Zajímavá je pro ně rovněž oblast internetového videa, kde zatím nemají oba portály příliš zkušeností.

První nesmělé kroky ukázal portál Centrum.cz loni v říjnu, když došlo ke spuštění služby „virtuální bary“ na Xchatu. Během návštěvy místnosti pro chat se po pravé straně otevřel zvláštní rámeček s možností výběru mezi videoklipy, sportovními přenosy a televizí. Samotné video však dodával třetí poskytovatel a načítalo se z jeho serverů. Videa jsou také na zpravodajském portálu Aktuálně.cz, dodavatelem obsahu je Reuters a samotná redakce. Také Atlas koketoval s přenosem videa pomocí služby Live, kterou spustil a provozoval ve spolupráci s firmou Pozitiv, s. r. o. Kromě živých přenosů z různých koncertů a společenských akcí zde bylo možné nalézt internetové verze českých FM rádií, webové kamery nebo třeba počasí. Cesty obou partnerů se však nečekaně rozešly 9. ledna 2006, kdy se vedení Pozitivu rozhodlo spolupráci ukončit a naopak navázat se zpravodajským serverem iDnes a portálem Volný.cz. Dnes přesměrovává Live.cz na vyhledávač stejného jména pod křídly softwarové firmy Microsoft.

Atlas+Centrum
Spojování bývalých rivalů se neobešlo bez komplikací. Protesty IT oddělení Atlasu proti plánům nového vlastníka přerostly ve veřejnou nabídku služeb těchto zaměstanců a jejich odchodů. Jaké důvody stály za těmito problémy a mohlo jim vedení Centra a Atlasu předejít? Čtěte v článcích Odpojeni.cz aneb nelehké spojení dvou českých portálů a Atlas ve spárech Centra: přátelská převzetí neexistují.

Každopádně ani tady nelze očekávat na straně Atlasu příliš mnoho zkušeností s formátem online videa a kromě několika málo možností, jako je například stahování upoutávek na filmovém webu Filmpub, nemá portál žádnou vlastní videoslužbu. Videa ovšem využívá na svých službách ICQ TV nebo na Azpravy.cz. Tuto konkurenční nevýhodu by měla vyvážit posila v podobě Davida Háce, bývalého výkonného ředitele internetové televize N-joy, patřící firmě FunPower, s. r. o. Zatím také není příliš jasné, zda bude nově vzniklý videoprojekt pod vlastní značkou anebo bude spíše součástí stávajících služeb. Zřejmě se však stane součástí domény Centrum.cz a je také velmi pravděpodobné, že bude zařazen do měření pod zpravodajský portál Aktuálně.cz, což tuto značku může posílit.

Komunitní služby, kam se podíváš

Portály se také hodlají více zaměřit na komunitní služby. Také v této oblasti je jejich přístup velmi rozdílný. Provozovatel portálu Centrum.cz koupil v září roku 2000 od sdružení Xland internetový chat Xchat.cz s uživatelskou databází bez osobních dat a příslušného software. O šest let později přišel portál s vlastním seznamovacím serverem Mojerande.cz, který je propojen se stávajícími profily uživatelů Xchatu. Jinou samostatnou komunitní službu tento portál nemá, protože například fotoalba nebo možnost vytvořit si jednoduchou osobní stránku je propojena s již zmíněným chatem. Portál dokonce neměl ani svůj vlastní systém pro tvorbu blogů.

Akvizice proběhly také na straně Atlas.cz, který v roce 2006 koupil komunitní web Qhodnoceni.cz společně s databází fotografií a 80 000 registrovanými uživateli. Ostatní komunitní služby však nejsou sjednoceny pod jednu značku jako v případě Xchatu a jedinou viditelnou změnu nyní představuje přesměrování pod doménu Centrum.cz. Znamená to, že například pokec.atlas.cz nyní směřuje na pokec.centrum.cz, což podle metodiky nezávislého měření NetMonitor může zvýšit celkovou návštěvnost. V březnu letošního roku, tedy krátce po prodeji, došlo ke spuštění blogovacího systému Mujblog.cz. Ten je propojen se stávajícími obsahovými službami, takže například na zpravodajském webu Azprávy jste vyzvání k reakci na zveřejněný článek právě pomocí vlastního blogu. Později se chystá propojení blogů s dalšími blíže neupřesněnými weby včetně obsahových serverů portálu Centrum.cz. Značka portálu Atlas na službě Mujblog.cz částečně ustoupila do pozadí a kromě 3D panáčka v logu nebo okolních textů nijak na první pohled nepoznáte, že jste na Atlasu.

Trh komunitních služeb (březen 2008, NetMonitor)
Služba Reální uživatelé Zhlédnuté strany Průměrný čas za měsíc
Lidé.cz 1 679 027 486 556 730 4:17:34
Líbímseti.cz 1 130 094 378 691 868 4:40:15
Xchat.cz 408 485 67 862 684 2:16:20
Štěstí.cz 236 428 93 389 644 4:47:24
Atlas Pokec 69 341 5 144 120 0:59:36
Atlas Qhodnocení 18 066 1 928 953 0:55:49

Když si chcete založit nový blog, zobrazí se webová stránka s výběrem registrace e-mailu na Atlasu a Centru. Nabídka je však nelogická, protože se nám v době psaní článku nepodařilo pod e-mailovou schránkou @centrum.cz přihlášení u starého ani u nově založeného účtu. Blogovací systém je oproti konkurenci velmi jednoduchý, při založení deníčku dostanete na výběr pouze ze tří vzhledů a stejný počet je k dispozici po přihlášení. Zapomenout můžete i na některé pokročilé funkce jako je posílání zpráv do blogu pomocí ICQ, úpravy vzhledu a šablon v HTML, moderovanou diskusi nebo dokonce možnost vlastních rubrik.

Ve srovnání s konkurencí tedy v této podobě oba portály příliš velkou díru do světa neudělají. Z pohledu samostatných blogovacích systémů navíc zaspaly dobu, protože v současnosti přichází do Čech novinka v podobě stručných deníčků (mikroblogů) a videoblogů, kdy jsou zápisky tvořeny pouze několika málo větami nebo nahrávkou videa. Celkově na českém Internetu naleznete přibližně šestnáct míst, kde je možné založit si vlastní blog. Do tohoto počtu nejsou započteny mikroblogovací systémy. Výčet v tabulce je ovšem stručný, protože provozovatelé ostatních blogovacích systémů často nevyužívají měření NetMonitor nebo návštěvnost čtenářských blogů samostatně neuvádí.

Trh blogovacích služeb (březen 2008, NetMonitor)
Služba Reální uživatelé Zhlédnuté strany Průměrný čas za měsíc
Blog.cz 2 651 430 242 549 341 1:00:41
Sblog.cz 698 261 6 411 380 0:12:35
Bloguje.cz 498 300 3 539 428 0:07:34
Mujblog.cz 119 720 809 216 0:05:17

Obsah je král

Známé pravidlo pro tvorbu komerčně úspěšných webů říká, že „Obsah je král“. Budou na českém Internetu kralovat Atlas a Centrum? Než vyrazil investiční fond Warburg Pincus na nákupy, mělo za sebou Centrum.cz projekt zpravodajského webu Aktuálně.cz. Atlas zvolil méně bolestnou cestu a při spuštění vlastního zpravodajského portálu Azprávy začal spolupracovat s vydavatelstvím Vltava-Labe-Press, a. s. Zatím se zdá, že se akvizice provozu služby nijak nedotkla. Přesto by bylo z hlediska nákladů logické, aby Atlas podpořil obsahově unikátní značku Aktuálně.cz a službu postavenou na cizím obsahu ukončil. Zatím to však nevypadá, protože podle našich informací je spíše v plánu využití zdrojů z Aktuálně.cz. Důvod? Spolupráce s vydavatelstvím je prý oboustranně výhodná. Petr Kapalín, tiskový mluvčí odpovědný za komunikaci obou portálů, nám také potvrdil, že Azprávy zůstanou samostatné. Když se podíváte na oba weby, zjistíte, že Aktuálně.cz jsou rychlé investigativní zprávy celospolečenského chrakteru. Azprávy.cz jsou více lokální, vysvětluje Petr Kapalín.

Jinak to vypadá s dalšími obsahovými weby Atlasu. Magazín o bydlení Útulně.cz, Atlas cestování, Atlas žena, Atlas finance, web věnovaný televizním programům Přepni.cz, web věnovaný dětem Špunt a bulvární Pikant míří s URL adresou pod doménu Centrum.cz. Na některých webech jsou potom k vidění textové nebo grafické reklamy na obsahové servery druhého portálu. Protože portál Centrum.cz již používá subdoménu „zena“ pro svůj magazín Žena, dochází na webu Atlas Žena k neobvyklému přesměrování na wanda.centrum.cz. V tomto případě je patrná inspirace ze slovenského Internetu, kde se skutečně magazín Atlasu jmenuje Wanda. Obě jmenované služby si na českém trhu konkurovaly, proto se na propojení a odlišení stávajících služeb Žena.cz a Žena.atlas.cz usilovně pracuje. Cílem je vytvořit takové služby, které si nekonkurují, ale naopak se doplňují. Obsah a charakteristiku těchto služeb nyní vytváří společná redakce, vysvětluje tento neobvyklý krok Martin Březina, odpovědný za korporátní komunikace Atlasu.

bydleni.cz pikant.cz spunt.cz

Z obsahových serverů se dočkala údajně dočasného „umrtvení“ služba NovýDen.cz. Jednalo se o agregátor zpravodajství, řadící zprávy z několika různých zdrojů podle důležitosti. Zdůvodnění bylo jednoduché: prý ji dostatečně nahradí služba Aktuálně.cz a Azprávy.cz. To však jsou pouze zpravodajské portály a zcela jiný typ obsahové služby. Ke službě Nový den se plánujeme v budoucnu navrátit, vyjádřil se pro blog Online žurnalistika Martin Březina, marketingový manažer Atlasu. Vzájemné propojování je vidět také na pay-per-click systému AdFox. Ten nyní běží na dvou obsahových službách Atlasu a jeho další rozšíření je v plánu zejména v souvislostí se spuštěním vyhledávání pomocí technologie Morfeo. Nyní na Atlas.cz vyhledává fulltextová technologie konkurenčního portálu Seznam.cz a pod výsledky hledání se zobrazují reklamy PPC systému Sklik.

Jen a pouze hrátky s čísly

Proč vlastně Centrum.cz přesměroval některé magazíny Atlasu včetně blogovací služby na adresu „centrum.cz“ a jinak zatím neudělal žádné výrazné změny? Odpověď najdeme v metodice výzkumu měření NetMonitor, která umožňuje započítávat všechny služby patřící jedné doméně druhého řádu. V praxi to znamená, že inzerenti a obchodní partneři mohou na první pohled vidět součet všech návštěvníků za celý portál a tím se prezentuje síla na trhu. Centrum.cz tak může díky převedení některých služeb Atlasu tvrdit, že je větší. Kdyby tento krok portál neudělal, mohla by se zveřejňovaná čísla zvýšit pouze pomocí různých vzájemných odkazů a probíhajících reklamních kampaní. Ty ovšem také probíhají: Jedním z prvních kroků v rámci sloučení byla výměna kampaní, proto se uživatelé Centrum.cz setkávají například s kampaní na ICQ nebo Můjblog.cz či uživatelé Atlas.cz s kampaní na Aktuálně.cz. Jsme jedna společnost, proto se společná propagace bude nadále rozvíjet, upřesňuje Březina.

Zvýšení by ovšem nebylo zřejmě tak zajímavé. Srovnání bohužel mírně komplikují různě odlišné nástroje pro zobrazování aktuální a měsíční návštěvnosti. Oba jsou měřeny nezávislým výzkumem NetMonitor. Ten poskytuje každý měsíc výsledky návštěvnosti přepočtené z online měření a založené na statistických metodách. Například v březnové měsíční zprávě ještě najdeme původní služby pod Atlasem, jako součást portálu Centrum.cz by se měly objevit až v dubnu. První viditelnou změnou je tedy přesměrování obsahových služeb Atlasu na doménu druhého řádu, které způsobilo v online aplikaci NetMonitoru (ola.netmonitor­.cz) snížení sledovaných sekcí. V době psaní článku zde bylo možné vidět pouze sekce Azpravy.cz, hlavní stránku, ICQ/ICQ TV a Mapy. Jejich návštěvnost však není z veřejného měření zatím dostupná a mají k ní přístup pouze vlastníci serverů nebo agentury. Obsahové služby si provozovatel portálu Centrum.cz nechal zařadit pod měřený server Aktuálně.cz, podobně jako to dříve udělal se zakoupenou službou Stahuj.cz. Jenže ani tento krok mu příliš nepomohl: rodinu serverů iDnes navštívilo podle dubnového odhadu o 1,6 milionů reálných uživatelů více.

srovnání návštěvnosti Seznam Centrum Atlas

Srovnáním návštěvnosti domovských stránek všech tří portálů můžeme zjistit, nakolik akvizice jednotlivým serverům pomohla. Protože údaj ve veřejném předběžném měření chybí, museli jsme pro porovnání použít hodnoty z měsíčních zpráv. Zatímco v únoru překonal Atlas.cz milion návštěvníků, v březnu došlo k poklesu návštěvnosti na obvyklé hodnoty. Tento výkyv zcela určitě souvisel s publicitou okolo nákupu – podle media monitoringu Newton I. T. bylo jen v období od 26. února do konce měsíce zaznamenáno více než 100 různých zmínek v médiích. Další vliv mohl být spojen s ICQ a aktualizacemi klienta. Hlavní stránka Centrum.cz nezaznamenala žádné výrazné nárůsty návštěvnosti, pouze březnová statistika je lehce nadprůměrná.

Když u jednotlivých služeb Atlasu srovnáme počet reálných uživatelů od září minulého roku až do března, neuvidíme žádný výrazný nárůst nebo zásadní pokles. V březnu si polepšila internetová služba FilmPub a nárůst se projevil také u e-mailu. Ten je přesměrován na adresu profil.centrum.cz, kde se uživatel může přihlásit. Po přihlášení se zobrazí webové rozhraní Atlasu a v URL tentokrát email.centrum.cz. Návštěvnost e-mailu sleduje portál v rámci NetMonitoru souhrnně v sekci s názvem E-mail a bez následného rozlišení, zda jde o e-mailovou schránku patřící Centru nebo Atlasu.

EBF16

Oba portály také přesně podle očekávání nedosáhly na návštěvnost Seznam.cz, a tak hlavní výhody akvizice musíme hledat jinde. Centrum.cz se zbavilo třetího konkurenta a mohlo si také obohatit své obsahové služby o některé magazíny zacílené na skupiny, které dříve neoslovovalo. Také mohlo rozšířit své reklamní aktivity na další místa. Atlas naopak „přišel“ o vlastní magazíny a na vlastní doméně mu zůstaly méně navštěvované nebo konkurenční služby. Z toho lze usuzovat, že novému holdingu nejde o „společný růst“ a dřívější trojka na trhu pravděpodobně začne pomalu umírat. Zařazení obsahových serverů pod Aktuálně.cz také nejvíce připomíná strategii mediální skupiny MAFRA, která rovněž všechny své obsahové servery slučuje pod značku iDNES.

Poznámka: autor článku provozuje vlastní blogovací systém Brouzdej.cz. Z hlediska návštěvnosti však nepředstavuje přímou konkurenci pro blogovací systémy zmíněné ve článku.

Anketa

Překoná spojení Atlasu a Centra návštěvnost Seznamu alespoň v budoucnu?

26 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 4. 3. 2009 13:21

Školení UX: Jak zapojit uživatele do designu

  •  
    Jak dostat ono tajemné UX do designu.
  • Ve kterých fázích zapojit uživatele, abyste dostali nejvíc muziky za nejmíň peněz.
  • Jak vytvářet jednoduché a srozumitelné persony

Detailní informace o školení UX »